Dubbfria vinterdäck med "stålflisor", Vad kallas det?

M155E Högerstolsrallyåkare
14 juni 2007 · 114 Inlägg

Jag har en fråga ang vinterdäck....

Mina vinterdäck är dubbfria men har som små små stålflisor i gummit, vad kallas detta?

Anledningen till att jag frågar denna fråga nu i Juni månad är att jag har akut behov av däck till en resa jag ska göra i helgen. Mina 18" däck är fruktansvärt snedslitna i bak så jag vågar inte åka med dom.
Alltså tänkte ja slänga på vinterdäcken som e dubbfria men ville ringa VV och dubbelkolla att det är lagligt, men vad kallas då däcken?

HAR NI NÅGOT ANING OM VAD DET KALLAS?roll

Mvh Mizze

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
M155E Högerstolsrallyåkare
14 juni 2007 · 114 Inlägg

Ingen?? Joo kom igen nu, någon av alla garaget genier måste väl veta tongue

Senast redigerat av M155E (14 juni 2007)

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
crazy75
14 juni 2007 · 190 Inlägg

Bild? Annars låter det mest som att det skulle vara fruktansvärt slitna dubbfria vinterdäck där korden är framme, brukar se ut som små fransar i däcket.

Men som sagt lägg upp en bild så kan folk svara bättre... smile

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
M155E Högerstolsrallyåkare
14 juni 2007 · 114 Inlägg

crazy75 skrev:
Bild? Annars låter det mest som att det skulle vara fruktansvärt slitna dubbfria vinterdäck där korden är framme, brukar se ut som små fransar i däcket.

Men som sagt lägg upp en bild så kan folk svara bättre... smile

Nej nej, dom är nya! har tyvärr ingen bild med det ser ut som att stålflisorna är som ihopsmält med gummit.....roll

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
jocke_gronberg
14 juni 2007 · 4 586 Inlägg

hmm något stål borde det inte vara. borde bara vara någon ny typ av beläggning på däcken så dom ska greppa bättre helt säker att det är gummi istället för stål?

M155E Högerstolsrallyåkare
14 juni 2007 · 114 Inlägg

jorre83 skrev:
hmm något stål borde det inte vara. borde bara vara någon ny typ av beläggning på däcken så dom ska greppa bättre helt säker att det är gummi istället för stål?

Hmm hur menar du om ja e säker på att det är gummi istället för stål?
Alltså det är inte bara en beläggning utan flisorna (vet inte om det är just stål men metallflisor är det ialf) är som ihopsmält med gummit i hela däcket, inte bara på ytan.

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
M155E Högerstolsrallyåkare
14 juni 2007 · 114 Inlägg

Har nu ringt vägverket och fått svaret att jag får använda däcken, och att räknas som dubbfria friktionsdäck!
Känns jätteskoj nu att byta mina 18" fälgar mot 15" plåtisar sad Men det är bara tillfälligt över helgen så jag får väl stå ut med det...

Men tack ni som svarat och ha det bra alla garaget-hängare tongue

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
decib3L Körv
14 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Äsch, det är väl bättre än att köra ihjäl sig? smile

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang