Insprutning

Frasser
1 november 2015 · 158 Inlägg

jo precis större= segspoolad. men känns som om man köper en dyrare turbo ( än min t3t4) i något känt märke. Så blir det lite snabbare ladd, lite mer avancerad teknik än i en kinasnurra.
vad skulle du föredra? TD06-20g?
Om man vill ha en i samma storlek som den jag har nu?
Eller tror du jag tjänar på att sätt i en mindre intercooler? smile

simlar
1 november 2015 · 5 539 Inlägg

Frasser skrev:
jo precis större= segspoolad. men känns som om man köper en dyrare turbo ( än min t3t4) i något känt märke. Så blir det lite snabbare ladd, lite mer avancerad teknik än i en kinasnurra.
vad skulle du föredra? TD06-20g?
Om man vill ha en i samma storlek som den jag har nu?
Eller tror du jag tjänar på att sätt i en mindre intercooler? smile

Tror inte du tjänar så mycket spool på en mindre intrecooler, som sagt t3/t4 är sega.

Beror på effekten du är ute efter, men en TD06-20G eller en Super HX35 så har du en turbo god för runt 450hk.
Ger fullt ladd kring 3000-3500rpm

Är du ute efter ännu tidigare spool men inte fullt lika hög toppeffekt så spoolar en TD05-18G ännu tidigare. En sån räcker till runt 350hk.

En helt ny Super HX35 ligger faktiskt bra i pris, hittat på diverse svenska sidor för 5-6k.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Frasser
1 november 2015 · 158 Inlägg

Jag är lte sugen på en hx35:a, men finns dom med intern wg?
Jag köpte en ny wg från Forge för några månader sedan, så vill inte riktigt byta ut den big_smile
Är det stor skillnad på en "vanlig" hx35 och super hx35? smile

Senast redigerat av Frasser (1 november 2015)

simlar
1 november 2015 · 5 539 Inlägg

Frasser skrev:
Jag är lte sugen på en hx35:a, men finns dom med intern wg?
Jag köpte en ny wg från Forge för några månader sedan, så vill inte riktigt byta ut den big_smile

Jo nog finns dom, men då är det diesel-hx35or.
Finns på Ebay, heter HX35W.

Men du kan ju inte flytta över wastegaten från din t3/t4 till en annan turbo som inte är av samma modell.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Frasser
1 november 2015 · 158 Inlägg

Wg.n svetsade jag ett eget fäste till, så de går nog att ordna för en annan turbo smile
Okajj, diesel alltså. Hur kommer det sig? big_smile
Finns det andra bra turbosar som är i ungefär samma storlek?
Sen en annan liten fråga angående bredbandslambda.
Jag fick med sladdar och själva mätaren av honom jag köpte systemet av.
Allt jag vet om mätaren är att det är en AEM, ser ut som en sånhär:
http://www.mrtuning.se/p/universal-4391 … ljare.html
Men vet inte säkert.
Och jag behöver så tag på givaren som sitter på downpipen, men vet ju inte riktig vilken jag skall ha.
Kan man ha en Bosch 4.2 eller måste det vara 4.9-modellen för att det skall fungera? smile
Hittade nu att mätaren är till för Bosch 4.9 LSU sensor. Vet du vart jag kan få tag på en sådan?
Du kanske har en? smile

Senast redigerat av Frasser (1 november 2015)

simlar
1 november 2015 · 5 539 Inlägg

Jaha på så sätt.
Sitter original på Cummins turbodiesel som sitter i t.ex Dodge Ram, så finns både äkta och kopior att köpa med inbyggd wastegate till relativt lite pengar.

Finns nog ett antal, men mest kända märkena bland eftermarknadsturbo är Holset och Precision, sen finns det ju Borg Warner, Garrett, Mitsubishi. Turbobanditen har ju även sina egna turbos.
Bara att leta, alla tillverkare har flertalet turbos i olika dimensioner.

Du behöver själva lambdasonden alltså. Ja det står ju på mrtuning att det följer med en Bosch 4.9 så skulle säga att det är väl lämpligast att köpa en Bosch 4.9 lambdasond.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Frasser
1 november 2015 · 158 Inlägg

Hehe missade helt att dom sålde lösa lambdasonnder XD
Angående insprutningen, så tänkte jag koppla in det nya systemet. Men fortfarande ha kvar orginalboxarna så att pumpar o reläna går/används. Skall jag bara "fiska" ut matarspänningarna i kontaktstyckena ute i motorrummet.
Eller är du med på hur jag tänker? smile Kan inte förklara så bra :S
Tack för tipsen på turbosarna!

simlar
1 november 2015 · 5 539 Inlägg

Jo är ju vanliga bosch-bredbandslambdasonder så man får nya för några hundringar smile

Vet faktiskt inte hur folk brukar göra, körde mitt helt stand-alone då jag hade förgasare original.
Men borde ju bara vara att fiska ut matarspänningarna till reläna och koppla in från MSet där istället.

Senast redigerat av simlar (1 november 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Frasser
1 november 2015 · 158 Inlägg

Jag får beställa en där! smile
Det bör funka att göra så tycker jag :S
Undra om något kan paja i boxen om inte signalerna från boxen "används" :S
Ytterligare en från om tunerstudio, vart är det man fyller i laddtrycket? smile

simlar
1 november 2015 · 5 539 Inlägg

Hur menar du med att något skulle pajja om signalerna inte används?

Du får skapa en mapp som åtminstone går upp till det insugstrycket du tänkt köra med. Tänk på att atsmosfärstryck är 100kPa.
100kPa = ca 1bar

Sen får du mappa åtminstone så högt som laddtrycket du ska köra med.
Har du köpt tunerstudio? För man måste köpa en programlicens för att låsa upp t.ex mapp-generator och automappning efter lambda.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Frasser
1 november 2015 · 158 Inlägg

njä jag tänkte nog lite konstigt bara XD
Men under vilken flik skriver man i trycket, har inte riktigt förstått vart det är :S
nä jag har inte köpt det, trodde man kunde köra på gratisversionen. Om man bara skulle använda lambdan för att se så man har "ställt" in så att värden blir rätt :S
Eller har jag misstagit mig :S

Soulman
1 november 2015 · 1 271 Inlägg

Du får väl inte nödvändigtvis mer soppa för att du kör med högre tryck? Spridaren har ett begränsat flöde.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
2 november 2015 · 5 539 Inlägg

Frasser skrev:
njä jag tänkte nog lite konstigt bara XD
Men under vilken flik skriver man i trycket, har inte riktigt förstått vart det är :S
nä jag har inte köpt det, trodde man kunde köra på gratisversionen. Om man bara skulle använda lambdan för att se så man har "ställt" in så att värden blir rätt :S
Eller har jag misstagit mig :S

Jo nog kan du se lambdan så allt är korrekt inställt. Däremot så är det lätt värt pengarna att kunna automappa, fungerar riktigt bra och man sparar både tid och pengar på själva bränslemappningen.
Går inte heller att generera en VE Table eller Spark Table utan att ha köpt fullversionen.

Ja alltså trycket skriver du in när du gör mappen, högsta trycket i bränslemappen och tändningsmappen ska helst vara just lite högre än högsta laddtrycket du tänkt köra med, på så sätt får du bäst upplösning vid mappning och kan då få till en motor som går riktigt jämnt och fint.

Hade du haft fullversionen hade du kunnat låta programmet generera en mapp och då ställer du in högsta och lägsta insugstrycket i rutan där man genererar en mapp.

Soulman skrev:
Du får väl inte nödvändigtvis mer soppa för att du kör med högre tryck? Spridaren har ett begränsat flöde.

Högre bränsletryck ger mer flöde ur spridarna, flödet räknas i cc/min och ett högre bränsletryck medför att mer bränsle hinner sprutas in under tiden spridaren är öppen.
Dock om man kör med för högt tryck så förstörs spridarbilden och istället för att bränslet sprutas in som en fin dimma sprutas det in som en stråle och ger då sämre förbränning bland annat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Frasser
2 november 2015 · 158 Inlägg

Det låter ju inte alls dumt! Då borde jag köpa fullversionen, så det blir rätt gjort och det.
Vet du ungefär vad det kostar?
Startar man bilen och kör en runda, sedan använder man den funktionen som heter "Tuning"? smile

simlar
2 november 2015 · 5 539 Inlägg

59,95$ dvs ca 500kr, dom pengarna sparar du snabbt in i tid och bränsle smile

Man startar tunerstudio, startar bilen, går in på flicken "Tune Analyze Live!" och startar automappning av VE Table efter inställda målvärden i AFR Targets, sen kör du runt som vanligt så mappar TunerStudio åt dig.

Senast redigerat av simlar (2 november 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Frasser
2 november 2015 · 158 Inlägg

Fasiken så bra! Låter super! big_smile
Vart köper man det? På deras hemsida hittade jag inget, kanske kollade dåligt :s

simlar
2 november 2015 · 5 539 Inlägg

http://www.tunerstudio.com/index.php/tuner-studio
Där också klickar du på ikonen där det står Add to cart så kommer du till köpsidan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Frasser
2 november 2015 · 158 Inlägg

Ahh! Tack så jättemycket! smile
Detta får jag införskaffa!
bredbandslamnda köpte jag igår, så nu väntar jag på den. Sen jag jag slänga ihop det big_smile
Blir det stor skillnad mellan orginalsystemet med chip och  MS:et jag skall ha i? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang