BMW M50B20TU Turbokonvertering

Colt45
19 oktober 2015 · 58 Inlägg

Tjena!

Var och köpte mig en E34 520i -95 för nån månad sen.

Helt klart en bil jag fastnat lite för, då jag gillar stuket och känslan med den.

Men så klart så är det effekten man suktar efter. Man har ju sett hundratals turbokonverterade BMW där folk plockar ut bra effekt till ett rimligt pris.

Så mina frågor är:

- Är det värt att turbokonvertera en M50B20?

- Vad är en rimlig prisnivå för att bygga något som håller?

- Hur mycket effekt kan man på ett hållbart sätt plocka ut?

- Hur går jag till väga?


Är långt ifrån säker på om jag ska göra detta, så vore skönt att få lite fler tips och råd. Effekten jag är ute efter är lite över 300hk.

/ John

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Colt45 skrev:
1 - Är det värt att turbokonvertera en M50B20?

2 - Vad är en rimlig prisnivå för att bygga något som håller?

3 - Hur mycket effekt kan man på ett hållbart sätt plocka ut?

4 - Hur går jag till väga?

1: Ja om du kan göra det mesta/allt själv. Nej om du måste lämna iväg
2: Snik inkl allt om man skruvar själv ca 10'. Bra/rimlig/hållbar nivå typ 15-20' inkl "proffshjälp"
3: Runt 300 kusar ur oöppnad motor. Uppåt 400 om du bygger på en M50B25...
4: Hör med grabbarna på detta forum, de är BMW turbo freaks mer eller mindre allihop tongue

Senast redigerat av dawwe (20 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Tum
20 oktober 2015 · 27 Inlägg

Värt och värt. Beror väl lite på din situation. Räkna med minst 20k för att få en hyfsat pålitlig motor, men framför allt. kommer du orka med allt krångel som konverteringen innebär med besiktning osv. Byta motor alt skruva loss allt inför bes.

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ja precis som Tum skriver, besiktningen blir ett "litet" problem. Att trimma en bil som redan har turbo från fabrik är klart enklare att få igenom besiktningen. En bekant har en Seat Leon 1.8T med 400 drivhjuls hästar, o den gick igenom med ett litet nödrop (och en snäll besiktningsman, då det var uppenbart att den gick "lite bättre" än original o dessutom syntes det under huven att den gissningsvis var "uppgraderad". Men så länge miljökontrollvärden är OK brukar de slinka igenom, om besiktningsmannen inte är nitisk...). Ett alternativ är ju att smyga ner en M50B25 eller till o med en S50B30 (286 hästars M3 motor). Visst i fallet med M3 motorn kommer det synas att den är bytt, o det är en hel del jobb, dessutom en kostnad på typ 25-30' om man gör allt själv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang