945 ltt utan kylfläkt

Falkeex
4 januari 2017 · 1 Inlägg

Nu är det så att jag har en volvo 945 där kylfläkten inte fungerar.
Nu när det är så pass kallt ute så kan jag köra utan att fläkten är igång för luften utifrån kyler samtidigt när jag kör, men såfårt jag står på tomgång en stund så kokar den just för att bilen inte är i rullningen så luften utifrån blåser inte in!
Frågan är : hur stor är risken att den kokar då bilen hela tiden är i rullning? Och såfort jag stannar ska jag behöva stänga av bilen hela tiden samt hur stor är risken att något pajjar?
Jag vet att det enklaste är att byta men de va inte frågan så ni behöver inte påpeka de!
Tanken är att det ska vara en vinterbil så bryr mig inte så mycket om vad som är bäst för bilen isäg !

Tacksam för svar!

simlar
4 januari 2017 · 5 542 Inlägg

Sålänge man har fart så brukar det inte vara några problem att inte ha någon kylfläkt, däremot ligger du och plågar på höga varv med relativt låg fart så är det inte säkert kylningen räcker till (t.ex när man är ute och sladdar).
Att den kokar när du står på tomgång utan fläkt är väl ändå självklart då du inte får något luftflöde alls genom kylaren.

Kör du motorn så den kokar så är risken att toppen blir skev, blockpackningen går sönder och att motoroljan kokar med utebliven smörjning och du får då ordentligt motorhaveri.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Gatanslag
4 januari 2017 · 47 Inlägg

Kylarfläkten behövs inte när bilen rullar,bara på tomgång

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang