Köpråd: Volvo 740GL -92.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 559 Inlägg

Frågade runt lite. Urgammal men fin Volvo eller rostig men mekaniskt garanterat bra MB?

Tjej: Mercedes. Volvo: Är du dum i huvudet? En 24 år gammal dinosaurie?
Kompis: Mercedes. En Volvo som var omodern redan på 80-talet?
Far: Mercedes. Volvo: Idiot, jag kör dig inte dit.

Det luktar Mersa nu.... AC som kyler kanske är gott till sommaren. Skyller på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
30 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Frågade runt lite. Urgammal men fin Volvo eller rostig men mekaniskt garanterat bra MB?

Tjej: Mercedes. Volvo: Är du dum i huvudet? En 24 år gammal dinosaurie?
Kompis: Mercedes. En Volvo som var omodern redan på 80-talet?
Far: Mercedes. Volvo: Idiot, jag kör dig inte dit.

Det luktar Mersa nu.... AC som kyler kanske är gott till sommaren. Skyller på det.

Dum i huvudet? Är det en retorisk fråga? big_smile
Skit i volvoliken då du kommer kräkas på en sådan efter några veckor oavsett om den inte har krånglat eller inte.
Köp törstläppen från Stuttgart och åk som den gentleman du är med byxorna i midjan utan prilla eller keps.

Evildan
30 oktober 2016 ·

Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 559 Inlägg

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Gasa på Adolf.

Nej, det luktar MB som sagt. Nu ramlade det ner en 945SE -93 i famnen med. Men skiter nog i den också.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
30 oktober 2016 · 6 475 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Frågade runt lite. Urgammal men fin Volvo eller rostig men mekaniskt garanterat bra MB?

Tjej: Mercedes. Volvo: Är du dum i huvudet? En 24 år gammal dinosaurie?
Kompis: Mercedes. En Volvo som var omodern redan på 80-talet?
Far: Mercedes. Volvo: Idiot, jag kör dig inte dit.

Det luktar Mersa nu.... AC som kyler kanske är gott till sommaren. Skyller på det.

Jag pendlar i en volvo 945 automat, inga problem tycker jag, lite bensintörstig såklart men det får man räkna med när man plågar bilfan, ca 1,2-1,3 blandad hård körning. runt 1,0 på lugn långkörning.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Muttley
30 oktober 2016 ·

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 559 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Korrektamundo. Nada AC. Ytterligare en spik i kistan för denna svenska raritet.
Önskar jag bodde i Evildans hemtrakter. Sitta på altanen en kall och stjärnklar natt och se en ny satellit skjutas upp när denna eminenta man ska bruka sin gaskammare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
30 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Korrektamundo. Nada AC. Ytterligare en spik i kistan för denna svenska raritet.
Önskar jag bodde i Evildans hemtrakter. Sitta på altanen en kall och stjärnklar natt och se en ny satellit skjutas upp när denna eminenta man ska bruka sin gaskammare.

big_smile    Allt med ac är bättre än volvon.   Den går ju inte använda sommartid helt enkelt.   Så kör på mercan.

Evildan
30 oktober 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Helt från vettet!
Jag har fått så mycket kit genom åren i forumet för att jag är "trygghetsnarkoman" och åkt Prius medans Passat ofta har beskrivits som Piech gåva till mänskligheten med all sin lekfullhet och kvalitet att jag kände mig nödgad att prova när möjligheten liksssm trillade i knät.
Int fan kryper jag under en sådan där säkerhetsrisk heller, vet ju inte vad för skräp som lossnar från den och träffar mig i pallet!
Måste få leva lite om så även för en kort stund innan den far iväg likt en vältankad V2-raket mot västkusten inriktad mot ngn hybridsläde.
VW byter inte skiten, dom duckar och blundar, en strategi som fungerat i 60 år.

Jag saknar vett, men har ändock klimatanläggning om den nu kyler när den varmare årstiden infinner sig om resten fungerar dvs.

Jag känner ett behov av att börja byta fungerande delar spontant på Passaten, en annan kunnig forumsmedlem som aldrig har problem med sin gör så för att säkerställa funktionen har jag läst mig till.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 559 Inlägg

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Helt från vettet!
Jag har fått så mycket kit genom åren i forumet för att jag är "trygghetsnarkoman" och åkt Prius medans Passat ofta har beskrivits som Piech gåva till mänskligheten med all sin lekfullhet och kvalitet att jag kände mig nödgad att prova när möjligheten liksssm trillade i knät.
Int fan kryper jag under en sådan där säkerhetsrisk heller, vet ju inte vad för skräp som lossnar från den och träffar mig i pallet!
Måste få leva lite om så även för en kort stund innan den far iväg likt en vältankad V2-raket mot västkusten inriktad mot ngn hybridsläde.
VW byter inte skiten, dom duckar och blundar, en strategi som fungerat i 60 år.

Jag saknar vett, men har ändock klimatanläggning om den nu kyler när den varmare årstiden infinner sig om resten fungerar dvs.

Jag känner ett behov av att börja byta fungerande delar spontant på Passaten, en annan kunnig forumsmedlem som aldrig har problem med sin gör så för att säkerställa funktionen har jag läst mig till.

En Passat är en Passat. Den går inte sönder. Sen att DQ200 kanske inte är guds bästa skapelse må vara hänt. Byt framvagn när du ändå är i farten. Som vanligt. Fan, byt gastanken också. Eller vänta lite? Byt styrsystemet till gas/bensin med. Ta med bakrutetorkaren av bara farten. Annars är de bra.

Men annars: Letar förtvivlat efter mitt BT-kassettband. Har klart för mig att Messedessen har kassett... Annars står en billig BT-stereo högst upp på önskelistan. Förvisso billigare än en gastank smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
31 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Jag kan utan problem köpa en bil som saknar AC. Har uppriktigt sagt aldrig begripit varför det skulle vara så värdefullt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Muttley
31 oktober 2016 ·

IceEyes skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Men vem är jag att kalla idiot? Jag har ju en DSG-växlad gasdriven överladdad katastrof utanför dörren.

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Jag kan utan problem köpa en bil som saknar AC. Har uppriktigt sagt aldrig begripit varför det skulle vara så värdefullt.

För att de blir trevligare klimat.  Jag vägrar bilar utan ac smile   Men jag är varmblodig dessutom så hade aldrig klarat en bil utan på sommaren.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 559 Inlägg

tkd_rille skrev:

IceEyes skrev:

tkd_rille skrev:

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Jag kan utan problem köpa en bil som saknar AC. Har uppriktigt sagt aldrig begripit varför det skulle vara så värdefullt.

För att de blir trevligare klimat.  Jag vägrar bilar utan ac smile   Men jag är varmblodig dessutom så hade aldrig klarat en bil utan på sommaren.

Ska åka upp till snubben som har MB C240 imorgon. Lutar åt köp. AC kyler som fan. Håller med TKD där. Inte kul med bastu i bilen på sommar.

Just nu kör jag omkring i en bil där taket via en knapptryckning fälls ner. Grym värme med. Så vi får se. Har dock släppt 740. Tror jag... Fan. En enkel bil utan startspärrar osv. kan man sätta in en fjärrstart på. Vi får se imorgon som sagt. Men en fjärrstart är gott på vintern. Starta bilen från ett fönster hemma och gå och duscha sen. Bilen är varm när man kommer ut.

Ska höra/leta/se om startspärr går att koppla ur på MB.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
31 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

tkd_rille skrev:

IceEyes skrev:

tkd_rille skrev:

Du är helt från vettet.   Har du krupit under och kollat så inte tankarna är rostiga?  Du kommer ju flyga i luften annars.  Glöm att vw byter sitt skit wink



Hybrid sa du att volvon inte har AC?   Vilken vettig individ köper idag en bil utan ac?

Jag kan utan problem köpa en bil som saknar AC. Har uppriktigt sagt aldrig begripit varför det skulle vara så värdefullt.

För att de blir trevligare klimat.  Jag vägrar bilar utan ac smile   Men jag är varmblodig dessutom så hade aldrig klarat en bil utan på sommaren.

Ja det är väl individuellt det där. Jag är inte särskilt värmekänslig och blir det för varmt så vevar jag ner rutan bara tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
tedeman
31 oktober 2016 · 7 Inlägg

Har av okänd anledning dragit på mig 2st Regina 740s på senare tid. En 91-a och en 92-a fungerar ypperligt bägge. Är en lite modernare och bättre insprutning sett till att vara original. Däremot så ger den få möjligheter till att trimmas.
Min 91-a har förutom det vanliga (kamrem, bromsar, däck och en enstaka packning) behövt byta bränsle relä 1 gång på 38 000mil.. Det tycker jag är bra resultat.
Dessutom är det något särskilt med just 90-tals bilarna speciellt 740s de rostar vääldigt lite.
92-an har nu fått Vems ECU men enbart pga Turbo motor men för övrigt var det en helt underbar bil med 17 000mil på mätare och regina gick fint svarade bra på gas och ihop med M47 blev den i stort sätt skottsäker. Gick att trimma lite.

1 råd. Se över alla kopplingar för vakumanslutningar på insuget samt följ den oftast vit-gula slangen från insuget till den silvriga boxen vid vänster fjäderbenstorn och se så de inte är alldeles för torrspruckna. Har bekanta med Regina som fått just de problemen.

Sen är det så med tidiga sprut med IAT (Intake Air Temperature) givare särskilt Bendix/Regina att är det riktigt kallt ute är de löjligt kinkiga att starta eller gå jämnt.. Kan gå på 2-3 om den startar och du kan byta allt i tändväg utan resultat. Men tar du in den eller förvärmer på något sätt så kommer den gå lika fint som vanligt.

Volvo 740 "BMWn" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 559 Inlägg

tedeman skrev:
Har av okänd anledning dragit på mig 2st Regina 740s på senare tid. En 91-a och en 92-a fungerar ypperligt bägge. Är en lite modernare och bättre insprutning sett till att vara original. Däremot så ger den få möjligheter till att trimmas.
Min 91-a har förutom det vanliga (kamrem, bromsar, däck och en enstaka packning) behövt byta bränsle relä 1 gång på 38 000mil.. Det tycker jag är bra resultat.
Dessutom är det något särskilt med just 90-tals bilarna speciellt 740s de rostar vääldigt lite.
92-an har nu fått Vems ECU men enbart pga Turbo motor men för övrigt var det en helt underbar bil med 17 000mil på mätare och regina gick fint svarade bra på gas och ihop med M47 blev den i stort sätt skottsäker. Gick att trimma lite.

1 råd. Se över alla kopplingar för vakumanslutningar på insuget samt följ den oftast vit-gula slangen från insuget till den silvriga boxen vid vänster fjäderbenstorn och se så de inte är alldeles för torrspruckna. Har bekanta med Regina som fått just de problemen.

Sen är det så med tidiga sprut med IAT (Intake Air Temperature) givare särskilt Bendix/Regina att är det riktigt kallt ute är de löjligt kinkiga att starta eller gå jämnt.. Kan gå på 2-3 om den startar och du kan byta allt i tändväg utan resultat. Men tar du in den eller förvärmer på något sätt så kommer den gå lika fint som vanligt.

Passar väl inte mig riktigt. Den ska rulla oftast kall och blir troligen aldrig varm under denna årstid som kommer. MV hjålper inte då jag inte har elstolpe hemma. I nödfall kan jag ställa den utanför köksfönstret men inte idealiskt. Bommar, griniga grannar osv... Räckte gott med Yarisen som behövde laddas en gång per månad pga kallstarter och 5 minuter gångtid hela tiden :D

OT: Kom ihåg min första 740 -87A med något helvete till elektrisk förgasare. Oh... Och då var den 8 år gammal...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tedeman
31 oktober 2016 · 7 Inlägg

Ja min erfarenhet av vinter är mild i din syn. (Längst ner i landet) och ändå betedde 92-an sig dåligt 4ggr en vinter.. Men som sagt sen insåg jag värme och satte in den vartenda gång jag tog den gick den tokfint igen. Men jag har själv 91-an till vinter nu och det blir spännande men med original luftfilterbox och förvärmningsslang till grenröret så skall det väl gå.

I minus -20 hade jag iallafall inte skaffat Regina oavsett.

Volvo 740 "BMWn" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2016 · 17 559 Inlägg

Update.

Åkte upp med pengar på fickan och skulle köpa Mercedes C240. Nära 2 år sedan jag körde den. De har målat med ljusblå färg runt all rost. Den såg på ren svenska inte klok ut. När jag startade så lät avgassystemet som det ligger i en närstående skilsmässa från bilen i övrigt. Inget köp alltså.

Jag har gett mig fan på att jag kan hitta en bra bil för 10 lök. 740/940 eller 960 ligger bra till. Inget är hugget i sten men lite misstänksam mot VW/audi så det blir det nog inte. En Volvo 960 -91 som ligger på blocket och ägs av en man i åldern 88 år kan vara något. Automatlådan är bytt. Bilen är rostfri. Visst är skövde-sexan trevlig. Haft en exakt likadan med 44000 mil på mätaren och gick som en gud.

Saab? Tja, en 9-5 sedan är inte vatten värd så kanske. Fast tjejen säger blankt nej. "Du kan väl för fan inte åka runt i en Saab?" Nej. Poäng.

Citroen? Ja för tusan. Fast de flesta har rostat bort. Men jag är kunnig på märket. Så någon C5 V6 blir det inte.

Jag kör runt i en Chrysler Sebring cab -02 så länge. Fungerar prima. Men inte kul att ha en sådan bil utomhus så vinterförvaringen närmar sig fort. Fast det är kanonbra värme. Men det bör hända något snart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
6 november 2016 ·
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2016 · 17 559 Inlägg

Evildan skrev:
W126 ska du ha!

https://m.blocket.se/alvsborg/Mercedes_ … 15&w=2

Veteran är kul. Tittat på den jag med. Men vill gärna ha en bil med en 4-petad automat. Jag vet att 126:an har det med men en smula törstig. Haft ett gäng sådana. Men det liket är för gammalt. Men en Compact 240D 3.0 eller W123 300D så är jag med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang