Volvo 740 -88 som vägrar starta

hozzter
18 april 2016 · 95 Inlägg

Hej! Tackar för svar, skrev ett svar här för ett tag sedan men det verkar inte finnas kvar av någon anledning.

Jag böt förpumpen som var paj och då orka den bara mata fram med lite tryck, böt sedan vanliga soppapumpen och då hoppa den igång direkt.

Så antar att den i tanken pajade och i sin tur gjorde så vanliga pumpen gav upp med!

Nu dog bilen häromdagen igen, inte hunnit kolla något än. Kan vara så illa att det bara är soppatorsk denna gång, ingen fungerande mätare i! Men tror inte det, men det får jag kika på imorgon när det förhoppningsvis inte spöregnar wink!

hozzter
18 april 2016 · 95 Inlägg

Jaha nu har jag kollat, och soppatorsk var det inte, drog i 10 L vilket borde räcka för att få fram lite soppa.
Den starta på startgas återigen.
Skruva bort soppaslangen innan bryggan och provade samma sak som förut, kommer ingen soppa alls längre.


Vafan har båda pumparna gett upp igen ? Det låter ju osannolikt. Eller är det så illa tror ni ?
Då måste det ju vara något fel som gör att det slår ut dom på något vis ?

och jag har 2st sopparelän som ska funka, provade byta utan resultat så tror inte det är något fel på det.

Gör ett försök här annars får jag väl lägga upp en ny tråd!

Mvh

Senast redigerat av hozzter (18 april 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 april 2016 · 4 917 Inlägg

Om säkringen är hel ,då blir det till att byta den pumpen du bytte sist, då det hoppade igång, för det är väl den som pajjat igen..
Var fick du skräpet ifrån?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Henkix
18 april 2016 · 6 737 Inlägg

mät med multimeter om du får ström till pumparna, kan jue va något annat som jävlas nu

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
hozzter
19 april 2016 · 95 Inlägg

Tommen1 Säkringen är hel, givetvis kollat det redan men kanske glömde nämna det.
Köpte ju då alltså en begagnad pump från en jag känners -88a. (både för och hubudpump)

Frågat detta tidigare men du kanske har bättre svar, jag har en multimeter men hur mäter jag, antar att jag ska mäta på kablarna som jag ansluter till pumpen (dra ut dom o mäta på metallen)
Men vad ska jag ställa multimetern på osv ?

Tacksam för alla svar
Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 april 2016 · 4 917 Inlägg

Sätt mätaren på 20 volt likström.
Mät med en pinne på var tråd och då ska du ha runt 12 volt när nyckeln vrids om.
Man får vara  2 st såklart ..
Du hör ju även att pumpen går igång .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
19 april 2016 · 95 Inlägg

Är ju två sladdar som kopplas till pumpen, antar att du menar att jag ska mäta på båda samtidigt ? Spelar det någon roll på vilken jag sätter +kabeln från multimetern ?`

Ja jag får ta hjälp en polaren sen i eftermiddag och testa!

Mvh

jaka54
19 april 2016 · 5 812 Inlägg

Hej!
Köp en ny pump! Ingen begagnad! Du måste eliminera felkällorna! En begagnad pump är en stor felkälla!
Pumpar hittar du billigast hos "Autopartsmarket"

Senast redigerat av jaka54 (19 april 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 april 2016 · 4 917 Inlägg

Det har ingen betydelse var man sätter + och - när man mätar på 2 trådar..
Det är ju bara för att kolla att du får 12 volt..
Får du 12 volt och pumpen inte går igång så är det ju fel på pumpen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang