"vanlife"

helvild
15 januari 2017 · 13 Inlägg

Tjenare, har gått i tankarna att göra om en van till en typ av husbil liknande, utav en typ citroen jumper eller något liknande..
det är väldigt vanligt i USA / Australien etc men är det någon som vet vad lagarna säger om det här i Sverige? Alltså att bygga om en van så man kan campa i den..

Får man förlänga den / höja taket (eventuellt ha som en husbil med "utrymme" över hytten)??

Jag har bara B körkort, vad får jag egentligen köra på det (med tillkopplat släp)?

Senast redigerat av helvild (15 januari 2017)

Utmarks-Loke
15 januari 2017 · 5 840 Inlägg

Du kan greja ganska mycket med inredning utan att det blir problem, typ sätta in hyllor och säng. Men gör du ändringar på bilens bärande delar som att höja taket måste bilen reggas om och det är kanske inte ens möjligt. Bättre då att ha något att hänga dit på takräckena, men det får ju inte bli för tungt. Sedan skall man försöka bygga så lätt som möjligt, trä väger och det blir snabbt kilon. Kolla i bilens regbevis hur mycket lastvikt man får ha.

Evildan
15 januari 2017 ·

Du får bygga en "plåtis" och bo i den, du behöver registreringsbesiktiga den och göra gaskontroll.
Detta har ju gjorts sedan Ford Transit och VW-bussarna anlände på marknaden.
Kul projekt, lycka till.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2017 · 17 483 Inlägg

Offgrid camper på 17 dagar...

https://m.youtube.com/watch?v=wksm1xI1Ms0

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
17 januari 2017 · 5 111 Inlägg

När har du tagit ditt B-kort?
Har du tagit det innan 1996 kan du om du så vill bygga om en fullstor buss (och då menar jag BUSS, inte minibuss), regga den som personbil klass II och köra på ditt B-kort.

Har du tagit det 1996 eller senare blir det hårdare, då krävs C-kort för att köra PB-reggade fordon med totalvikt över 3,5 ton.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
helvild
18 januari 2017 · 13 Inlägg

Evildan skrev:
Du får bygga en "plåtis" och bo i den, du behöver registreringsbesiktiga den och göra gaskontroll.
Detta har ju gjorts sedan Ford Transit och VW-bussarna anlände på marknaden.
Kul projekt, lycka till.

Jag har inte planerat att använda gas, måste jag ändå göra en besiktning?
Tyvärr tog jag körkort runt 08 och har dessvärre inget C-Kort

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2017 · 17 483 Inlägg

helvild skrev:

Evildan skrev:
Du får bygga en "plåtis" och bo i den, du behöver registreringsbesiktiga den och göra gaskontroll.
Detta har ju gjorts sedan Ford Transit och VW-bussarna anlände på marknaden.
Kul projekt, lycka till.

Jag har inte planerat att använda gas, måste jag ändå göra en besiktning?
Tyvärr tog jag körkort runt 08 och har dessvärre inget C-Kort

Kolla upp det med bilprovningen. Vi tog in en husbil -11 och de gjorde ingen gaskontroll då den utgått. De gör ingen på ordinarie besiktning heller längre, den får vi betala extra för.

EDIT: såg nu att du inte skulle ha gas... Varför inte? Du måste ju kunna värma raviolin. En regbes krävs nog för att de ska konstateras att inredningen sitter fast ordentligt. Var beredd på det iallafall.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (19 januari 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang