2'a på Besiktingen för färgad sikt?!

Kevin_EJ9
12 januari 2017 · 25 Inlägg

Hejsan, var in och besikta bilen igår och fick en tvåa på min toning i framrutan högst upp för "Färgad Sikt". Jag undrar vad som är tillåtet på besiktningen och vad den lagliga längden är på en sådan toning?

beppizh
12 januari 2017 · 328 Inlägg

Denna lagen är väldigt luddig och om du söker på forumet så har frågan ställts en del gånger. Vad jag tror så är det inte lagligt att ha något som helst när det är en E-märkt ruta. Men många besiktnings stationer kör med "A4 regeln" vilket innebär att dem lägger ett A4 ark och om det täcker mer än de så är det icke godkänt smile

Pininfarina406
12 januari 2017 · 544 Inlägg

Många rutor med fabrikstoning längst upp har en markering på kanten hur långt toningen får gå ner. Då är det den som gäller.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
M123
12 januari 2017 · 962 Inlägg

Om jag inte missminner mig helt så det som styr är mått från stolen sen i rakmått upp till underkant borden inte märket.

Vad för mått?
Minns inte. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zleepy Trucker
12 januari 2017 · 1 393 Inlägg

M123 skrev:
Om jag inte missminner mig helt så det som styr är mått från stolen sen i rakmått upp till underkant borden inte märket.

Vad för mått?
Minns inte. big_smile

från ratten, ett A4 uppåt ska det vara sikt... inte stolen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
M123
12 januari 2017 · 962 Inlägg

zleepy skrev:

M123 skrev:
Om jag inte missminner mig helt så det som styr är mått från stolen sen i rakmått upp till underkant borden inte märket.

Vad för mått?
Minns inte. big_smile

från ratten, ett A4 uppåt ska det vara sikt... inte stolen smile

http://www.bilnavet.com/page.php?page=siktmall

700 mm. wink

Edit.
Centrum siktfält då.
Sen får man räkna till halva rektangeln på höjden.

Senast redigerat av M123 (12 januari 2017)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang