El avtal, fast pris eller rörligt ?

Adder Adder
7 oktober 2013 · 972 Inlägg

Ska binda om elen.

Billigast fast pris 6 månader (över vintern) är 88,38 öre/kwh

Billigast rörliga pris är 84,72 öre/kwh

Vad ska man ha ? Lönar de sig med rörligt ? Hur ska man tänka ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
habomaster
7 oktober 2013 · 463 Inlägg

Långsiktigt brukar det alltid löna sig med rörliga priser (gäller både elpris och låneräntor). Känner man sig orolig över priserna och ogärna är med om toppar så kan fast-pris vara ett alternativ eftersom man får mer koll på vad utgifterna kommer bli.
Kort sagt rörligt brukar vara billigare men viss risk för höga toppar, fast pris innebär att du vet vad du får men oftast till lite dyrare.

Adder Adder
7 oktober 2013 · 972 Inlägg

habomaster skrev:
Långsiktigt brukar det alltid löna sig med rörliga priser (gäller både elpris och låneräntor). Känner man sig orolig över priserna och ogärna är med om toppar så kan fast-pris vara ett alternativ eftersom man får mer koll på vad utgifterna kommer bli.
Kort sagt rörligt brukar vara billigare men viss risk för höga toppar, fast pris innebär att du vet vad du får men oftast till lite dyrare.

Okey, då var de lite så jag också tänkte. Men känns ändå som om man framförallt vinner på att vara aktiv som nu t ex bind 3 månader för 80 öre och sen när de går ut kolla läget då och välja nått nytt.

Tack för svaret!

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2013 · 10 293 Inlägg

Adder skrev:

habomaster skrev:
Långsiktigt brukar det alltid löna sig med rörliga priser (gäller både elpris och låneräntor). Känner man sig orolig över priserna och ogärna är med om toppar så kan fast-pris vara ett alternativ eftersom man får mer koll på vad utgifterna kommer bli.
Kort sagt rörligt brukar vara billigare men viss risk för höga toppar, fast pris innebär att du vet vad du får men oftast till lite dyrare.

Okey, då var de lite så jag också tänkte. Men känns ändå som om man framförallt vinner på att vara aktiv som nu t ex bind 3 månader för 80 öre och sen när de går ut kolla läget då och välja nått nytt.

Tack för svaret!

Om tre månader är det mitt i vinter och garanterat dyrare än vad en bindningstid på 6-12 månader ger idag.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Germax
8 oktober 2013 · 12 086 Inlägg

Orka tänka på ett rörligt elpris som helt plötsligt stiger i höjden när man som minst vill det.

Jag har bundit 3 år till 95,88 öre/kWh (Vattenfall).. då fick jag dessutom massa rabatter på de fasta kostnaderna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 oktober 2013 · 13 757 Inlägg

tänk på att del är lite fula dom skriver inte med alla grejer medans vissa gör det.
så var noga med jämförelsen.

vi band vårat i 1år i maj.
vintertid är då vi har högst elförbrukning och med rörligt skulle det kosta oss mest när vi minst behöver utgifterna.
derför låste vi vårat.
för bor man i hus drar det mest el när det är kallt när den rörliga ökar mest. men bor man i lägenhet är det en annan sak. då spelar det inte lika stor roll.  vi snittar endå 4000kr+ när det är som kallast
dock inte speciellt hög sommartid så där vi skulle tjäna mest har vi minst förbrukning.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2016 · 17 543 Inlägg

Då väcker vi liv i tråden inför vintern. Flera kompisar gnäller redan nu på priser som klättrar uppåt. Myten att rörligt är billigare tror jag inte en sekund på. Vi band vårt pris i maj då det historiskt sett brukar vara lägst. Det brukar klättra ordentligt på vintern när man behöver elen...

Vårt avtal, Fortum:
738 kr/mån
Fast elpris 3 år Villa
Elpris        33,85 öre/kWh
Skatt     29,20 öre/kWh
Moms     15,76 öre/kWh
Totalt elpris     78,81 öre/kWh

Rörligt samma bolag idag:

Beräknad månadskostnad
1 035 kr
Baserat på 12000 kWh/år
Med Rörligt Rent elpris får du el till vårt inköpspris med en fast månadsavgift. Inga övriga påslag tillkommer. Långsiktigt det bästa valet – alltid 100 % förnybar el.

86,19 öre/kWh
69 kr/mån
Ditt elpris
85,69 öre/k
Detta är inkluderat "nykundrabatt -75kr/mån"

Vi har dessutom snålställt värmepumpen (NIBE F370, ny mars -16) så den går i ekonomiläge och alla termostater i huset är på max och kallar på värme dygnet runt. Pannan levererar det den kan och det räcker för att hålla 21-22 grader inne och pannan full med varmvatten för 2 duschningar per dygn. Blir det ner mot -10 grader får jag nog höja utledningstemp i golven men det göres med mobilen. Elpatronen (spärrad på 7.0kW) har gått 17 timmar sedan i mars. Detta beror på fyllning av pool i juli smile

Hur gör ni?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
666_Beast
1 december 2016 · 1 863 Inlägg

Har precis flyttat till hus från lägenhet och vi band elen till fast pris i 6 månader då man inte vet hur mycket el som går åt på vintern för oss.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2016 · 17 543 Inlägg

666_Beast skrev:
Har precis flyttat till hus från lägenhet och vi band elen till fast pris i 6 månader då man inte vet hur mycket el som går åt på vintern för oss.

Perfekt. Då binder du längre till våren sen. Huset ska ju vara deklarerat med förbrukning så lite vet ni väl?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
666_Beast
1 december 2016 · 1 863 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

666_Beast skrev:
Har precis flyttat till hus från lägenhet och vi band elen till fast pris i 6 månader då man inte vet hur mycket el som går åt på vintern för oss.

Perfekt. Då binder du längre till våren sen. Huset ska ju vara deklarerat med förbrukning så lite vet ni väl?

Det är deklarerat men det var 2 pensionärer som bodde där innan och vi är två vuxna och tre barn så tvättmaskin, tumlare och diskmaskin går dygnet runt känns det som.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang