Köpråd: VW vs. Hyundai i service, reservdelar och ägande?

Jungelbobo
23 september 2015 · 17 Inlägg

Hej!
Är på gång att byta ut min gamla Volvo S40 och har kikat lite olika modeller från VW och Hyundai.
Kikar på bilar i golf-klassen men skulle mer än gärna vilja ha lite synpunkter hur det är att äga en VW eller Hyundai?
Stor skillnad i kostnad för service? Reservdelar? Kvalitetsskillnader? Någon stor brist generellt hos något av märkena?

Eller är det hugget som stucket?
Alla åsikter är varmt välkomna! smile

Ingooo
23 september 2015 · 167 Inlägg

Äger en Hyundai I30 2010. Upplever att service är betydligt billigare än på motsvarande golf utifrån vad jag hört med vänner o bekanta som kör golf. Men har inte gjort någon vetenskaplig jämförelse på senare tid. Jag tycker att servicen på Hyundaien är billig.

Kvalitetsskillnad mot golf? Ja den upplevda kvaliteten invändigt matchar I30 inte golf. Att mitt val föll på en I30 var att jag tyckte den var mest prisvärd. Smakfråga. Golf kanske är mer ombonad men som en ren bruksbil tycker jag bättre om Hyundaien.

Evildan
24 september 2015 ·

Jag instämmer till fullo med föregående inlägg även om jag inte äger en i30 eller Golf så har jag god erfarenhet av bägge bilarna och föredrar även jag i30.
Den är trevligare tycker jag och service är billigare samt driftsäkerheten är bättre på i30 än på Golf, även rent generellt märkesvis.

Slänger in ett annat uppslag om det inte är hugget i sten att det skall bli någon av ovanstående bilar.

Toyota Auris, väldigt driftsäker, några strån vassare där än i30 till och med.

torsen
24 september 2015 · 7 286 Inlägg

Min, och mina anhörigas erfarenhet, bygger på ett antal Golf, Vento, Jetta, Passat och Audi A4, samt på Hyundai i10, i20 och i40.
Välj för allt smör i Småland Hyundai före VAG-bilar.
Alla ovanstående uppräknade bilar köpta fabriksnya.cool
Mycket mycket bättre bemötande vid köp och service hos Hyundai.
Beträffande reservdelar kan jag inte uttala mig beroende på att Koreanerna inte behövt några delar.
Driftsäkra som japanska bilar, och det är bästa betyg.
Kolla motortidningarnas bilköparenkäter.
VAG ligger sedan man började undersökningarna i botten.
cool

Jungelbobo
24 september 2015 · 17 Inlägg

Tusen tack för alla svar!
Skall absolut kika in Toyota också.

Bilen kommer mestadels användas som pendlarbil stora delar av året men vill gärna kunna slänga in golfbagen eller ett par vänner om det skulle behövas.

Med risk för att låta väldigt "nybörjare" så tänkte jag höra hur funkar det med garantier på bilar man köper begagnade? Jag har tänkt att försöka köpa en max 2-4 år gammal bil och man ser till höger och vänster hur dom gör reklam för "9 års vagnskade garanti" m.m. Gäller det endast om man servar bilen hos försäljaren eller kan man t.ex. ta en annan verkstad eller hur fungerar sånt? Jag antar att den i alla fall gäller även om bilen köps beggad? smile

Tackar så mycket på förhand för svaren på mina frågor!

Evildan
24 september 2015 ·

Jungelbobo skrev:
Tusen tack för alla svar!
Skall absolut kika in Toyota också.

Bilen kommer mestadels användas som pendlarbil stora delar av året men vill gärna kunna slänga in golfbagen eller ett par vänner om det skulle behövas.

Med risk för att låta väldigt "nybörjare" så tänkte jag höra hur funkar det med garantier på bilar man köper begagnade? Jag har tänkt att försöka köpa en max 2-4 år gammal bil och man ser till höger och vänster hur dom gör reklam för "9 års vagnskade garanti" m.m. Gäller det endast om man servar bilen hos försäljaren eller kan man t.ex. ta en annan verkstad eller hur fungerar sånt? Jag antar att den i alla fall gäller även om bilen köps beggad? smile

Tackar så mycket på förhand för svaren på mina frågor!

Frågor är alltid välkomna, det är på så vis man lär sig nya saker. wink

Gällande Toyotas begagnatgaranti TKG så är den relativt täckande.
https://www.mintoyota.se/tips-fran-toyo … tsgaranti/

Många försäkringsbolag kan även teckna snarlika försäkringar för nyare begagnade bilar.

Ingooo
24 september 2015 · 167 Inlägg

Ska slå ytterligare ett slag för Hyundai (och Kia som teknikmässigt är exakt samma bil i grunden). Hyundai/Kia är dagens Toyota så som det var på 80-90-talet enligt mig. Inte längst fram ifråga om teknikutveckling men rakt igenom bra bruksbilar. En 2-3 år gammal Hyundai/Kia är ett väldigt bra köp eftersom de inte har riktigt lika bra andrahandsvärde som en Toyota eller VW. De är färemot inte lika vanliga som toyota/VW på andrahandsmarknaden vid 3 år då de är sällsynta som tjänstebilar.

Hyundai/Kia har dessutom, vanligtvis på nyare bilar, väsentligt mycket bättre rostskydd än vad Toyota har. Läs exvis vibilägare så ser du det konkret. Koreanerna är dessutom roligare att köra enligt mig. Har i jobbet kört en sprillans ny Avensis mkt på senare tid som jag verkligen ogillat. Tråkigare bil har jag fanimej knappt kört. Hade själv en 98 Avensis för länge sen som jag tycker gick tystare och bättre än dagens Avensis. Någon som protesterar? Avensis en från 98 var en fantastisk bil förutom att rosten gjorde att den blev son kexchoklad i bärande balkar undertill vilket gjorde att jag sålde den fast den maskinellt var fantastisk med bla sin "lean burn"

Hyundai har 5 års garanti med obegränsad körsträcka. Kia 7 år men med miltalsbegränsning har jag för mig. 

Avseende garanti så är det enklaste om du kan uppvisa att en bil har servat hos auktoriserad verkstad ja.

Tack för mig/ objektiv brukare av bilar

Senast redigerat av Ingooo (24 september 2015)

Jungelbobo
25 september 2015 · 17 Inlägg

Återigen stort tack! smile
Dom VW som jag kikat på har varit lite billigare än dom Hyundai jag kikat på.
Å andra sidan har ju Hyundaierna varit 2-3 år nyare än VW (runt 2010).
Känns ändå som att när jag nu skall köpa min första "riktiga" bil ha lite is i magen och
sikta på den bil jag helst vill ha.

Lutar mer och mer åt Hyundai.
Övriga kommentarer och åsikter är fortfarande varmt välkomna såklart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang