Bilen bara dog mitt under körning - Volvo V70N

Jiiimmie
8 juli 2016 · 1 830 Inlägg

Som rubriken lyder, andra gången det händer nu och vet inte varför.
Är på väg hem och bilen tvärdog, stannade fick liv i den körde dryga en km, samma fel igen.
Det finns bensin i bilen och den har funkat klockrent fram tills nu..
Har försökt kollat efter hål i slangar etc men inte hittat något som är av eller trasigt.

Jag funderar på om det är bränslerelät eller bränslepumpen som börjat ge sig. Har inte tillgång till något just nu då jag står på en liten ficka vid sidan av E18 hmm

Det gäller min v70n, har aldrig vart med om nått liknande förut så vet inte vart jag ska börja kolla direkt heller.

Såg att motorlampan hade tänts så kan ju läsa felkoder sen o se vad det kan vara för fel.

Mvh Jimmy


Lade till lite i din rubrik. Tänk på den nästa gång.

Med vänlig hälsning mod.

skanepiraten
9 juli 2016 · 466 Inlägg

In o kolla felkoder för det första så du vet säkert!

Men har du bytt gasspjäll på den nångång annars stor sannolikhet att det är den som behöver bytas "haft samma fel" och kostar 4500kr på volvo o göra.

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Jiiimmie
11 juli 2016 · 1 830 Inlägg

skanepiraten skrev:
In o kolla felkoder för det första så du vet säkert!

Men har du bytt gasspjäll på den nångång annars stor sannolikhet att det är den som behöver bytas "haft samma fel" och kostar 4500kr på volvo o göra.

Mvh

Nej har inte kollat felkoder ännu, tänkte göra det snarast möjligast men har jobbat så dumt så har inte haft möjlighet till det ännu. hmm

Nej har inte bytt det förr, tankade fulltank i bilen och den har gått som vanligt nu. Peppar peppar..
Ska nämligen åka iväg till helgen så vill ju ha det fixat innan dess.

Motor lampan har tänts men även släckts till och från, vet att jag har haft tjuvluft någonstans men har ej hittat vart ännu :S Sist jag kollade felkoder så fick jag upp dem som meddelande.

Mvh Jimmy

Senast redigerat av Jiiimmie (11 juli 2016)

Eliasson93
11 juli 2016 · 91 Inlägg

Tjo! Hade en v70N 170hk benisin för nått år sen och den fick samma symptom och alla trodde det var gasspjället. så vi bokade byte av det. måste tydligen programeras om oxå. så det blev en inlämning på bilia.
visade sig till slut att det var bränslepumpen, den funkade fint så länge den var uppe i varv men när man kom till ett rödljus så tvärdog den men kunde startas 10min senare..
Kan ju dock var något annat på din. lycka till

Skoda Octavia scout "Adventure edition" (2019)
Muttley
11 juli 2016 ·

Långskott men de är de billigaste sättet att felsöka.
Brorsan hade en v70 från 2001.
Den bara tvärdog hur som helst, och gärna med lite bensin i tanken.
Volvo hittade verkligen inte felet trots de felsökte flera gånger och tog betalt flera tusen.

Jag öppnade upp tanken och fann ett grustag (överdrivet)  och vi fick tanken rensad och efter det gick den precis som den skulle.

Ifall utav att du har en kvart över så kan du alltid kolla wink

_740tic
11 juli 2016 · 224 Inlägg

Kontaktstycket under vänster baksäte som är till bränslepumpen har vart problem på årsmodell 01 -04
Blir varmt där i och dålig kontakt . Lyft baksätet skruva dän plåtluckan å kolla om du har ett kontaktstycke i armaturen där
Tror ett nytt sånt lock kostar runt 800kr på volvo

Senast redigerat av _740tic (11 juli 2016)

Jiiimmie
22 juli 2016 · 1 830 Inlägg

har felsökt och kollat felkoder men inget :S :o
får kolla under baksätet när jag är ledig, har jobbat så mycket så har inte haft någon ork till att skruva bil eller så.
Men bilen har inte dött något mer sen dess (peppar peppar)..

Kollade lite någon dag efter att det hände och batteriet är väl på väg att ge sig då bilen börjar bli trög att starta till o från.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang