Renovering Av Fälgar . Rs4 fälgar

Jag köpte Audi rs4 fälgar till min A4 B6:a och hade lite tråkigt så jag tänkte renovera de lite pga de har lite kantstöttningar och färgsläpp, så jag tänkte dela lite information samt bilder på hur det går:)
  • 15 Följare
  • 22 919 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 maj 2016
Raul96
23 januari 2015 · 165 Inlägg

Jag älskar de med smile jag älskar alla fälgar typ tongue
Jag kör med 180 paper först sen 240 och sist 400 , man kan köra med 600 också eller våtslipa men det är inte nödvändigt  , jag slipar tills det är fint och rakt på alla ställen utan skador osv och sen bara primer om det inte behövs SpraySpackel eller så. Som sagt det beror på var och en men jag gjorde 1 fälg (den på bilden) och resultatet blev super bra , ska lacka de imorgon (idag) och se hur de blir

Senast redigerat av Raul96 (23 januari 2015)

Raul96
23 januari 2015 · 165 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-f249413b3046b7c29be0a510787fc0a7.jpg


Hittade en bild på den fälgen som jag målade för att testa färgen bara, och jag var inte ens seriös med den och resultatet blev bra , jag slarvade lite i höger nedre kant där du ser att lacken blev konstig men det var som sagt bara ett test och inte seriöst , idag ska jag göra de alla 100 % seriöst och bild kommer upp direkt när jag är klar
Jag ska ta och dubbelkolla alla 4 fälgar för att se kanter och så som jag har slipat för fel osv och sen ska jag tvätta de väldigt väldigt noga och sen lackering smile

Vad har du för fälgar ? Soder18
Vad tycker du jag ska ha för färg på fälgarna ?
Min bil är en audi A4 b6 sedan med silver färg , kan inte riktigt bestämma mig för vilken färg jag ska ha smile

Senast redigerat av Raul96 (23 januari 2015)

Soder18
23 januari 2015 · 142 Inlägg

Raul96 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-f249413b3046b7c29be0a510787fc0a7.jpg


Hittade en bild på den fälgen som jag målade för att testa färgen bara och jag var inte ens seriös med den och resultatet blev bra , jag slarvade lite i höger nedre kant där du ser att lacken blev konstig men det var som sagt bara ett test och inte seriöst , idag ska jag göra de alla 100 % seriöst och bild kommer upp direkt när jag är klar
Jag ska ta och dubbelkolla alla 4 fälgar för att se kanter och så som jag har slipat för fel osv och sen ska jag tvätta de väldigt väldigt noga och sen lackering smile

Vad har du för fälgar ? Soder18
Vad tycker du jag ska ha för färg på fälgarna ?
Min bil är en audi A4 b6 sedan med silver färg , kan inte riktigt bestämma mig för vilken färg jag ska ha smile

Att du har en sån ork haha!, själv ska jag ta tag i mina fälgar framöver, blir nog på något lov.

Bra fråga angående färgvalet, Om man har en silver bil tycker jag personligen att fälg färg blir lite svårt att leka med. Personligen skulle jag antingen rösta på en Silver metallic eller grafitgrå färg för att matcha lite till bilen. (nackdelen med silver bilar)

Angående mina fälgar så har jag inte en susning om vad de heter, har letat efter ett namn men kan inte hitta dem, Dock så satsar jag på en lyx känsla i bilen vilket gör att jag inte vill ha ett par massiva fälgar. Hade jag haft en b6 (vilket jag har tittat på) hade RS4 fälgarna åkt på, på en gång haha big_smile

Kan länka en bild på hur mina fälgar ser ut smile

http://www.bestbil.se/html/2022_27.jpg- … normal.jpg

Trevlig helg and keep up the good work! cool

Titta gärna in min tråd där jag förfinar en Saab 9-3 Aero V6 SC!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306291
Raul96
23 januari 2015 · 165 Inlägg

Först måste jag be om ursäkt att jag inte har kunnat lägga upp bild på resultatet av fälgarna lackade som jag lovade igår , Jag har inte hunnit lacka fälgarna idag pga jag fick slipa fälgarna med 240 papper och 400 därefter för att se att allt är jämnt och fint , nu är iallafall alla fälgar slipade och klara för tvätt och sen lackering och jag lovar att lägga upp en bild så fort jag kan på resultatet smile

Soder18
Det går lite segt ja men min enda motivation att fortsätta var att jag är super taggad att se slutprodukten på mitt jobb efter att de är lackade smile Jag kunde ha gjort arbetet mycket fortare om jag bara hade köpt en billig skruvdragare och lite olika sliprondeller , orsaken till varför jag inte gjorde det är för att jag vill själv se vad resultatet blir när man gjort allt för hand och så billigt som möjligt smile vill du fixa dina fälgar så kan du göra det mycket fortare med en skruvdragare som sagt smile
Dina fälgar var fina smile de verkar inte behöva en renovering
Jag vet inte heller riktigt vad dina fälgar heter men jag kan ta en titt och se om jag hittar någon information om de smile

Jag tänkte faktiskt också på silver som bilen för att matcha smile det är den silvern som är på bilden som jag lade upp ,färgen verkar lite för vit på bilden men i verkligheten så är den riktig silvrig

Jag älskar Audi smile Men jag vill ha en audi s4 v8 quattron b6 med 344 hk orginal smile den går som blixten smile fast min riktiga drömbil är en Bmw M5 E60 , de är inte så dyra om man jämför med andra bilar men jag har inga pengar smile jag går fortfarande i skolan och ska få jobb på bilverkstad efter sommaren och därefter ska det bli mycket grejande med bilar smile

Senast redigerat av Raul96 (23 januari 2015)

Raul96
23 januari 2015 · 165 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-a073fb8b48872cc3d56ca6617eaeeeca.jpg



Yeayy idag fick jag mina nya däck och min kusins också , jag var som ett barn som ska få godis när jag såg Dhl bilen komma smile
Då är det bara att lacka fälgarna och sen montera de på pärlan smile

Senast redigerat av Raul96 (23 januari 2015)

Raul96
23 januari 2015 · 165 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-b060fb8d27b8e9cf62a844f55e7f0c8e.jpg


Jag fick spackla lite på 2 fälgar för att fylla i lite repor och små hål osv , det finns flera sätt att täcka skador på fälgar så som kantstöttningar och material som saknas osv
Det absolut enklaste och billigast är att bara slipa lite med sandpapper där fälgen är skadad och sedan spackla på med Metall Spackel som man kan köpa överallt (köpte min på biltema och är supernöjd).

Har man lite mindre skador eller repor osv så kan man slipa i fälgens material där skadan är tills skadan är borta men det kan göra så att det bli ojämn höjd på olika ställen på fälgen

Vill man ha en skada gjort på rätt sätt så det håller länge och det är väl gjort så ska man punktsvetsa där skadan är och sen slipa bort tills det blir jämnt och fint , det ör lite dyrare att göra om man inte själv vet hur man gör och har utrustningen

En annan sak som man kan göra är att Svarva fälgen , det är många som gör det och det kostar ungefär 300-700 kr (Exempel) beroende på firma osv ,

Det finns säkert andra sätt att göra det men jag skulle ha valt det lättaste och billigaste med att fylla i med spackel smile
Det gjorde jag på mina fälgar och är nöjd med spacklet och hur jämnt det är

Väljer man att spackla som jag gjort så måste man inte ha någon erfarenhet av det , det är väldigt lätt att spackla på , det man ska tänka på är att när man har tagit tillräckligt med spackel som man vill ha så ska man alltid sätta på locket tillbaka för annars så kommer den att härda och då måste man köpa en annan tub/burk , man kan nog värma den tillbaks till sitt ursprungliga skick men man ska vara försiktigt pga det är brandfarligt , det kan vara bra att ha en mask och handskar när man arbetar med spackel för att det luktar illa och starkt och handskar är bra att ha pga man kan få hud irritationer osv . När man har tagit den önskade dosen av spackel så ska man blanda ihop den med Härdaren som man får med när man köper spacklet (Jag är inte säker om alla affärer säljer med spackel , köper man det från biltema så finns en liten tub med, annars så kan man köpa det löst för 19,90 kr hos biltema) Oavsett mängden spackel som du tog så rekomenderar jag att man blandar i lite härdare , man måste inte men det är mycket längre torktid utan härdare , man ska inte ta mycket härdare utan bara 2% av mängden spackel du valt . Är man osäker åå hur mycket härdare man ska ha blanda med spackel så finns det ett sätt att se hur mycket man ska blanda , tex ditt spackel är grått (som mitt spackel är och Härdaren är röd) och Härdaren är röd , så ska man lägga på härdare tills man får en rödaktig färg i spacklet smile
Mycket information om skadan saker finns på internet om man är osäker

Soder18
23 januari 2015 · 142 Inlägg

Raul96 skrev:
Först måste jag be om ursäkt att jag inte har kunnat lägga upp bild på resultatet av fälgarna lackade som jag lovade igår , Jag har inte hunnit lacka fälgarna idag pga jag fick slipa fälgarna med 240 papper och 400 därefter för att se att allt är jämnt och fint , nu är iallafall alla fälgar slipade och klara för tvätt och sen lackering och jag lovar att lägga upp en bild så fort jag kan på resultatet smile

Soder18
Det går lite segt ja men min enda motivation att fortsätta var att jag är super taggad att se slutprodukten på mitt jobb efter att de är lackade smile Jag kunde ha gjort arbetet mycket fortare om jag bara hade köpt en billig skruvdragare och lite olika sliprondeller , orsaken till varför jag inte gjorde det är för att jag vill själv se vad resultatet blir när man gjort allt för hand och så billigt som möjligt smile vill du fixa dina fälgar så kan du göra det mycket fortare med en skruvdragare som sagt smile
Dina fälgar var fina smile de verkar inte behöva en renovering
Jag vet inte heller riktigt vad dina fälgar heter men jag kan ta en titt och se om jag hittar någon information om de smile

Jag tänkte faktiskt också på silver som bilen för att matcha smile det är den silvern som är på bilden som jag lade upp ,färgen verkar lite för vit på bilden men i verkligheten så är den riktig silvrig

Jag älskar Audi smile Men jag vill ha en audi s4 v8 quattron b6 med 344 hk orginal smile den går som blixten smile fast min riktiga drömbil är en Bmw M5 E60 , de är inte så dyra om man jämför med andra bilar men jag har inga pengar smile jag går fortfarande i skolan och ska få jobb på bilverkstad efter sommaren och därefter ska det bli mycket grejande med bilar smile

Jo jag lär gå med maskin haha, alledes för lat för att slipa för hand wink E60 är nog en av de snyggaste modellerna som BMW har tillverkat.

Går själv i skolan så vet hur det är, dock så har jag jobb vilket underlättar för ekonomin men känner igen sitsen haha smile

Titta gärna in min tråd där jag förfinar en Saab 9-3 Aero V6 SC!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306291
Raul96
23 januari 2015 · 165 Inlägg

Soder18

Visst det är smart att göra det med maskin, hade jag med gjort ,vilket jag kommer göra om jag ska renovera fälgar i fortsättningen . Bmw:n E60 är helt grym , älskar allt med de , utseendet, stabiliteten, interiör och brutaliteten smile
Det är så mycke lättare när man har jobb att hålla på med projekt för man har pengar till delar osv ,

Senast redigerat av Raul96 (25 januari 2015)

Soder18
11 februari 2015 · 142 Inlägg

Hur går det med fälgarna?? Vill se lite bilder!

Titta gärna in min tråd där jag förfinar en Saab 9-3 Aero V6 SC!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306291
Raul96
11 februari 2015 · 165 Inlägg

Ursäkta mig att jag inte har uppdaterat på länge , orsaken till det är att jag har köpt en till bil , Bmw och har mycket att göra på den smile jag ska försöka uppdatera er med fälgarna så snart jag kan smile

Det som kvarstår är lackering och jag ska göra det så snart jag kan !

blezzarn
6 mars 2015 · 17 Inlägg

tjenare satt och läste runt lite och fastnade på din tråd ! jag har några frågor jag hoppas du kan svara på smile den första är lackar du fäljarna själv ? i så fall hur gör du för att få bästa resultatet ? andra frågan jag har en chrome kant runt mina och det är där dom är kantstötta. då bör man väl använda annat spackel osv ?

Audi a4 2.0 TFSI "Audi a4" (2005)
Raul96
16 mars 2015 · 165 Inlägg

Blezzarn

Ja jag lackar fälgarna själva , jag har inte riktigt bestämt mig än hut jag ska lacka de , alltså med bara biltema sprayburkar eller köpa en Färgspruta och lacka de

Vid lackering så får man bästa resultat om man använder en färgspruta , för det behöver du bara tryckluft och din färg ( primer , lack och klarlack ) det finns sprutor som funkar med El också men har aldrig testat nån sån , färgspruta finns att köpa billigt all från 100-1000 kr på jula tex . När du använder färgspruta så sprayar man färgen mycket bättre , det rinner inte lika lätt samt det täcker bättre smile

Jag hade rekommenderat dig att spraya med färgspruta , det blir inte så dyrt + att du får bättre resultat än med sprayburk

När det kommer till dina chromade kanter så finns det flera sätt att laga de på , det du måste göra är att slipa där du har skadan och spackla som med vanliga fälgar , du kan använda flera olika material att fylla i med som tex epoxy lim , spackel , svetsa osv

När det kommer till att lacka de så finns det kromfärg osv på biltema och på andra affärer

Jag kanske inte gav dig bästa svaren till dina frågor , kanske du syftade på andra svar men skriv om nåt är oklart osv

Raul96
23 mars 2015 · 165 Inlägg

Liten Update

Jag ber om ursäkt att jag inte har jobbat på fälgarna på lång tid , det har varit pga jag har införskaffat en till bil att pilla med där jag bytte motor på den osv och fick min kompis audi s2:a att byta motor på också + att jag ska åka på semester nu på helgen

Det jag har sagt att rätt länge att jag ska göra med fälgarna var att lackera de men nu har jag ändrat mig, jag tog en noggrann titt på varje fälg och jag är inte nöjd med slipningen

Jag ska ta och slipa alla igen tills aluminiumet ungefär för att ta bort gamla lacken och sedan sätta på en grundfärg osv , jag ska kolla varenda fälg med riktlinjal för att de ska vara så raka som möjligt osv


Detta ska jag göra så fort jag kan , förhoppningsvis så hinner jag med lite fram tills på fredag då jag åker och sen får jag ta det sen igen den 10:e april då jag kommer tillbaks:)

Några funderingar ? Fråga på bara

Raul96
21 april 2015 · 165 Inlägg

Primade fälgarna och lackade de smile

Raul96
21 april 2015 · 165 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-664aee15a3787900bdd2888ab152a591.jpg

Raul96
21 april 2015 · 165 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-c3f12a00fd48f4a7cb31bccdd9f9c37d.jpg

Raul96
21 april 2015 · 165 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-4e0d029504097635aa03447785df1f88.jpg

19AxL87
4 maj 2016 · 3 Inlägg

Snyggt jobbat! Är själv mitt uppe i att slipa och spackla mina rs6-fälgar. Har inte sett denna tråden förrän nu men gjort nästintill samma procedur som du men jag har endast sandat med 120 är det tillräckligt eller ska jag gå ännu finare? har köpt våtpapper på 400 men inte kommit så långt.

Ock vilken färg har du tagit? Jag ska med köpa Biltemas men det finns både silver och silver metallic... Det lutar åt metallic för mig men dina blev riktigt bra

Raul96
5 maj 2016 · 165 Inlägg

19AxL87 skrev:
Snyggt jobbat! Är själv mitt uppe i att slipa och spackla mina rs6-fälgar. Har inte sett denna tråden förrän nu men gjort nästintill samma procedur som du men jag har endast sandat med 120 är det tillräckligt eller ska jag gå ännu finare? har köpt våtpapper på 400 men inte kommit så långt.

Ock vilken färg har du tagit? Jag ska med köpa Biltemas men det finns både silver och silver metallic... Det lutar åt metallic för mig men dina blev riktigt bra

Tjena , desto finare upp i sandpapper , desto bättre resultat . Jag vet att det är jobbigt att slipa och jag hatar det med men du får mycket finare lackresultat

Jag hade kört med finare än bara 120 , jag hade kört ungefär såhär     

120k , 240 , sen 400 våtslip samt därefter 800 våtslip , ta din tid med slipningen för det är det viktigaste med denna procedur , ang spray så tog jag bara biltemas fälgfärg som såg silver ut på locket 😂

Obs !! Snåla inte med klarlacken för det gjorde jag i början och det blir ej bra då allt bromsdamm fastnar på fälgen samt fälgen känns som sandpapper

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang