Max effekt vägreggad atv

plyxan
11 september 2013 · 32 Inlägg

Tjena!

Jag har läst runt lite och sett att ATV/squad som är vägreggad får max ha 20hk.

Om jag skulle ha en vägreggad atv 450cc med cirka 40-50 hästkrafter och blir stoppad av farbror blå, vad skulle min böter bli? hur märker dom att den har mer än 20hk? vet att dom märker ifall den skulle ha dubbelt så mycket kraft som en laglig men tar dom in atv:n på stationen och gör en större koll där?

Mycket tacksam för svar!!
Mvh

simlar
11 september 2013 · 5 528 Inlägg

15kW har jag för mig är maxeffekt. (15kW = 20,4hk)

Skulle väl åka på olovlig körning om dem upptäcker det. Olovlig körning är väl 1500kr och indraget körkort, jag är däremot osäker där.
Däremot hur dem ska kunna bevisa det är svårt, utan bevis kan du inte bli fälld för något brott.
För att polisen ska kunna bevisa att det är mer effekt än på pappret måste dem bänka maskinen, och det kostar både tid och pengar. Dels måste dem beslagta ditt fordon (för annars kan du ju åka hem och strypa maskinen) och sen måste dem ta den någonstans för att bänka den och det kostar pengar, både frakt och bänkning kostar pengar. Och om det inte är över max tillåten effekt så får du tillbaka maskinen och kan kräva skadestånd.
Så jag tvivlar på att någon polis skulle ta den risken så länge du inte kör som en vettvilling.

Så det är så gott som omöjligt att åka dit för att ha strypt av maskinen, så länge du kör laglig hastighet när farbror blå är i knutarna så kommer du garanterat inte åka dit för något.

Kör på säger jag bara smile

Senast redigerat av simlar (11 september 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Slash Saabifierad
11 september 2013 · 2 026 Inlägg

Det blir som med pappersstrypta motorcyklar = polisen kommer knappast fälla dig men det är försäkringen som kan det förutsatt att du har helförsäkring. Det vill säga om du kraschar och vill få fyrhjulingen fixad eller inlöst så kollar oftast försäkringsbolaget om fordonet är strypt. Inte strypt = ingen reparation eller inlösning.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
plyxan
11 september 2013 · 32 Inlägg

Tacksam för snabba svar!

Ja grejjen är ju att jag kommer köra lagligt på väg och vill ha lite mer drag i maskinen :p, blir ju sån markant skillnad på 20 till 45 hk!

det där med försäkrning lär ju inte va nått problem då det bara är å få hem skiten å strypa den när man kommit hem, men som sagt vill man ha helförsäkring på en atv för 25-30k?

Tackar för svar iaf!

Slash Saabifierad
11 september 2013 · 2 026 Inlägg

plyxan skrev:
Tacksam för snabba svar!

Ja grejjen är ju att jag kommer köra lagligt på väg och vill ha lite mer drag i maskinen :p, blir ju sån markant skillnad på 20 till 45 hk!

det där med försäkrning lär ju inte va nått problem då det bara är å få hem skiten å strypa den när man kommit hem, men som sagt vill man ha helförsäkring på en atv för 25-30k?

Tackar för svar iaf!

Jag förstår, körde själv med en ostrypt 25kw hoj tongue

Problemet blir exempelvis om fyrhjulingen blir så sabbad att du inte kan ta hem den, alltså att bärgare kommer och tar den till en verkstad som försäkringsbolaget angett, det är alltså lättare sagt än gjort att man fixar till strypningen tongue

Själv struntar jag i helförsäkring på mina fordon, kör man rätt vettigt så har man inget behov av den smile Köper du däremot en 100.000kronors atv så är helförsäkring att rekommendera men är det en för en mindre slant = skippa och kör på smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Brådhis * Voff voff *
12 september 2013 · 10 287 Inlägg

plyxan skrev:
Tjena!

Jag har läst runt lite och sett att ATV/squad som är vägreggad får max ha 20hk.

Om jag skulle ha en vägreggad atv 450cc med cirka 40-50 hästkrafter och blir stoppad av farbror blå, vad skulle min böter bli? hur märker dom att den har mer än 20hk? vet att dom märker ifall den skulle ha dubbelt så mycket kraft som en laglig men tar dom in atv:n på stationen och gör en större koll där?

Mycket tacksam för svar!!
Mvh

Mycket tveksamt om polisen bryr sig, eftersom det inte finns nå´n maxhastighet för fordonstypen är det ju inte som med mopeder att dom tar in den och kollar.

Men precis som skrivits så kan ju försäkringsbolagen ha åsikter, dvs ersättning kan sättas ned eller utebli om du kvaddar den.

Jag har en Dinli 450 -09 som är helt original förutom att den drevats om för att inte varva så förbannat i landsvägsfart. Visst vore det kul om den var ännu snabbare, men idag gör den utan problem 120+ med den drevningen och då är den helt original i motorn = inga problem med försäkringsbolaget.

Min poäng är att du får väga saker för och emot... Är det värt att riskera att inte få ut försäkringspengar om du smäller för att få lite mer drag i hjulingen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Busgrabb Rejsa ?
12 september 2013 · 2 959 Inlägg

Brådhis skrev:

plyxan skrev:
Tjena!

Jag har läst runt lite och sett att ATV/squad som är vägreggad får max ha 20hk.

Om jag skulle ha en vägreggad atv 450cc med cirka 40-50 hästkrafter och blir stoppad av farbror blå, vad skulle min böter bli? hur märker dom att den har mer än 20hk? vet att dom märker ifall den skulle ha dubbelt så mycket kraft som en laglig men tar dom in atv:n på stationen och gör en större koll där?

Mycket tacksam för svar!!
Mvh

Mycket tveksamt om polisen bryr sig, eftersom det inte finns nå´n maxhastighet för fordonstypen är det ju inte som med mopeder att dom tar in den och kollar.

Men precis som skrivits så kan ju försäkringsbolagen ha åsikter, dvs ersättning kan sättas ned eller utebli om du kvaddar den.

Jag har en Dinli 450 -09 som är helt original förutom att den drevats om för att inte varva så förbannat i landsvägsfart. Visst vore det kul om den var ännu snabbare, men idag gör den utan problem 120+ med den drevningen och då är den helt original i motorn = inga problem med försäkringsbolaget.

Min poäng är att du får väga saker för och emot... Är det värt att riskera att inte få ut försäkringspengar om du smäller för att få lite mer drag i hjulingen?

//Brådhis

När du skriver helt orginal i motorn, menar du som den konstruerades för eller orginal i den menigen att den är strypt för Svenska relgerna?
För jag tvivlar på 120+ med 20 Hk.

Autotech
BMW 335D (2008)
Brådhis * Voff voff *
12 september 2013 · 10 287 Inlägg

Busgrabb skrev:

Brådhis skrev:

plyxan skrev:
Tjena!

Jag har läst runt lite och sett att ATV/squad som är vägreggad får max ha 20hk.

Om jag skulle ha en vägreggad atv 450cc med cirka 40-50 hästkrafter och blir stoppad av farbror blå, vad skulle min böter bli? hur märker dom att den har mer än 20hk? vet att dom märker ifall den skulle ha dubbelt så mycket kraft som en laglig men tar dom in atv:n på stationen och gör en större koll där?

Mycket tacksam för svar!!
Mvh

Mycket tveksamt om polisen bryr sig, eftersom det inte finns nå´n maxhastighet för fordonstypen är det ju inte som med mopeder att dom tar in den och kollar.

Men precis som skrivits så kan ju försäkringsbolagen ha åsikter, dvs ersättning kan sättas ned eller utebli om du kvaddar den.

Jag har en Dinli 450 -09 som är helt original förutom att den drevats om för att inte varva så förbannat i landsvägsfart. Visst vore det kul om den var ännu snabbare, men idag gör den utan problem 120+ med den drevningen och då är den helt original i motorn = inga problem med försäkringsbolaget.

Min poäng är att du får väga saker för och emot... Är det värt att riskera att inte få ut försäkringspengar om du smäller för att få lite mer drag i hjulingen?

//Brådhis

När du skriver helt orginal i motorn, menar du som den konstruerades för eller orginal i den menigen att den är strypt för Svenska relgerna?
För jag tvivlar på 120+ med 20 Hk.

Orörd som den är levererad från fabriken och såldes ny i Sverige...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvomafia
12 september 2013 · 10 Inlägg

Tror ej dom gör någonting, har en kompi som har en vägreggad med 52hk (timmad 450) han möter dom ibland och även poliskontroller men dom kikar inte nåt vidare mkt på sånt , dom har annart för sej wink bara kör det ska du inte va orolig för, han besiktar tom som den är o dom märker inte heller det

rickylicious Webbutvecklare
12 september 2013 · 2 369 Inlägg

volvomafia skrev:
Tror ej dom gör någonting, har en kompi som har en vägreggad med 52hk (timmad 450) han möter dom ibland och även poliskontroller men dom kikar inte nåt vidare mkt på sånt , dom har annart för sej wink bara kör det ska du inte va orolig för, han besiktar tom som den är o dom märker inte heller det

Att något går igenom besiktning osv hjälper inte om det inte är lagligt smile Skulle din kompis köra ihjäl sig själv eller någon annan och det visar sig att den är trimmad och olaglig så är det nog hejdå försäkringspengar tyvärr... hmm

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
marcusnilsson7
19 mars 2016 · 2 Inlägg

Vad tror ni det kostar att vägregga en fyrhjuling 200cc 4-takt vattenkyld -07?
Tack i förhand! smile

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2016 · 10 287 Inlägg

marcusnilsson7 skrev:
Vad tror ni det kostar att vägregga en fyrhjuling 200cc 4-takt vattenkyld -07?
Tack i förhand! smile

Är den inte vägreggad (typad...) sedan innan lär det nog bli svårt. Är ju inte bara att hänga på lysen och åka in hos besiktningen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
marcusnilsson7
23 mars 2016 · 2 Inlägg

Jag har blinkers, och lampor bak/fram. Men det hjälper inte eller?
Tack för svaret Brådhis!!! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang