Svårstartad när bilen har stått

jockethilen
29 februari 2016 · 56 Inlägg

Hej min skoda felicia är svårstartad när den stått över natten och speciellt när den är kall.

Bilen har gått 10000mil och har en 1.6l motor.

Ibland måste man försöka starta bilen ca 5 ggr innan den kommer igång. men så väl den kommer igång går den perfekt

zzr94092
29 februari 2016 · 4 404 Inlägg

läckande spridare?

jockethilen
29 februari 2016 · 56 Inlägg

borde inte detta synas genom att bensin ligger runt omkring vid spridarna? Och borde den då gå felfritt när den väl startat

zzr94092
29 februari 2016 · 4 404 Inlägg

" bensin ligger runt omkring vid spridarna?"   hur menar du? Läcker en spridare så blir den tom på bränsle,därför blir bilen svårstartad,men kommer att gå bra när den väl startat......är de monojet eller multijet ?

jockethilen
29 februari 2016 · 56 Inlägg

Multijet

TheDeadDorkster Dieselgypsy
29 februari 2016 · 538 Inlägg

Har du sett om du har bränsletryck när du startar. Det låter ju onekligen eller att du eller inte har något bränsletryck, eller att du har svårt att få gnista.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
jaka54
29 februari 2016 · 5 775 Inlägg

Hej!
Det första du ska göra när en förbränningsmotor inte startar är att kolla tre saker.
1. Blir det gnista?
2. Får motorn soppa?
3. Får motorn luft?

Får motorn de här sakerna så kan den inte vägra att starta.
Så kolla att alla stiften har en blå gnista! Stiften ska vara lite gråvita när du kört motorn en stund.
Kolla att soppa kommer in i förbränningsrummen! Kan vara lite svårt men om stiften blir blöta när du kör runt motorn så kommer antagligen soppa fram.
Den tredje; luft! Eller rättare sagt läckage kollar du genom att spruta på startgas vid spridare och slangar. Går  motorvarvet upp vet du att du har en läcka någonstans.

jockethilen
29 februari 2016 · 56 Inlägg

...

Då bilen endast är svårstartad när den är kall/stått ett tag är det enda problemet att den inte får bensin precis i startögonblicket. Dvs den hade inte gått om det var fel på gnistorna och luften hade visat sig även senare misstänker jag.

Man hör bilen tända även när den är kall dock är det typ som att den dör på grund av för lite bränsle men sen när man försökt starta ett par ggr så klarar den att hålla tomgång.

Så hur kollar jag om jag har bränsletryck

Taunuus
29 februari 2016 · 263 Inlägg

pröva byt motortempgivaren, den brukar vara en vanlig felkälla på vag bilar.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang