Polis med fartkamera med blixt tog mig, vad händer nu?

aricharliegold Avstängd
18 februari 2017 · 84 Inlägg

Hej!

Var ute och körde nyss efter jobbet. Drog på rätt rejält på en 70-sträcka (en bit över 100), och från ingenstans lyser en otroligt stark lampa upp som följer bilen samtidigt som jag kör, Det finns inga fartkameror på den vägen vet jag i vanliga fall, så vände om och körde förbi igen. Då ser jag att det är en polis med någon form av radar. Körde lagligt denna gången men han började väl ta bilder igen då det lös upp igen.

Det var dock ingen som stoppade mig efter detta utan jag körde därifrån.

Det är en familjemedlem som står på bilen. Tror man ser mig rätt tydligt på bilden.

Jag vet att jag är dum i huvudet och den ångesten jag har nu är inte mild. Kan jag klura mig ur detta? Kan jag be familjemedlemen i fråga att bara säga att han/hon inte vet vem det var som körde fordonet? Eller är det svårare än så?

Behöver verkligen mitt körkort.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
18 februari 2017 · 1 004 Inlägg

På med bältet, och gör dig beredd på en storm av moralkakor. wink

"My drinkingteam has a racingproblem"
Evildan
18 februari 2017 ·

http://image.slidesharecdn.com/koppla-ihop-webbanalys-och-uppfljning-med-din-strategipa6-141113055152-conversion-gate01/95/koppla-ihopwebbanalysochuppfljningmeddinstrategi-27-638.jpg?cb=1415858054

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 559 Inlägg

aricharliegold skrev:
Hej!

Var ute och körde nyss efter jobbet. Drog på rätt rejält på en 70-sträcka (en bit över 100), och från ingenstans lyser en otroligt stark lampa upp som följer bilen samtidigt som jag kör, Det finns inga fartkameror på den vägen vet jag i vanliga fall, så vände om och körde förbi igen. Då ser jag att det är en polis med någon form av radar. Körde lagligt denna gången men han började väl ta bilder igen då det lös upp igen.

Det var dock ingen som stoppade mig efter detta utan jag körde därifrån.

Det är en familjemedlem som står på bilen. Tror man ser mig rätt tydligt på bilden.

Jag vet att jag är dum i huvudet och den ångesten jag har nu är inte mild. Kan jag klura mig ur detta? Kan jag be familjemedlemen i fråga att bara säga att han/hon inte vet vem det var som körde fordonet? Eller är det svårare än så?

Behöver verkligen mitt körkort.

Ingen vet vem som körde bilen, ingen kommer att svara på en eventuell förfrågan via post. Du kan vara 100% lugn. Har själv råkat passera en fast kamera en gång. Inte min bil. Snyggt foto dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrmercedes
18 februari 2017 · 118 Inlägg

Säg till personen som äger bilen att inte säga att det var du som körde. Inte svara på något brev eller något. Ägaren har helt rätt att inte namnge föraren. Bara att spela ovetande. Om det tyvärr skulle komma något till dig om böter eller skit så förneka direkt från början till allt. Du har inget att förlora. förneka, förneka, förneka, förneka och förneka. Erkänn aldrig!!! Det är det viktigaste. Oavsett om du sitter i tingsrätten, förneka allt. Samma påföljd oavsett, så i värsta fall kämpa till slutet.

Hoppas att du klarar dig.

Evildan
19 februari 2017 ·

https://konkretiseradverklighet.files.wordpress.com/2013/11/395360_414977125232526_350577990_n1.jpg

marcus80 Sir
19 februari 2017 · 935 Inlägg

Detta hände mig. Jag körde 80 förbi en sådan kamera på en 70 väg som blixtra till. Pappas bil men böterna kom direkt hem till mig. Dom kollar igenom körkortsbilderna inom närmsta släkten.

Så ta det som en man och ta straffet. Vet du ju nästa gång att man inte skall köra för fort.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Mercedes2
19 februari 2017 · 49 Inlägg

Du kan vara helt lugn om du inte står reg för bilen.....  om foto tagits
framifrån och du står som ägare. då e du körd
allt annat bara neka. finns ingen angiveri lag i
Sverige!!

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2017 · 10 299 Inlägg

aricharliegold skrev:
Hej!

Var ute och körde nyss efter jobbet. Drog på rätt rejält på en 70-sträcka (en bit över 100), och från ingenstans lyser en otroligt stark lampa upp som följer bilen samtidigt som jag kör, Det finns inga fartkameror på den vägen vet jag i vanliga fall, så vände om och körde förbi igen. Då ser jag att det är en polis med någon form av radar. Körde lagligt denna gången men han började väl ta bilder igen då det lös upp igen.

Det var dock ingen som stoppade mig efter detta utan jag körde därifrån.

Det är en familjemedlem som står på bilen. Tror man ser mig rätt tydligt på bilden.

Jag vet att jag är dum i huvudet och den ångesten jag har nu är inte mild. Kan jag klura mig ur detta? Kan jag be familjemedlemen i fråga att bara säga att han/hon inte vet vem det var som körde fordonet? Eller är det svårare än så?

Behöver verkligen mitt körkort.

En fartkamera har blixt, ingen "otroligt stark lampa som följer bilen". Om en polis lyser på dig med en lampa är det nog snarare för att försöka se vem eller vad du är.

Så somna om och ta det lugnt nästa gång du är ute och kör! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 februari 2017 · 7 239 Inlägg

Om det nu var en fartkamera och bilen står på dina föräldrar eller någon väldigt närstående så är risken ganska stor att ditt körkort ryker, om bilden blev tydlig då...

gör dig beredd på att tappa lappen under ett par månader och bli positivt överraskad om där inte kommer något

Om det var en fartkamera så måste där varit en skylt som varnade för det, även om det var en mobilkamera

Senast redigerat av CHEEVA (19 februari 2017)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
19 februari 2017 ·

Har polisen radar som blixtrar?  Isåfall bör de vara något ovanligt.
Om de är släkting till dig och de nu var så som du tror så kan du få böterna.

Såg du till 100% att de var en polis?  Med tanke på att denne vecka har iallafall pensionärsgänget som brukar föra statistik i trafiken varit ute på en rajd.  De står alltid i gula västar och har även fartradar de med smile

granadadr
19 februari 2017 · 7 300 Inlägg

Mercedes2 skrev:
Du kan vara helt lugn om du inte står reg för bilen.....  om foto tagits
framifrån och du står som ägare. då e du körd
allt annat bara neka. finns ingen angiveri lag i
Sverige!!

men snälla du,, har du läst tråden??  alla i närmaste familjen kollas,, så om bilen ex står på systern åker han dit,, ex kör min flickvän min bil å åker dit kollar dem,, samma adress wink enkelt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang