vad ska man använda när man motortvättar ?

wiiman
4 juni 2007 · 3 Inlägg

motor tvättade idag med avfettningsmedel från biltema. men det visade sig vara jävligt dåligt.. allt blev vitt och skiten gick typ inte att få bort.
någon som vet vad som är bra till motortvätt ??
mvh andreas

volvo_1987
4 juni 2007 · 1 675 Inlägg

Använde insekts borttagnings medel från okq8. Blev grymt rent!

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
twin_cam Smålänning
4 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Jan använder Sonax engine cleaner. Den funkar rätt bra. Men när jag har tillgång så använder jag hellre Alfanol HD-Grön. Då blir det rent om man späder den 50/50. Vid grenrötet och där det inte sitter så mycket ömtåligt kanman ta med högtryckstvätt, men elektoniken ska man ta det försiktigt med högtryckstvätten (egen erfarenhet)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Magnus9-3 Fukttekniker
4 juni 2007 · 100 Inlägg

Vanligt avfettningsmedel på en kall motor. Låt det verka rätt länge o kör sen på rikligt med högtryck överallt. Det är helt och hållet ofarligt om man bara varmkör efteråt!

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
skumtezz
4 juni 2007 · 306 Inlägg

Vinter avfettning användes till min motortvätt funkade kanon bra, och blev rent och fint smile

köp en beemer bli belåten se naturen ovanpå plåten:P
Erick
4 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Brääklen kan man putsa många delar med! smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_BuLLe
4 juni 2007 · 49 Inlägg

Jag använder mig av insektsmedel också och en trasa, funkar kanon bra. sedan är de bara att torka av med lite jummet vatten cool

Soak
4 juni 2007 · 64 Inlägg

Fälgrent funkar fint smile

Streckkoden
4 juni 2007 · 2 655 Inlägg

Coop´s gröna allrengöring och ljummet vatten funkar riktigt bra. Blir ju inte sämre av att det skapligt billigt med.. smile

falloutboy
4 juni 2007 · 1 723 Inlägg

Magnus9-3 skrev:
Vanligt avfettningsmedel på en kall motor. Låt det verka rätt länge o kör sen på rikligt med högtryck överallt. Det är helt och hållet ofarligt om man bara varmkör efteråt!

jag skulle då aldrig köra ner med högtrycken under huven. Klart du kan varmköra, om du får igång bilen efter högtrycksäventyret. Finns bra många exempel då bilen inte ens startar.

Moser .-ϻΘϨƎЯ
4 juni 2007 · 1 313 Inlägg

jag brukar köra med turtle engine clean, spruta på å sen kladda runt me diskborste sen spola av me trädgårdsslangen cool

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
dusty Living in the fastlane
5 juni 2007 · 2 616 Inlägg

finns en riktig fin guide på autopower smile

http://www.autopower.se/gds/bilvard/motortvatt/

moose46019 study
5 juni 2007 · 772 Inlägg

ha på silicone spray över hal motor två omgångar och torka av med en handduk då blir det som min bil.

Magnus9-3 Fukttekniker
5 juni 2007 · 100 Inlägg

falloutboy skrev:

Magnus9-3 skrev:
Vanligt avfettningsmedel på en kall motor. Låt det verka rätt länge o kör sen på rikligt med högtryck överallt. Det är helt och hållet ofarligt om man bara varmkör efteråt!

jag skulle då aldrig köra ner med högtrycken under huven. Klart du kan varmköra, om du får igång bilen efter högtrycksäventyret. Finns bra många exempel då bilen inte ens startar.

Det trodde jag också innan, men när man får veta att dom gör precis så på rekondfirmor så känns det ganska lungt. Jag har gjort det massor med gånger på massor med bilar och det har gått hur bra som helt alla gånger.
Sen behöver man väl kanske inte utmana ödet och trycka på som mest just över elektronikboxar och liknande tongue

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
5 juni 2007 · 3 585 Inlägg

råkade ut för det samma problem som dig i fredags.. försökkt å skrapa bort men tar en evighet.. provat med vax borttagning. förtunning. avfettningsmedel. kemiskt ren bensin. aceton. för att få bort det vita klegget. men får inte bort det. bara och fortsätta skrapa.. någon som har några tipps hur man skall få bort det?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
haxer Proljece?
5 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Vet inte fick lika dant själv. Bara att ta trasa efter trasa och försöka ta det så mycket som man kan beroende på tid man vill lägga ner antagligen om jag och du nu fick detta så skulle vi nog ha fixat motorhuvarna tidigare? tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
_BuLLe
5 juni 2007 · 49 Inlägg

falloutboy skrev:

Magnus9-3 skrev:
Vanligt avfettningsmedel på en kall motor. Låt det verka rätt länge o kör sen på rikligt med högtryck överallt. Det är helt och hållet ofarligt om man bara varmkör efteråt!

jag skulle då aldrig köra ner med högtrycken under huven. Klart du kan varmköra, om du får igång bilen efter högtrycksäventyret. Finns bra många exempel då bilen inte ens startar.

Håller med dig till 100% .

Skulle aldrig heller (spola) med vatten överhuvudtaget i motorutrymmet, bättre att ta en fuktig trasa och torka bort medlet/medlerna.

Mack Forum- och sitemoderator
5 juni 2007 · 26 167 Inlägg

_BuLLe skrev:

falloutboy skrev:

Magnus9-3 skrev:
Vanligt avfettningsmedel på en kall motor. Låt det verka rätt länge o kör sen på rikligt med högtryck överallt. Det är helt och hållet ofarligt om man bara varmkör efteråt!

jag skulle då aldrig köra ner med högtrycken under huven. Klart du kan varmköra, om du får igång bilen efter högtrycksäventyret. Finns bra många exempel då bilen inte ens startar.

Håller med dig till 100% .

Skulle aldrig heller (spola) med vatten överhuvudtaget i motorutrymmet, bättre att ta en fuktig trasa och torka bort medlet/medlerna.

Själv var man så klantig att man sprutade med högtryck i motorutrymmet med öppet luftfilter..sen var den bilen rätt trög att få igång *host* tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang