Trimma Volvo Amazon -70 ?

Hasse70
8 oktober 2015 · 17 Inlägg

Tjena!

Har precis köpt min första Amazon, en härlig 70-talare med hela 82 häst under huven! Och det var ju kul i cirka 1 timme... wink

Så nu undrar jag hur man lättast får lite eld i baken på en sån här klassiker utan att förstöra varken bilen eller ekonomin? Sitter en B20 i om det är till nytta!

Mvh

Fixade så rubriken blev godkänd.
mvh jonTe/moderator

V_O-L-V_O
8 oktober 2015 · 555 Inlägg

GRATTIS till Amazonen.

"Eld I baken utan att förstöra ekonomin eller bilen"....ja då tycker jag att du först skall fundera på hur mycket eld du förväntar dig och hur mycket pengar du är beredd att plöja ner I bilen!?

Det finns ju diverse firmor som säljer prylar för att öka prestanda, tex...

http://www.kgtrimning.com/

http://folkraceshop.se/b20-trimkam

/ sven

Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Hasse70
8 oktober 2015 · 17 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
ja då tycker jag att du först skall fundera på hur mycket eld du förväntar dig

Ja, har ju sett ett par monster på 800hp och lite sugen blir man ju, men vill ju helst komma en mil utan att tanka wink
Det känns ju lite pinsamt att inte kunna kaxa upp sig mot morsans Audi-kombi med 120häst, men finns det några "gränser" eller liknande så man har nåt att gå efter? liksom "hit behöver du bara byta det här och det här, för att gå uppåt därifrån för du bygga rörram och skaffa en fuelcell" om du förstår vad jag menar?

Mvh

zZackEe
9 oktober 2015 · 53 Inlägg

extraktor grenrör, dubbla su och en k-kam big_smile
Det kommer inte bli en renodlad rödljusraser men den kommer få betydligt roligare karaktär.
har själv en b18 pv med endast dubbla su och 2,5 tum avgassystem. Det är inte en raket men fan vad man myser då man trampar fullt och det råmar under huven cool


Edit: Sen vill vi ju ha bilder på amman big_smile

Senast redigerat av zZackEe (9 oktober 2015)

Hasse70
9 oktober 2015 · 17 Inlägg

zZackEe skrev:
Edit: Sen vill vi ju ha bilder på amman big_smile

Bilder kommer! Var och hämtade hem den från det andra garaget idag, har precis dammsugit ur den! smile

caromania Forummoderator
10 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

Hur många av dina 82 hästar finns kvar? Om du är riktigt grundlig lyfter du ur motorn och fixar loppen och byter ringar. Sedan kan du plana toppen när det ändå är på gång. Ett klassiskt koncept är k-kam och Weber dcd 36/36. Finns en hel del på annons med insug och förgasare. Jag tror att det sades att K-kam och dcd gav 115hk på B18 men det kan vara som jag minns fel. Med en Weber får du även betydligt bättre ekonomi än du har idag skulle jag tro.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hasse70
11 oktober 2015 · 17 Inlägg

Farsan tycker det är meningslöst att byta kam osv på en sliten motor, han säger att jag ska köpa en till b20 o renovera vid sidan om. är det nödvändigt?
hmm

FordPer
11 oktober 2015 · 188 Inlägg

jag håller me din farsa köp en motor till å renovera

Dr_struts
11 oktober 2015 · 1 861 Inlägg

Renovera en spis vid sidan och bygg nå kul av den! Högkomp och weber med kul kam! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Hasse70
12 oktober 2015 · 17 Inlägg

Okej, Majorieten har talat wink Vart hittar man enklast ett b20 block då? roll

V_O-L-V_O
12 oktober 2015 · 555 Inlägg

Ett B20 block kan du tex hitta på...BLOCKET....såklart... big_smile

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Hasse70
12 oktober 2015 · 17 Inlägg

Ja, det är klart att allting finns för den som letar... Men att lägga 4000 på ett block som ska renoveras för troligtvis ett par tusen till och sen hävas i en bil för 16000 känns ju lite onödigt... sad  Men det kanske är så situationen ser ut? hmm

Dr_struts
12 oktober 2015 · 1 861 Inlägg

Kolla runt lite på skroten ibland har man tur! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
V_O-L-V_O
12 oktober 2015 · 555 Inlägg

Håller med...inte 4000 för ett block som skall renoveras....men det finns "motorer" på blocket under den summan.
Skroten är också ett lysande tips...har du någon I närheten?

Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Dr_struts
12 oktober 2015 · 1 861 Inlägg

Till trim sen så kan du ju köra på en cool sug turbo!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
K_arlstrom =)
25 oktober 2015 · 226 Inlägg

K-kam, weber 36/36, planad topp och mild portning så ligger du över 120 hk utan problem smile
Ett lite grövre avgasrör kan få motorn att sjunga lite vackrare men lär inte göra så stor skillnad före man börjar trimma mer!

Jag har en extra B20 i garaget som jag fick mot upphämtning, men det blev att jag renoverade motorn som satt i istället!

Hasse70
27 oktober 2015 · 17 Inlägg

K_arlstrom skrev:
Jag har en extra B20 i garaget som jag fick mot upphämtning, men det blev att jag renoverade motorn som satt i istället!

Nåt du är intresserad av att sälja? Vart finns den isåfall?

K_arlstrom =)
2 november 2015 · 226 Inlägg

Hasse70 skrev:

K_arlstrom skrev:
Jag har en extra B20 i garaget som jag fick mot upphämtning, men det blev att jag renoverade motorn som satt i istället!

Nåt du är intresserad av att sälja? Vart finns den isåfall?

I piteå (mellan skellefteå & luleå),  nyare modellen med 8 bultar till svänghjulet. Har du vägarna förbi får du den och en kopp kaffe om du vill!
Den tar upp lite hyllplats men inte nog för att jag ska orka släpa den till bilen igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang