Saab 900 2.0T motouppfräshning/renovering?

RichiBoy
14 november 2005 · 8 Inlägg

Hej!  jag har en saab 900 2.0 T som gått 16700 mil.. jag har funderingar på Nordic steg 3 mjukvara + racekat 3" + modifierad wastegate..
men innan detta skulle jag vilja fräscha upp motorn lite granna till ett nyttigt pris. Vad kan jag då börja med och hur gör jag det på ett enkelt sätt? vad kostar helrenovering? :o

jonTe
15 november 2005 · 5 710 Inlägg

"Nyttigt pris" och "helrenovering" passar inge bra ihop.
Bara delarna går på 5-15.000 beroende på vart de handlas och hur mycket man väljer att byta ut sedan skall ju någon göra det oxo om du inte kan själv...
Skall man göra det själv är det " bara" hänga ur motorn och sätta upp den i motorbock, köpa sig en verkstadshandbok, handla delar och sätta igång.

Dock skall du veta om att detta inte är "något man gör".....din SAAB:s grundmotor är en stabil pjäs och har den skötts rätt med service osv skall den vara såpass fräsha att en st3 trimmning inte är några problem.
En slant på service med fräsha vätskor och nya filter är endå att rekommendera innan godsakerna monteras smile

MVH Jonas
..............
Stoffe Verkmästare
17 november 2005 · 97 Inlägg

Utöver vad jonTe rekommenderade så vill jag tillägga att du bör kolla så kamkedjan är i gott skick. Det är ganska vanligt att den slits, med rasselljud från motorn som följd. I värsta fall även motorras.
I övrigt ska det inte va några problem att trimma vid de miltalen.

Brorsan trimmade sin när den hade gått 27 000 mil. Den har nu rullat över 30 000 utan problem.

Mvh Stoffe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang