Hjälp fort golf V -03

Twoodblue Snygg
22 januari 2017 · 113 Inlägg

Hej,

Jag har en golf v-03 fsi 1,6 som ska besiktigas senast 31 jan.

Bilens ena cylinder tände konstigt för ca 2 månader sedan och då provade jag att byta tändspole med annan cylinder och felet vandrade vidare.
När spolen var bytt, började Nox-sensorn  som jag bytte för 1,5 år sen arr krångla igen.
Dessutom blev bilen svårstartad och startade knappt alls.
Jag laddade batteriet och nu fungerar den (förutom att den vid ett tillfälle legat på 200-500rpm vid start och låtit som den fått lite bräsle).
Jag skulle precis byta nox-sensorn, men ett annat problem har dykt upp och jag har besiktning sista januari.
Nu lyser "dörr öppen"- lampan och vindrutetorkaren bak fungerar ej, varken med spolning eller arm.
Snälla, säg att någon vet vad det kan vara, har kollat alla säkringar, både inne och under huv.
Är så trött på denna skitbil!

/Tony

Tobzter
22 januari 2017 · 3 143 Inlägg

Sitter förmodligen en brytare i dörren som känner av att dörren är öppen/ stängd .släcks /tänds innerbelysningen vid öppningen av denna dörr?

Senast redigerat av Tobzter (22 januari 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Twoodblue Snygg
22 januari 2017 · 113 Inlägg

Tobzter skrev:
Sitter förmodligen en brytare i dörren som känner av att dörren är öppen/ stängd .släcks /tänds innerbelysningen vid öppningen av denna dörr?

Allt tänds/släcks som vanligt vid öppnanden/stängning av alla 5 dörrar.
Det konstiga är att detta börja lysa samtidigt som torkaren slutade fungera bak.

fish Allfixare
23 januari 2017 · 1 475 Inlägg

Kabelbrott till bagageluckan kanske. När du låser bilen, kolla om bagageluckan låses med

Parsan
23 januari 2017 · 166 Inlägg

Inte ovanligt att dom oxiderar i bakluckelåsen.Ta bort klädseln på bakluckan och kolla hur det ser ut runt lucklåset.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Twoodblue Snygg
23 januari 2017 · 113 Inlägg

fish skrev:
Kabelbrott till bagageluckan kanske. När du låser bilen, kolla om bagageluckan låses med

ja, kanske, tror den stänker, men ska kolla, tack smile

Twoodblue Snygg
23 januari 2017 · 113 Inlägg

Parsan skrev:
Inte ovanligt att dom oxiderar i bakluckelåsen.Ta bort klädseln på bakluckan och kolla hur det ser ut runt lucklåset.

Jaha, tack för informationen smile Ska genast kolla detta imorgon!

spillolja
23 januari 2017 · 4 009 Inlägg

Torkare och spolning för bakruta är inte obligatoriskt, inte heller indikering för öppen dörr,  min erfarenhet på dessa kärror är att alla dom andra tändspolarna behöver bytas om en börjat misstända
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 57400.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
23 januari 2017 · 113 Inlägg

spillolja skrev:
Torkare och spolning för bakruta är inte obligatoriskt, inte heller indikering för öppen dörr,  min erfarenhet på dessa kärror är att alla dom andra tändspolarna behöver bytas om en börjat misstända
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 57400.html

Är det inte?  Gud va bra! tack!

A, ska försöka sälja av skiten, så får se om jag väljer att byta innan eller informera köpare om det så att de kan byta.
Tror du svarade i mitt andra inlägg angående nox-sensorn, jag glömde svara, ber om ursäkt.
Fick samma felkod på nox-sensorn som vid förra gången.
Så bara till att byta.

Twoodblue Snygg
23 januari 2017 · 113 Inlägg

Vill passa på att tacka alla kunniga, hjälpsamma och trevliga människor här inne smile

spillolja
23 januari 2017 · 4 009 Inlägg

Twoodblue skrev:
Är det inte?  Gud va bra! tack!

A, ska försöka sälja av skiten, så får se om jag väljer att byta innan eller informera köpare om det så att de kan byta.
Tror du svarade i mitt andra inlägg angående nox-sensorn, jag glömde svara, ber om ursäkt.
Fick samma felkod på nox-sensorn som vid förra gången.
Så bara till att byta.

och köpa ett annat bekymmer ? smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
23 januari 2017 · 113 Inlägg

spillolja skrev:

Twoodblue skrev:
Är det inte?  Gud va bra! tack!

A, ska försöka sälja av skiten, så får se om jag väljer att byta innan eller informera köpare om det så att de kan byta.
Tror du svarade i mitt andra inlägg angående nox-sensorn, jag glömde svara, ber om ursäkt.
Fick samma felkod på nox-sensorn som vid förra gången.
Så bara till att byta.

och köpa ett annat bekymmer ? smile

Hahah, ja precis. smile Men förhoppningsvis är det någon enstaka grejer som krånglar och inte tusen som nu. Den är ju trots allt 13+ år och problemen dyker upp en efter en. Och denna bil har inte varit annat än bekymmer.

Senast redigerat av Twoodblue (23 januari 2017)

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2017 · 10 203 Inlägg

Är väl tämligen logiskt, i kablaget till bakluckan är kabeln till bakrutetorkaren och kretsen som känner av att luckan är stängd av. Lagar du kablaget löser sig båda felen. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kajc
24 januari 2017 · 311 Inlägg

Bes bryr sig i alla fall ej om torkaren bak fungerar eller om lampan för baklucka öppen lyser. Däremor kan det ju vara bra om man ska sälja bilen att det fungerar.
Jag skulle mätt spänningen på torkarmotorn för att se om det är kabelbrott eller om torkarmotorn helt enkelt gått sönder.

Twoodblue Snygg
1 februari 2017 · 113 Inlägg

Brådhis skrev:
Är väl tämligen logiskt, i kablaget till bakluckan är kabeln till bakrutetorkaren och kretsen som känner av att luckan är stängd av. Lagar du kablaget löser sig båda felen. smile

//Brådhis

Toppen smile

Twoodblue Snygg
1 februari 2017 · 113 Inlägg

kajc skrev:
Bes bryr sig i alla fall ej om torkaren bak fungerar eller om lampan för baklucka öppen lyser. Däremor kan det ju vara bra om man ska sälja bilen att det fungerar.
Jag skulle mätt spänningen på torkarmotorn för att se om det är kabelbrott eller om torkarmotorn helt enkelt gått sönder.

Ja precis, håller med. tycker det hör till god sed att sälja en fungerande bil.
Tack för tipsen smile

Twoodblue Snygg
1 februari 2017 · 113 Inlägg

Bilen gick som ni sa igenom trots vindrutetorkare bak och "dörrlampa". Bugar och tackar för era svar. Till och med nox-sensorn klarade jag mig ifrån. Det var en så skön känsla, att jag blev glad att det "bara" var slitna bromsslangar som jag tyvärr föll på.
Jag känner att jag gärna byter ut bromsslangarna än att hålla på med den j**la nox-sensorn. big_smile

Har läst på lite om att avlufta bromsarna, men jag får olika svar. Så en kort fråga, är detta korrekt?

Öppna nipplen 1/4 varv, köra ner pedalen (nästan längst ner), stäng nippel sen pumpa och repeat?
Den ska vara stum och ej svampig/fjädrig. Fortsätt tills ny vätska är framme och luft försvunnit (använd genomsklilnig slang med behållare).

/Tony

spillolja
2 februari 2017 · 4 009 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
kajc
3 februari 2017 · 311 Inlägg

Eller så luftar man med en medhjälpare smile Som du sa, pumpa upp tryck, kompisen håller foten på pedalen, öppna luftnippeln o stäng när pedalen är i botten.  Se till o kolla bromsvätskenivån i huvudbromscylindern, så den inte blir för låg.
Brukar med, innan jag börjar lufta kolla så luftnippeln går o öppna ( kan sitta fastrostat, viss försiktighet om den sitter hårt). Tråkigt om man drar av den när man ska öppna.

spillolja
3 februari 2017 · 4 009 Inlägg

Om man nu även ska reparera kabelhärvor  kan man köpa sådanna hylsor:
http://www.ebay.com/itm/282048404569
och då även köpa en sådan:
https://www.conrad.se/Varmluftspistol-S … 96_1513021
som kan användas till att värma luftnipplarna med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang