740 turbo 85:a som Misständer.. Hjälp!!

Devos
31 januari 2006 · 1 Inlägg

Hej jag har en 740 85:a tic.. Elektroniskt insprut med en ET motor..
Det som är gjort är att den e chippad, ställbart laddtryck, annat avassys, 531 topp-..

Jag bytte motor i den över julas.. och sen dess  har all krånglat..  Jag skulle byta till en FT motor så jag fick skifta över kabelhärva svänghjul och topp osv..
När allt detta vart klart så har bilen strulat lite grann, Först kunde jag inte ställa laddtrycket med pysventilen.. Sedan efter mixx med sangar så fungerade de..

Men nu til det största problemet som är:

När jag stampar plattan i mattan så blöddrar billen upp till ca 0,5 bars laddtryck innan den går bra, så de e ju inget drag direkt,
Men om jag där i mot ger lite gas i början och ökar gasen  suggsesivt så går bilen klockrent..

Vet inte om de e samma spjällhus osv på den på ET som de e på FT,

Kanske ska byte de eller nått..

Har läcksökt och inget läckage i insug osv.. bytt täntstift har jag med..


Alla tipp är hjärtligt välkommna//MVH Alex

Peabe
31 januari 2006 · 16 Inlägg

Inte för att va jobbig nu men... precis sådär gjorde min, fast upp till 0,2-0,3bar just innan den rasade! sad

Bättre omkörd å bortkommen än omkommen å bortkörd
Sharky
1 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Jag hoppas att du vet att det sitter annan vattentempgivare på ET och FT motorer. Ser likadana ut , dvs samma anslutning, men har olika värden.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mr . Horsepower
1 februari 2006 · 3 Inlägg

ställ tänningen..!! skulle jag gissa på..!! eller så har du ett ras på G! men det vet du bäst själv, om motorn är piss fräsch eller inte..! jag antar att du ställt tänningen förut? men om inte, så är det relativt lätt... hela Fördelarn ska vridas....det sitter längst nere på fördelarn så sitter det en m8 bult rakt ner i blocket, har du bra lyse så ser du att du kan släppa på den skruve, bara litegran, så kan du se att bulten kan löpa i en bana som du kan vrida medsols, eller motsols... har inte den blekaste aningen om vilket håll din är knepigt ställd, men det är bara att prova..!! egenmtligen ska du ha mätinstrument och sånt för att ställa tänningen om du ska vara riktigt noga, men det går bra endå..!! så ta en 13 mm nyckel och släpp på bulten, sen tar du tag i hela fördelarn och vrider den ot något av hållen..! vrider du e.x åt höger och den börja gå ojämt på tommgången DIREKT, ska du ändra håll..! men om motorn e.x börjar som jag tror och höjjer tomgången lite och börjar gå mkt mjukare( motorn rör sig itne alls lika mkt i motorutrymmet) då är det rätt håll..!! frid den åt det hållet tills den börjar gå ojämt, då vrider du tillbaka den ca 2-3 mm och drar fast den där...sen är det bara att prova..!! det är inget jag är säker på, men det kan vara det felet....det hade jag på min... och du... efter du ställt tänningen ska du starta bilen å se om motorn går tyngre att vrida runt för startmotorn innan den startar....gör den det fasst du ställt tänningen som du tycker är bra, så var förmodligen tänningen bra ställd INNAN du började..! då har du något annat fel på bilen...med insprutet eller något..!!om du undrar varför motorn går tyngre att starta när du ställt täningen som du tror är rätt, är för att gnistorna till stiften slår för sent eller för tidigt, därför förbränner inte motorn lika bra, så den får altså itne en kick och trycker tillbka kolven, utan det gör motorn själv, vilket gör att det går tyngre...!

hoppas det kan hjälpa..!

Sharky
1 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Fördelare på blocket???

Men han stoppade ju ner en FT motor.

/Göran


Mr . Horsepower skrev:
ställ tänningen..!! skulle jag gissa på..!! eller så har du ett ras på G! men det vet du bäst själv, om motorn är piss fräsch eller inte..! jag antar att du ställt tänningen förut? men om inte, så är det relativt lätt... hela Fördelarn ska vridas....det sitter längst nere på fördelarn så sitter det en m8 bult rakt ner i blocket, har du bra lyse så ser du att du kan släppa på den skruve, bara litegran, så kan du se att bulten kan löpa i en bana som du kan vrida medsols, eller motsols... har inte den blekaste aningen om vilket håll din är knepigt ställd, men det är bara att prova..!! egenmtligen ska du ha mätinstrument och sånt för att ställa tänningen om du ska vara riktigt noga, men det går bra endå..!! så ta en 13 mm nyckel och släpp på bulten, sen tar du tag i hela fördelarn och vrider den ot något av hållen..! vrider du e.x åt höger och den börja gå ojämt på tommgången DIREKT, ska du ändra håll..! men om motorn e.x börjar som jag tror och höjjer tomgången lite och börjar gå mkt mjukare( motorn rör sig itne alls lika mkt i motorutrymmet) då är det rätt håll..!! frid den åt det hållet tills den börjar gå ojämt, då vrider du tillbaka den ca 2-3 mm och drar fast den där...sen är det bara att prova..!! det är inget jag är säker på, men det kan vara det felet....det hade jag på min... och du... efter du ställt tänningen ska du starta bilen å se om motorn går tyngre att vrida runt för startmotorn innan den startar....gör den det fasst du ställt tänningen som du tycker är bra, så var förmodligen tänningen bra ställd INNAN du började..! då har du något annat fel på bilen...med insprutet eller något..!!om du undrar varför motorn går tyngre att starta när du ställt täningen som du tror är rätt, är för att gnistorna till stiften slår för sent eller för tidigt, därför förbränner inte motorn lika bra, så den får altså itne en kick och trycker tillbka kolven, utan det gör motorn själv, vilket gör att det går tyngre...!

hoppas det kan hjälpa..!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BURNEN
6 november 2015 · 5 Inlägg

hittades felet?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 november 2015 · 14 076 Inlägg

Bra trådlyft. Nästan 10 år!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang