Batterilampa lyser trotts laddning 13,90 V (BMW 530D E39) 1999

Blomdahl94
12 juni 2016 · 143 Inlägg

Har en BMW 530D 1999 årsmodell som laddningslampan lyser på trotts att den laddar 13,9V vid belastning.

* Lampan lyser redan när tändningen slås på. Lyser även konstant med motorn igång.
*Batteriet är bytt
* Testade ta loss kontakten med 2 tunna kablar till generatorn. Då slocknar lampan men laddar ej.
*Testat köra bilen drygt 1 mil utan några problem.
*Bilen har gått ca 35 000 mil och vet inte om det är någonting gjort åt generatorn.
Vad tror ni det är som är fel? Bilen har stått länge och bara körts några gånger per år. Det enda som gjorts på den är att airbag-systemet är nollat med http://www.runns.se/kyrkogard/felkodsla … l-till-bmw
Jag vet inte om den lös innan eller om det blev efter felsökningen. (Felkod givare passagerarsäte vilket släktes.)


Tacksam för tipps vad det kan vara.

// Pontus

Senast redigerat av Blomdahl94 (12 juni 2016)

Opel Manta (1980)
it_mutt Avstängd
12 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Blomdahl94 skrev:
Har en BMW 530D 1999 årsmodell som laddningslampan lyser på trotts att den laddar 13,8-13,9 vid belastning.

* Lampan lyser redan när tändningen slås på.
*Batteriet är bytt
* Testade ta loss kontakten med 2 tunna kablar till generatorn. Då slocknar lampan men laddar ej.
*Testat köra bilen drygt 1 mil utan några problem.
*Bilen har gått ca 35 000 mil och vet inte om det är någonting gjort åt generatorn.
Vad tror ni det är som är fel? Bilen har stått länge och bara körts några gånger per år. Det enda som gjorts på den är att airbag-systemet är nollat med http://www.runns.se/kyrkogard/felkodsla … l-till-bmw
Jag vet inte om den lös innan eller om det blev efter felsökningen. (Felkod givare passagerarsäte vilket släktes.)


Tacksam för tipps vad det kan vara.

// Pontus

Du menar typ som det ska göra..?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Blomdahl94
12 juni 2016 · 143 Inlägg

Var lite otydlig,problemet är att lampan lyser konstant även när motorn är i gång.

Senast redigerat av Blomdahl94 (12 juni 2016)

Opel Manta (1980)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Det blir väl bara te på byta generatorn..
Kan det vara nåt annat ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Blomdahl94
12 juni 2016 · 143 Inlägg

Såg på BMW forumet att säkring nummer 15 i handskfacket går till diagnosuttaget, generatorn mm. Ska kolla om det kan vara den, återkommer med svar i morgon. (Då den troligtvis börjat lysa efter att jag felsökte)

Såg att tråden hamnat fel. Någon som kan får gärna flytta den till Fordonsel och bilelektronik

Senast redigerat av Blomdahl94 (12 juni 2016)

Opel Manta (1980)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Grr..
Nu kommer resten av problemet upp i dagen..
Att du rotat me kärran innan visste väl ingen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang