Frågor angående återcirkulerande dump...ja vet att det börjar bli tjatigt men det är populära trådar.

RetarD
5 juni 2007 · 69 Inlägg

Just nu sitter det en öppen dump från Forge och ett öppet filter från Simota på min Audi a4 1.8t.
Fördelarna är att jag har fått ett härligt smurfliknande darrande skratt ur filtret på låga varv och som senare kompletteras med ett riktigt högt swooch ljud ur dumpen på det högre varven.

Nackdelarna är dock att jag har fått fölande problem.

"grymt jobbigt alla vänder sig om och tittar som om bilen pajjat"

"ostadig tomgång"   

"något ökad bränsleförbrukning"

"bränsle som antänds i avgassystemet och avger läckra folkraceknallar (märks väldigt väl sen jag rätat ut avgassystemet och gjort ölglasunderlägg av katten.)"

Efter lite studerande här på garaget har jag kommit fram till att detta bör vara den öppna dumpens fel så jag har bestämt mig för en återcirkulerande.

Jag behöver bara några kloka svar till:
Den återcirkulerande luften kommer ju oavsiktligt att strömma ut ur filtret bakvägen med högre fart och mängd än vid en öppen dump. (all luft kan ju inte högerregeln och kommer ju därför tryckas ut ur filtret"
så funkar det ju även orginal men nu snackar vi högre laddtryck...

Borde inte lmm OCH filtret ta mer skit av detta....?

Vilken typ att återcirkulerande dump fungerar bäst?

323micke
7 juni 2007 · 262 Inlägg

Tjena, det med att du har ostadig tomgång och högre bränsleförbrukning behöver inte vara dumpen eller borde inte vara dumpens fel utan det öppna filterts fel, lmm tar ju stryck som bara den med ett öppet filter. så att jag tror att det är din lmm som har fått spel.

Mvh Micke

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
RetarD
7 juni 2007 · 69 Inlägg

saken är den att jag hade öppen dump innan jag bytte filtret. problemet fanns redan då

MrTurbo Better than God \o/
7 juni 2007 · 1 882 Inlägg

GAAAHHH!!  Hur orkar folk med bögvisslor...  smile

Har bilen återcirkulernade ventil original är det troligen av en anledning, få motorstystsytem uppskattar att man släpper ut luft som " inne i systemet" på det viset. Detta brukar orsaka ostadig tomgång, brända katalysatorer, sämre gång i allmänhet. Dumpventiler är "ljud-styling" för att impa på fjortisar etc, det ger MYCKET sällan någon effektökning alls utan mer troligt går bilen sämre. Vad är säljare påstår så är det så, finns självklart undantag från denna regel med, men har din bil någon typ av luftmasse eller luftmängds mätare brukar det bara strula...

EDIT; Mekat turboladdat i tio år, mestadels Saab iofs men principen är i grunden samma oavsett märke...

Senast redigerat av MrTurbo (7 juni 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Sannefjord
7 juni 2007 · 457 Inlägg

Du har helt rätt det där med "fjortis dump" MrTurbo, MEN en sak jag kollat runt lite om, och jag skulle inte säga det Om jag inet var så gott som säker. Har man en dump av bra märke, brukar man (iaf) på äldre Saab modeller "få i växlarna lättare". Det vill säga, på något sätt blir det (kan man säga) mindre motstånd i lådan... :S En som kört Saab 900 i många år, även på bana sa till mig: Skulle sänka tiderna riiktigt mycket om jag hade en återcirkulerande idag. smile

Kan det ligga något i det jag just skrivit?

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Sannefjord
7 juni 2007 · 457 Inlägg

Sorry, skrev fel där tongue Helt enkelt (enligt honom) skulle det bli mycket sämre med en återcirkulernade.

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
3L1T
7 juni 2007 · 16 Inlägg

Du ska ha återcirkulerande dump!!!
Gäller alla VAG 1.8T som är någerlunda original iaf!

Kommer säkert komma en kaxig komentar från någon riskokar-ägare att det går utmärkt med öppen. Men den killen har ingen koll på våra motorer.

Senast redigerat av 3L1T (7 juni 2007)

Sannefjord
7 juni 2007 · 457 Inlägg

Jo vars, det håller jag med om att du borde ha. Gör det... Kör på återcirkulerande. Men om du en dag skulle få för dig att uppgradera lite, så lägg upp en ny tråd tongue Kan blir riktigt roligt! Haha

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
3L1T
7 juni 2007 · 16 Inlägg

Sannefjord skrev:
Jo vars, det håller jag med om att du borde ha. Gör det... Kör på återcirkulerande. Men om du en dag skulle få för dig att uppgradera lite, så lägg upp en ny tråd tongue Kan blir riktigt roligt! Haha

Uppgradera!?

Ja uppgradera till en "bättre" återcirkulerande då.
Inget öppet på den motorn.

Kommer själv köra en greddy type r, återcirkulerande!

MrTurbo Better than God \o/
7 juni 2007 · 1 882 Inlägg

Sannefjord skrev:
Du har helt rätt det där med "fjortis dump" MrTurbo, MEN en sak jag kollat runt lite om, och jag skulle inte säga det Om jag inet var så gott som säker. Har man en dump av bra märke, brukar man (iaf) på äldre Saab modeller "få i växlarna lättare". Det vill säga, på något sätt blir det (kan man säga) mindre motstånd i lådan... :S En som kört Saab 900 i många år, även på bana sa till mig: Skulle sänka tiderna riiktigt mycket om jag hade en återcirkulerande idag. smile

Kan det ligga något i det jag just skrivit?

Jag har mekat 900 turbo i 10 år och kört ett par tusen mil på bana..
Nej det ligger inget i det han säger. Växellåda och dumpventil har inget samband. Det du gör är att släppa ut uppmätt luft så din Luftmängdsmätare sänder fel signaler till bränsleboxen som i sin tur puttar in för mycket bräsnle. Lamndan lyckas dock rädda det till viss del men inte helt...

Viist det GÅR att köra med en öppen dump men du tjänar ingen effekt på det, spara inget slitage etc, du får bara ett pysande ljud under huven när du släpper gasen.  smile

Spana gärna lite på min sida : www.saab4fun.com

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Sannefjord
7 juni 2007 · 457 Inlägg

MrTurbo skrev:

Sannefjord skrev:
Du har helt rätt det där med "fjortis dump" MrTurbo, MEN en sak jag kollat runt lite om, och jag skulle inte säga det Om jag inet var så gott som säker. Har man en dump av bra märke, brukar man (iaf) på äldre Saab modeller "få i växlarna lättare". Det vill säga, på något sätt blir det (kan man säga) mindre motstånd i lådan... :S En som kört Saab 900 i många år, även på bana sa till mig: Skulle sänka tiderna riiktigt mycket om jag hade en återcirkulerande idag. smile

Kan det ligga något i det jag just skrivit?

Jag har mekat 900 turbo i 10 år och kört ett par tusen mil på bana..
Nej det ligger inget i det han säger. Växellåda och dumpventil har inget samband. Det du gör är att släppa ut uppmätt luft så din Luftmängdsmätare sänder fel signaler till bränsleboxen som i sin tur puttar in för mycket bräsnle. Lamndan lyckas dock rädda det till viss del men inte helt...

Viist det GÅR att köra med en öppen dump men du tjänar ingen effekt på det, spara inget slitage etc, du får bara ett pysande ljud under huven när du släpper gasen.  smile

Spana gärna lite på min sida : www.saab4fun.com

Jo, får ge mig igen tongue Men har jag inte lite rätt i det ändå... elr du förstår vad jag menar... tror jag tongue Folk blir mer nöjda med växlingarna. Hehe. Men trodde inte det fanns så avancerade återcirkulerande. Trodde det var något som bara originaldel i vissa överladdade mototrer. Vad får man ge för en sådan återcirku?

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Widowmaker
7 juni 2007 · 1 112 Inlägg

hehe då kommer man här som idot å frågar er som vet! Jag har hört att man kan sätta dump i en bil utan turbo!? stämmer detta? vore kul för min del då jag saknar en turbo i min!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Sannefjord
7 juni 2007 · 457 Inlägg

Haha, lite ironiskt att folk sagt det till dig. En dumpventils funktion är väl att släppa ut det överflödiga laddtrycket... eller nu säger jag kanske fel :S Rätta mig MrTurbo tongue Men skulle med vilja veta om det går på en vanlig sugmotor...? Men det e jag nästan säker på att det ej går. Finns ju inget sådant tryck någonstans big_smile

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
Crappy_punkrocker
7 juni 2007 · 268 Inlägg

nä man kan väl inte ha dump på en motor utan turbo, det finns ju inget laddtryck som behöver släppas ut! smile och till audi killen, har din bil LMM så ska du ha återcirkulerande, det funkar ju med öppen men motorn går inte lika bra då lmm får felaktiga värden!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
MrTurbo Better than God \o/
7 juni 2007 · 1 882 Inlägg

Grabbar, det behövs ett övertyck att släppa ut för att en sådan ventil skall göra någon nytta. Inget överladd ingen funktion.

På en Saab og900s -91 sitter det en återcirkulernade by-passventil original. De fungerar klockrent. Ser ut såhär; http://www.speedparts.se/kat/parts/images_2/4391157.gif

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
_Orb_ MiKeY
7 juni 2007 · 85 Inlägg

www.jbraceparts.se har en dump som är både öppen och återcirkulerande.. Den kör jag själv med nu..

Mvh Robert

Widowmaker
8 juni 2007 · 1 112 Inlägg

perfekt! då vet jag att ryktet var bluff å båg! då tackar jag för mig!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Sannefjord
8 juni 2007 · 457 Inlägg

Crappy_punkrocker skrev:
nä man kan väl inte ha dump på en motor utan turbo, det finns ju inget laddtryck som behöver släppas ut! smile och till audi killen, har din bil LMM så ska du ha återcirkulerande, det funkar ju med öppen men motorn går inte lika bra då lmm får felaktiga värden!

Konstigt att du sa det. Det har bara alla förklarat för han i en timme... :S

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Crappy_punkrocker
8 juni 2007 · 268 Inlägg

aja tråden va fortfarande igång så, och om man upprepar saker och ting tillräckligt många gånger så kanske det går in! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
MrTurbo Better than God \o/
8 juni 2007 · 1 882 Inlägg

Crappy_punkrocker skrev:
aja tråden va fortfarande igång så, och om man upprepar saker och ting tillräckligt många gånger så kanske det går in! smile

Man kan ju alltid hoppas.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang