Köpråd: Bmw 525i 06a med 20k mil för 89k?

PropagandaPanda
22 december 2015 · 4 Inlägg

Hallå!
Som rubriken lyder så har jag hittat en Bmw 525i Touring 06a till salu här uppe i Norrland hos en Bmw återförsäljare.
Jag undrar mest ifall ni mer erfarna vid dessa bilar har några råd runt priset och ifall det är nånting man behöver oroa sig runt då den har gått lite längre än vanligt på dessa.
Priset ligger på 89000 för denna svensksålda 525a, utrustningmässigt utöver standard verkar vara M-sport kjolpaket samt sportstolar i svart skinn. Fullstämplad servicebok. Bilen har 10 ägare men har kollat upp och kommit fram till att den var företagsleasad från ny fram till 2008, och totalt har det varit 4 privata ägare och resten bilfirmor.

Så vad tror ni om priset kontra milen, samt om det är nånting att oroa sig över då den gått långt?
Personligen betalar jag lite extra just för att bilen kommer från en bmw återförsäljare vilket känns lite tryggare, samt att dom lämnar 6 månaders garanti efter köp.

Är grymt tacksam för tips och råd då jag är en rookie inom nyare Bmw's! big_smile Mest kört gamla e28, e34, e36 osv så har inte lika bra koll på "modernare" Bmw smile

MvH Sebbe!!

BockenBruse livsnjutare
23 december 2015 · 52 Inlägg

Jag gjorde en Blocketsökning på nämnda årsmodell och mil och priset är väl ungefär man man kan förvänta sig. Det är den här bilen du syftar på kan jag tänka:

http://www.blocket.se/lulea/BMW_525_i_t … 18&w=3

Det enda negativa är som du själv upplyser om är att bilen haft 10 ägare även om det är ett 1 företag, 3 privatpersoner och resten bilfirmor.
Men för övrigt... ett hyfsat köp skulle jag själv tro även om 20K mil låter lite mycket och 10 ägare låter ännu mer.

Här har du fler 06-or i stigande pris.
http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
PropagandaPanda
23 december 2015 · 4 Inlägg

BockenBruse skrev:
Jag gjorde en Blocketsökning på nämnda årsmodell och mil och priset är väl ungefär man man kan förvänta sig. Det är den här bilen du syftar på kan jag tänka:

http://www.blocket.se/lulea/BMW_525_i_t … 18&w=3

Det enda negativa är som du själv upplyser om är att bilen haft 10 ägare även om det är ett 1 företag, 3 privatpersoner och resten bilfirmor.
Men för övrigt... ett hyfsat köp skulle jag själv tro även om 20K mil låter lite mycket och 10 ägare låter ännu mer.

Här har du fler 06-or i stigande pris.
http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Stämmer bra, den bilen är det smile Joo det är ju det, 20k mil och 10 ägare... däremot kommer jag ha tillgång till billyft m.m så kommer kunna kolla igenom bilen noga. Har även en polare med en E60 i toppskick som vi kan jämföra med om vi skulle hitta några konstigheter!

DasAuto
23 december 2015 · 2 751 Inlägg

Det är dessutom dom lite äldre maskinerna i den årsmodellen = Bulletproof ifall servad regelbundet.
Dom nyare motorerna i FL 2008> Är ju inte direkt kända att vara jättepålitliga.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
PropagandaPanda
23 december 2015 · 4 Inlägg

DasAuto skrev:
Det är dessutom dom lite äldre maskinerna i den årsmodellen = Bulletproof ifall servad regelbundet.
Dom nyare motorerna i FL 2008> Är ju inte direkt kända att vara jättepålitliga.

Joo alltså vet att 525 gick uppdaterad motor 2005 nångång från 191 till 217hk plus lite annat, men kanske blev ännu nyare motor i 2008> som du säger? smile

Anders_TQ
23 december 2015 · 33 Inlägg

I somras var jag själv ute och letade 525i resp 530i av 06-09 ungefär så jag har provkört och sett ett antal.
Några saker du bör veta: Den har inte exteriört M-sportpaket. Fronten är eftermonterad. Sidokjolarna och bakkjolen är standard och dessutom bilen är levererad utan M-paket. Du kan själv kolla upp utrustningen på bmwvin.com

Dessutom är växellådan i den där fruktansvärt tråkig och förstör egentligen hela upplevelsen, personligen tycker jag att en 5-serie ska ha automat eftersom det blir en helt annan upplevelse. Åk och prova en likadan men med automatlåda innan du bestämmer dig tycker jag - det gjorde jag och kommer aldrig mer åka manuell bil smile
En riktigt trevligt lok det där!

Sist kan nämnas att E61:an lider av några typfel, t.ex. kabelstammen till bakluckan så kolla upp sådana saker innan köp i så fall, men eftersom det är 6 mån garanti kanske det är mindre viktigt.
Lycka till!

DasAuto
23 december 2015 · 2 751 Inlägg

Anders_TQ skrev:
I somras var jag själv ute och letade 525i resp 530i av 06-09 ungefär så jag har provkört och sett ett antal.
Några saker du bör veta: Den har inte exteriört M-sportpaket. Fronten är eftermonterad. Sidokjolarna och bakkjolen är standard och dessutom bilen är levererad utan M-paket. Du kan själv kolla upp utrustningen på bmwvin.com

Dessutom är växellådan i den där fruktansvärt tråkig och förstör egentligen hela upplevelsen, personligen tycker jag att en 5-serie ska ha automat eftersom det blir en helt annan upplevelse. Åk och prova en likadan men med automatlåda innan du bestämmer dig tycker jag - det gjorde jag och kommer aldrig mer åka manuell bil smile
En riktigt trevligt lok det där!

Sist kan nämnas att E61:an lider av några typfel, t.ex. kabelstammen till bakluckan så kolla upp sådana saker innan köp i så fall, men eftersom det är 6 mån garanti kanske det är mindre viktigt.
Lycka till!

Fast Automataren i pre-facelift är ju inte direkt någon snabb sportig låda smile Ganska seg.
Körde med min 2.0T chippad mot min kusins 530i 04a och jag låg inte direkt efter. Men visst "känslan" i sig är mer premium med Automat.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
PropagandaPanda
23 december 2015 · 4 Inlägg

Anders_TQ skrev:
I somras var jag själv ute och letade 525i resp 530i av 06-09 ungefär så jag har provkört och sett ett antal.
Några saker du bör veta: Den har inte exteriört M-sportpaket. Fronten är eftermonterad. Sidokjolarna och bakkjolen är standard och dessutom bilen är levererad utan M-paket. Du kan själv kolla upp utrustningen på bmwvin.com

Dessutom är växellådan i den där fruktansvärt tråkig och förstör egentligen hela upplevelsen, personligen tycker jag att en 5-serie ska ha automat eftersom det blir en helt annan upplevelse. Åk och prova en likadan men med automatlåda innan du bestämmer dig tycker jag - det gjorde jag och kommer aldrig mer åka manuell bil smile
En riktigt trevligt lok det där!

Sist kan nämnas att E61:an lider av några typfel, t.ex. kabelstammen till bakluckan så kolla upp sådana saker innan köp i så fall, men eftersom det är 6 mån garanti kanske det är mindre viktigt.
Lycka till!

Jo det verkar ju stämma! M-paket eller ej är inte jätteviktigt för mig dock.. Har ägt en E39a 528a med automat, jätteskönt men jag bryr mig inte på den fronten heller om det är automat eller manuell big_smile Enda jag vet är om det blir en dieselbil nångång så ska jag definitvt inte ha manuell smile

panda666
23 december 2015 · 4 261 Inlägg

Tycker inte du borde vara orolig faktiskt, både e39 och e60 är riktigt sköna bilar. 6orna är väldigt pålitliga och brukar inte tjafsa. har haft e39 i familen samt kört många e60 på jobbet och dom brukar vara hållbara. Man får mycket bil för pengarna. Om du vill slippa krångel så skulle jag bara akta mig från v8orna. Där har man läst av mardröms siffror på verkstad, men 6orna är det inget att vara orolig över-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang