Ser man om det är fartkamera?

Tre_Bokstaver GTI
3 december 2015 · 105 Inlägg

Hej

Jag körde en väg där det nyss kommit upp en skylt om att det är fartkameror. Tidigare har skyltarna varit övertäckta, men idag var ena skylten inte övertäckt längre. Tack och lov höll jag hastigheten idag så idag skulle det inte gjort något ifall kameran var där... idag. Men jag tänker på alla de gånger man kört där den senaste veckan när skylten varit övertäckt. Så lätt att begå misstag. Så nu har jag fått myror i huvudet. Jag har två frågor

1. Ser man kameran ifall den är uppsatt? (jag har nämligen inte sett någon kamera där, inte ens idag)
2. Finns det risk att kameran varit där och tagit kort på mig trots att skyltarna som varnar varit övertäckta tidigare?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Tre_Bokstaver (3 december 2015)

Emil_sb
3 december 2015 · 210 Inlägg

Kamerorna sitter ju oftast 50-100 m efter skylten så du kan ju ha missat den smile

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Tre_Bokstaver GTI
3 december 2015 · 105 Inlägg

Emil_sb skrev:
Kamerorna sitter ju oftast 50-100 m efter skylten så du kan ju ha missat den smile

Kört fram och tillbaka två gånger efteråt så totalt fyra gånger har jag åkt förbi och kollat extremt noga. Om kameran inte är gömd så har jag inte missat den.

zleepy Trucker
3 december 2015 · 1 393 Inlägg

Du märker om du blir fotograferad, oavsett om det är dagtid eller natt.. Så oroa dig inte smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Tre_Bokstaver GTI
3 december 2015 · 105 Inlägg

zleepy skrev:
Du märker om du blir fotograferad, oavsett om det är dagtid eller natt.. Så oroa dig inte smile

Hur märker man det dagtid? Det är väll ingen blixt på dagen?

Mvh
lite orolig

Hunted Jackass
3 december 2015 · 796 Inlägg

Bidrar verkligen till trafiksäkerheten dessa när folk letar kameror med blicken istället för att sköta körningen. Jag kommer aldrig acceptera kameraövervakningen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
zleepy Trucker
3 december 2015 · 1 393 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:

zleepy skrev:
Du märker om du blir fotograferad, oavsett om det är dagtid eller natt.. Så oroa dig inte smile

Hur märker man det dagtid? Det är väll ingen blixt på dagen?

Mvh
lite orolig

Jorå, det gör dom smile

Låg bakom en personbil med lastbil utanför Uppsala och bilen framför körde för fort och det blixtrade rejält när kameran fotade bilen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Tre_Bokstaver GTI
3 december 2015 · 105 Inlägg

zleepy skrev:

Tre_Bokstaver skrev:

zleepy skrev:
Du märker om du blir fotograferad, oavsett om det är dagtid eller natt.. Så oroa dig inte smile

Hur märker man det dagtid? Det är väll ingen blixt på dagen?

Mvh
lite orolig

Jorå, det gör dom smile

Låg bakom en personbil med lastbil utanför Uppsala och bilen framför körde för fort och det blixtrade rejält när kameran fotade bilen smile

Aha okej smile Då har jag definitivt inte blivet fotad. Tack! cool

Körde förbi för tredje gången fram och tillbaka, så det blir 6 gånger som jag kollat nu (varje tur blir det ju två gånger) och det sitter stolpar till kameror men inga kameror på stolparna. Dessutom är det fortfarande övertäckt på ena hållet.

tvedberg
3 december 2015 · 773 Inlägg

kanske så att det ska upp kameror där så skyltarna är övertäckta sålänge tills de kommer upp?

Senast redigerat av tvedberg (3 december 2015)

Dr_struts
3 december 2015 · 1 861 Inlägg

Fartkameran måste varnas om för att den ska vara laglig, och som sagt du ser även dagtid om du får nytt passfoto taget ;p

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Muttley
3 december 2015 ·

Tre_Bokstaver skrev:

zleepy skrev:

Tre_Bokstaver skrev:

Hur märker man det dagtid? Det är väll ingen blixt på dagen?

Mvh
lite orolig

Jorå, det gör dom smile

Låg bakom en personbil med lastbil utanför Uppsala och bilen framför körde för fort och det blixtrade rejält när kameran fotade bilen smile

Aha okej smile Då har jag definitivt inte blivet fotad. Tack! cool

Körde förbi för tredje gången fram och tillbaka, så det blir 6 gånger som jag kollat nu (varje tur blir det ju två gånger) och det sitter stolpar till kameror men inga kameror på stolparna. Dessutom är det fortfarande övertäckt på ena hållet.

De kan ju vara så att påsen eller vad den nu var täckt med har blåst bort ? Eller någon som behövde en soppåse och såg chansen att förvärva en helt gratis samtidigt som de gör andra trafikanter paranoida ( dig kanske wink )

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 december 2015 · 3 730 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:
Hej

Jag körde en väg där det nyss kommit upp en skylt om att det är fartkameror. Tidigare har skyltarna varit övertäckta, men idag var ena skylten inte övertäckt längre. Tack och lov höll jag hastigheten idag så idag skulle det inte gjort något ifall kameran var där... idag. Men jag tänker på alla de gånger man kört där den senaste veckan när skylten varit övertäckt. Så lätt att begå misstag. Så nu har jag fått myror i huvudet. Jag har två frågor

1. Ser man kameran ifall den är uppsatt? (jag har nämligen inte sett någon kamera där, inte ens idag)
2. Finns det risk att kameran varit där och tagit kort på mig trots att skyltarna som varnar varit övertäckta tidigare?

Tacksam för svar!

Är det 184an mellan Lidköping och Skara? Inte fått upp några kameror än men täckplasten har lossat på några skyltar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 december 2015 · 2 972 Inlägg

Dr_struts skrev:
Fartkameran måste varnas om för att den ska vara laglig, och som sagt du ser även dagtid om du får nytt passfoto taget ;p

Mja..

"Om du kört med för hög fart vid en ATK-kamera går du inte fri från straff därför att vägmärket av någon anledning saknas."
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … mera-34348

Om du hade rätt skulle ju väldigt många människor snart ge sig ut och montera ner skyltarna lika fort som de sätts upp.

Senast redigerat av matteeee (4 december 2015)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang