Bästa sätt att skarva kabel till p-ljus

Rallykungen Lastbilschaufför
22 oktober 2015 · 125 Inlägg

Hej!

Ska ge mig på att koppla in LED DRL-ljus på min Mitsubishi. Ska koppla dom så att de automatiskt slår av när p-ljus och halvljus går igång. Och då behöver led-ljusena styrström från p-ljuset och då innebär det att jag måste skarva genom att skära bort lite runt kablarna så jag kommer åt själva kablarna så att säga och kan skarva ihop den andra kabeln.

Jag tänkte fråga, vilket är det bästa sättet att skarva? Jag har sett på vissa videos på tuben när de installerar såna drl så använder de någon slags klämskarv i plast.

Finns det att få tag på någonstans eller räcker det med vanlig hederlig eltejp? Jag har inga kunskaper i lödning och har för den delen heller ingen apparat för ändamålet så lödning kommer inte på tal!

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
SimonT Egen
22 oktober 2015 · 277 Inlägg

Finns smidiga skarvar att köpa på tex accenter, Mekonomen, biltema mfl, skarva och tejpa skarven,  testa innan du tejpar så de fått ordentlig kontakt!

mb_pucken
22 oktober 2015 · 5 091 Inlägg

Har du till gång till värmepistol? Då rekomenderar jag en lödhylsa/lödsksrv. Typ denna. http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning … -pa97976sv
strömtjuvar och liknande är bara tattarlösningar och skadar kabeln så att fukt kan komma in. Fukt och koppar ger dålig kontakt och spänningsfall.

Denna är mycket smidig att använda. Klipp av kabeln. Skala ändarna och tryck in dom till tennet. Värm tills tennet smälter och vipps så har du en tät skarv som tål både fukt och vibrationer.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
22 oktober 2015 · 7 328 Inlägg

mb_pucken skrev:
Klipp av kabeln. Skala ändarna och tryck in dom till tennet. Värm tills tennet smälter och vipps så har du en tät skarv som tål både fukt och vibrationer.

Och innan ska du ha trätt(heter det så?roll) en bit krympslang på ena kabeländen.
Därefter fört över krympslangen över skarven och värmt lite försiktigt med en värmepistol.
Voila!big_smile

Rallykungen Lastbilschaufför
3 december 2015 · 125 Inlägg

Tack för tipsen grabbar! Löste det med en sån smidig skarv. Fan vad smidig alltså

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang