E63 AMG - Känsliga bromsar?

PhR34k
13 april 2016 · 164 Inlägg

Tjabba.
Har min E63a inne på verkstan för bilen vibrerar när man bromsar vid 110 och uppåt.
Vid första besöket konstaterade man att vänster stötdämpare bak läckte lite, pris 24000kr.
Nu i måndags åkte den igen för att mäta skivorna om de är skeva.
De ringde på eftermiddagen och berättade att en motorkudde var av och den andra dålig, så de rekomenderade att byta alla fyra och de skulle återkomma med pris. Jaha vad bra tänkte jag, då var det inte skivorna..
30 min senare ringde de och berättade att motorkuddsbyttet går på 13000kr och att dessutom måste skivorna fram bytas vilket kostar 23000kr efter 10% rabatt.

Anledningen till att jag skriver här är att en tidigare ägare bytte skivor, belägg och spindelled runt om för precis ett år sen. Bilen har rullat kanske 1500 mil sen senaste bytet. Den samma ägaren fick framskivorna bytta när han köpte bilen för att den hade då problem, då har alltså bilen på ca 2 år gjort av med 2 uppsättningar bromsskivor och nu säger Mercedes att det måste bytas en tredje gång. Allt på omkring 3000 mil.
Jag kan köpa att stötdämparen pajjar, även motorkuddarna, men bromsarna? Varje år? Nä, där drar jag gränsen.
Dessutom har allt gjorts hos Mercedes, alltid servad hos Mercedes och den är Svensksåld. Ändå säger Mercedes i Akalla att de inte byter ut skivorna på garanti. Anledning? Jo för att "Det är en AMG och du ska använda bromsarna på ett speciellt sätt" "Du måste låta dem kylas ner".
Ingen utav oss ägare har kört bana med bilen för det första. Sen, hur hårt kan man köra på gatan för att orska problem med bromsarna? Jag kan då inte, jag har inte kört denna bil hårdare än några andra utav mina bilar jag haft.
Och även om jag har gasat upp bilen så har jag sedan släppt på gasen och kört antal km i lugn takt. Jag är en ingen dåre som gillar att köra a la fast and furious kring Stockholms gator hela dagarna, jag kan uppskatta att gasa upp bilen ibland som alla andra dödlingar här inne.

Vad säger ni, är jag helt galen som kräver detta ur en AMG?

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
viccoA
13 april 2016 · 3 110 Inlägg

Vilket trams. Klart de ska byta skivor på goodwill.

Det är inte svårt att göra av med en uppsättning skivor efter ett gäng banträffar, särskilt om man är nybörjare. I vardagstrafiken är det svårare, särskilt med en så potent bil som du har.

Det man ska undvika är att direkt efter rejäl värme i skivorna ligga på bromsen vid tex rödljus. Då skivorna kallnar olika fort pga anliggningen av klotsarna finns det risk att de slår sig.

VD-Design
13 april 2016 · 1 324 Inlägg

Jag har samma problem på min 850.. Inte den med 420hk utan den blå..  170hk.  Bytte skivor 2 gånger på 2000 mil.  Och dom är skeva igen..

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
13 april 2016 · 999 Inlägg

Det kan inte vara värt ett försök att svarva skivorna?

Ser att bilen är från 2007, nästa tanke är att något av oken kanske ligger på ibland och överhettar skivan?

Hamilton
13 april 2016 · 8 868 Inlägg

PhR34k skrev:
Tjabba.
Har min E63a inne på verkstan för bilen vibrerar när man bromsar vid 110 och uppåt.
Vid första besöket konstaterade man att vänster stötdämpare bak läckte lite, pris 24000kr.
Nu i måndags åkte den igen för att mäta skivorna om de är skeva.
De ringde på eftermiddagen och berättade att en motorkudde var av och den andra dålig, så de rekomenderade att byta alla fyra och de skulle återkomma med pris. Jaha vad bra tänkte jag, då var det inte skivorna..
30 min senare ringde de och berättade att motorkuddsbyttet går på 13000kr och att dessutom måste skivorna fram bytas vilket kostar 23000kr efter 10% rabatt.

Anledningen till att jag skriver här är att en tidigare ägare bytte skivor, belägg och spindelled runt om för precis ett år sen. Bilen har rullat kanske 1500 mil sen senaste bytet. Den samma ägaren fick framskivorna bytta när han köpte bilen för att den hade då problem, då har alltså bilen på ca 2 år gjort av med 2 uppsättningar bromsskivor och nu säger Mercedes att det måste bytas en tredje gång. Allt på omkring 3000 mil.
Jag kan köpa att stötdämparen pajjar, även motorkuddarna, men bromsarna? Varje år? Nä, där drar jag gränsen.
Dessutom har allt gjorts hos Mercedes, alltid servad hos Mercedes och den är Svensksåld. Ändå säger Mercedes i Akalla att de inte byter ut skivorna på garanti. Anledning? Jo för att "Det är en AMG och du ska använda bromsarna på ett speciellt sätt" "Du måste låta dem kylas ner".
Ingen utav oss ägare har kört bana med bilen för det första. Sen, hur hårt kan man köra på gatan för att orska problem med bromsarna? Jag kan då inte, jag har inte kört denna bil hårdare än några andra utav mina bilar jag haft.
Och även om jag har gasat upp bilen så har jag sedan släppt på gasen och kört antal km i lugn takt. Jag är en ingen dåre som gillar att köra a la fast and furious kring Stockholms gator hela dagarna, jag kan uppskatta att gasa upp bilen ibland som alla andra dödlingar här inne.

Vad säger ni, är jag helt galen som kräver detta ur en AMG?

Den evt garantin på skivorna gäller ju föregående ägare och inget du kan åberopa tyvärr.

Fotograf på tierpidag.se
PhR34k
13 april 2016 · 164 Inlägg

Jag kommer att svarva skivorna om inte MB tar på sig detta.

Garantin gäller väl delen och är väl inte personlig?

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Stefan7neson
14 april 2016 · 394 Inlägg

Låter lite som att inte alla kolvarna i oken hänger med riktigt.
Förmodar att det är flerkolvsok på AMG, kärvar då nån kolv på ena sidan oket så blir det snedbelastning och beläggen trycker endast på ena sidan skivan. Då blir det snart skevt...

Så mitt tips är att se över och smörja upp oken i samband med svarvning av skivorna.


Med vänlig hälsning Stefan

Bassiehof
16 april 2016 · 1 777 Inlägg

Är bromsvätskan bytt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang