940 turbo misständer

bonnmeckarn
3 december 2016 · 12 Inlägg

Har haft problem med att min 940 går riktigt orent vid gaspådrag och undrar vad ni tror det kan bero på.

Är en 940 -92 som jag bytt till en B230FK motor i. Har också bytt till en portad 531 topp samt k kam om det har någon betydelse. Motorn gått ca 20.000, riktigt fin inuti och inga missljud. CHippad tändning och bränsle med Vikingchip ecomax.

Problemet är som sagt att bilen går riktigt orent/misständer. Om man står still och varvar så varvar den bra och går rent bortsett från lite lite misständningar runt 4000varv. När man kör så känns bilen slö, hackar vid vissa varvtal t.ex. 2000varv brukar den börja rycka sen avtar det vid 2200. Hörs på motorljudet när man ligger på de högre varvtalen när man sladdar att det är nåt som inte stämmer.. :p Inga varningslampor lyser.

Det jag gjort är sökt efter och åtgärdat tjuvluft, bytt lmm samt lambda, bytt och rengjort fördelarlock. Kände att rotorn på fördelaren glappade lite är det normalt?

Har också kollat färgen på oljan men den ser bra ut så toppackningen bör vara hel.

Försökte beskriva bilen och felen så bra som möjligt men fråga om det är något ni undrar.

Senast redigerat av bonnmeckarn (3 december 2016)

turbodeath
3 december 2016 · 2 452 Inlägg

fördelarlock är inte från biltema samnt rotorn....har varit med att det funkar kanske nån dag sen så är det skit...kolla efter sprickor på fördelarlocket samnt bytt till hårdare tändstift...

döden kommer tillbaka
bonnmeckarn
4 december 2016 · 12 Inlägg

turbodeath skrev:
fördelarlock är inte från biltema samnt rotorn....har varit med att det funkar kanske nån dag sen så är det skit...kolla efter sprickor på fördelarlocket samnt bytt till hårdare tändstift...

Tack för tipsen! Kollade fördelarlocket hade inga sprickor, vet ej om det är biltema eller inte då det suttit sen jag köpte motorn. Tänkte byta stift men såg då att 1 cylinder gick fett medans resten gick tunnt.

Prövade att bara ta 10ans hylsa och knacka in btr lite (höjde bränsletrycket) och nu går hon fint igen! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang