Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 843 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
cevapcici
21 februari 2017 · 690 Inlägg

rcy skrev:
Jag kör med Maptuns 2.5 system, dock med 3" dp och racekatt, och är helnöjd med ljudet.
Låter alldeles lagom på tomgång, inte för högt men man anar det dova mullret.
Vid normal körning tänker man inte direkt på ljudet i bilen, det är lite dovare och kanske aningen högre än original men inget som stör. Börjar man däremot tukta bilen lite så sjunger den ut ordentligt när man varvar ur på växlarna.
Skulle beskriva ljudet som argt vrålande, inte alls samma trista bröööölande ljud man får ur 3" och framförallt då JT. Låter betydligt argare om än kanske inte lika högt.
Kvalité och passform är i världsklass, har kört med mitt system året om i 5-6 år nu och det ser ut som nytt om man putsar lite på det. Passformen är fan bättre än originalsystemen.

Maptuns system byggs av Simons, dom bygger väl även åt Speedparts och BSR om jag inte missminner mig.

Okej det där låter faktiskt som det vore något för mig smile
Du har inte ljudklipp eller något?

cevapcici
21 februari 2017 · 690 Inlägg

Jag tycker det här låter riktigt bra tex:
https://www.youtube.com/watch?v=5b-PyYM7D40

Han skriver följande:
What gives it a deeper sound is actually not the catback, you need a bigger 3 inch downpipe to get a deeper tune.  Basically my setup is 3inch downpipe(includes a catalytic converter at the backend) 3 inch midpipe, from midpipe back is a 2.5inch catback exhaust using a straight through magnaflow muffler.  Stock is 2.25inch the entire length, new custom exhaust is 3 inchs to up to a certain point and 2.5inchs in the back, also a center resonator was removed completely.

Senast redigerat av cevapcici (21 februari 2017)

rcy
21 februari 2017 · 1 705 Inlägg

cevapcici skrev:
Jag tycker det här låter riktigt bra tex:
https://www.youtube.com/watch?v=5b-PyYM7D40

Han skriver följande:
What gives it a deeper sound is actually not the catback, you need a bigger 3 inch downpipe to get a deeper tune.  Basically my setup is 3inch downpipe(includes a catalytic converter at the backend) 3 inch midpipe, from midpipe back is a 2.5inch catback exhaust using a straight through magnaflow muffler.  Stock is 2.25inch the entire length, new custom exhaust is 3 inchs to up to a certain point and 2.5inchs in the back, also a center resonator was removed completely.

Det där låter ganska exakt som den setup jag har och jag är helnöjd med "mullret". smile

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
rcy
21 februari 2017 · 1 705 Inlägg

cevapcici skrev:

rcy skrev:
Jag kör med Maptuns 2.5 system, dock med 3" dp och racekatt, och är helnöjd med ljudet.
Låter alldeles lagom på tomgång, inte för högt men man anar det dova mullret.
Vid normal körning tänker man inte direkt på ljudet i bilen, det är lite dovare och kanske aningen högre än original men inget som stör. Börjar man däremot tukta bilen lite så sjunger den ut ordentligt när man varvar ur på växlarna.
Skulle beskriva ljudet som argt vrålande, inte alls samma trista bröööölande ljud man får ur 3" och framförallt då JT. Låter betydligt argare om än kanske inte lika högt.
Kvalité och passform är i världsklass, har kört med mitt system året om i 5-6 år nu och det ser ut som nytt om man putsar lite på det. Passformen är fan bättre än originalsystemen.

Maptuns system byggs av Simons, dom bygger väl även åt Speedparts och BSR om jag inte missminner mig.

Okej det där låter faktiskt som det vore något för mig smile
Du har inte ljudklipp eller något?

Nä, kan kanske försöka få till något men är nog svårt att göra ljudet rättvisa.
Men jag ska prova ikväll om jag kommer ihåg. smile

Har faktiskt fått flertalet komplimanger just för ljudet, händer att folk påpekar att "fan va gött den låter".
Folk som inte kan något om bilar reagerar inte alls på den, men alla som är motorintresserade brukar vända på huvudet både en och två gånger.

Mack855
21 februari 2017 · 1 354 Inlägg

Fantastiskt fint jobb du har gjort med bilen! Riktigt härligt projekt, mycket fina bilder och arbete. Vi har börjat titta på 9-5 som pendlarbil. Det går tydligen att få dem väldigt fina wink

cevapcici
21 februari 2017 · 690 Inlägg

rcy skrev:

cevapcici skrev:

rcy skrev:
Jag kör med Maptuns 2.5 system, dock med 3" dp och racekatt, och är helnöjd med ljudet.
Låter alldeles lagom på tomgång, inte för högt men man anar det dova mullret.
Vid normal körning tänker man inte direkt på ljudet i bilen, det är lite dovare och kanske aningen högre än original men inget som stör. Börjar man däremot tukta bilen lite så sjunger den ut ordentligt när man varvar ur på växlarna.
Skulle beskriva ljudet som argt vrålande, inte alls samma trista bröööölande ljud man får ur 3" och framförallt då JT. Låter betydligt argare om än kanske inte lika högt.
Kvalité och passform är i världsklass, har kört med mitt system året om i 5-6 år nu och det ser ut som nytt om man putsar lite på det. Passformen är fan bättre än originalsystemen.

Maptuns system byggs av Simons, dom bygger väl även åt Speedparts och BSR om jag inte missminner mig.

Okej det där låter faktiskt som det vore något för mig smile
Du har inte ljudklipp eller något?

Nä, kan kanske försöka få till något men är nog svårt att göra ljudet rättvisa.
Men jag ska prova ikväll om jag kommer ihåg. smile

Har faktiskt fått flertalet komplimanger just för ljudet, händer att folk påpekar att "fan va gött den låter".
Folk som inte kan något om bilar reagerar inte alls på den, men alla som är motorintresserade brukar vända på huvudet både en och två gånger.

Fan va nice o höra ju smile Detta är nog idealet för mig faktiskt, men för mig är avgassystem rörigt. Vilket som är vad osv, jag vill ha 2 utblås, alltså ett på vardera sida. Blir typ en halvsats från maptun 2.5 isåfall, kanske, och sen resten 3 tums som han skrev, samt ta bort en dämpare i mitten smile Om jag nu tolkat honom rätt!

cevapcici
21 februari 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Fantastiskt fint jobb du har gjort med bilen! Riktigt härligt projekt, mycket fina bilder och arbete. Vi har börjat titta på 9-5 som pendlarbil. Det går tydligen att få dem väldigt fina wink

Tusen tack! De flesta kanske skulle pillat mer med prestandan, men prio 1 för mig var att göra bilen snyggare då den känns lite gubbig i standard utförande.
Märker att många vänder på huvudet även om det "bara" är en saab smile Känns riktigt roligt!
När man handlar och är på väg ut ur butiken kan man ibland se en och annan stanna till och titta lite extra, så tycker helt klart du ska ha en, har pendlat dagligen med min i 2 år nu smile

Mack855
21 februari 2017 · 1 354 Inlägg

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Fantastiskt fint jobb du har gjort med bilen! Riktigt härligt projekt, mycket fina bilder och arbete. Vi har börjat titta på 9-5 som pendlarbil. Det går tydligen att få dem väldigt fina wink

Tusen tack! De flesta kanske skulle pillat mer med prestandan, men prio 1 för mig var att göra bilen snyggare då den känns lite gubbig i standard utförande.
Märker att många vänder på huvudet även om det "bara" är en saab smile Känns riktigt roligt!
När man handlar och är på väg ut ur butiken kan man ibland se en och annan stanna till och titta lite extra, så tycker helt klart du ska ha en, har pendlat dagligen med min i 2 år nu smile

Nää man gör väl det man känner för, dom flesta kör ju typ ändå bara till steg 3. Kan du ju typ göra närsomhelst så jag håller med dig. Bättre att fixa utseendet, både Saab o Volvo ser rätt gubbiga ut org smile

cevapcici
21 februari 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Fantastiskt fint jobb du har gjort med bilen! Riktigt härligt projekt, mycket fina bilder och arbete. Vi har börjat titta på 9-5 som pendlarbil. Det går tydligen att få dem väldigt fina wink

Tusen tack! De flesta kanske skulle pillat mer med prestandan, men prio 1 för mig var att göra bilen snyggare då den känns lite gubbig i standard utförande.
Märker att många vänder på huvudet även om det "bara" är en saab smile Känns riktigt roligt!
När man handlar och är på väg ut ur butiken kan man ibland se en och annan stanna till och titta lite extra, så tycker helt klart du ska ha en, har pendlat dagligen med min i 2 år nu smile

Nää man gör väl det man känner för, dom flesta kör ju typ ändå bara till steg 3. Kan du ju typ göra närsomhelst så jag håller med dig. Bättre att fixa utseendet, både Saab o Volvo ser rätt gubbiga ut org smile

Ja jag skulle ändå behöva byta turbo snart, (20300 mil nu) och de börjar ju dö typ däromkring. Så en Mitsubihi td04-15t turbo och mappning så har jag 250hk. Känns som att det räcker, med eventuellt avgassystem smile Den är tillräckligt kvick på motorvägen och omkörningar redan med steg 1, så det rekommenderar jag dig att göra direkt om du köper en saab. Fick ner bränsleförbrukningen också smile

JKDesign
21 februari 2017 · 4 442 Inlägg

Jag körde 3" dp med racekatt och maptun 2,5" twinpipe med alla dämpare kvar och det lät perfekt. Race vid gaspådrag men dovt muller vid stadskörning. Det dyra är att köpa en 3" dp ny hmm ja byggde egen dp av biltema rör och lindade med bandage.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
22 februari 2017 · 690 Inlägg

Bytte vattenpump och värmekranen i somras efter att ha fått de klassiska läckagesymtomen på bägge sidorna under bilen.

Men i dagarna har jag upptäckt att det alltid droppar längst fram under fronten på bilen. 2-3 droppar oavsett körsträcka. Som nu tex efter att bara ha kört iväg till föräldrarna snabbt och parkerat så ser det ut såhär.

Någon som varit med om samma sak?
Det är knappast kondens.. Smakar inte sött heller.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-d80465b7d757243a4a849dcc46c1486d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-1cc6d95e74402a6164845f68d5b13db2.jpg

cevapcici
22 februari 2017 · 690 Inlägg

Tittade under bilen nu och det verkar vara oljeläckage?

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-4523e1c332bd1096ddb07c9a3c6df877.jpg

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
23 februari 2017 · 174 Inlägg

Det tråkiga angående maptun 2,5" twinpipe är att ljuddämparna är onödigt fläskiga och syns bra mycket bakifrån. Där är JT mycket bättre då de har en mer slimmad design.

BioPowered SAAB 9-5
cevapcici
23 februari 2017 · 690 Inlägg

Mekanikern jag brukar ta bilen till konstaterade att det troligtvis är turbon som läcker. Jag pratade med GDM och han sa att jag kan få ut 250hk både med td04-15t original samt kopia (spelar ingen roll).

Jag känner att jag hellre köper en "ny" kopia än en begagnad original för samma pris då de oftast gått runt 15-20k mil minst.

Vad tror ni? Sen undrar jag även om det är stor skillnad med aero turbo jämfört med garrett? Jag har aldrig själv jämfört men vet att flera här bör ha gjort det smile

Senast redigerat av cevapcici (23 februari 2017)

rcy
23 februari 2017 · 1 705 Inlägg

cevapcici skrev:
Mekanikern jag brukar ta bilen till konstaterade att det troligtvis är turbon som läcker. Jag pratade med GDM och han sa att jag kan få ut 250hk både med td04-15t original samt kopia (spelar ingen roll).

Jag känner att jag hellre köper en "ny" kopia än en begagnad original för samma pris då de oftast gått runt 15-20k mil minst.

Vad tror ni? Sen undrar jag även om det är stor skillnad med aero turbo jämfört med garrett? Jag har aldrig själv jämfört men vet att flera här bör ha gjort det smile

Ja, det är en väldigt skillnad. TD04 (Aero) är känd som en mycket mycket bra turbo och är skottsäker upp till 300 häst, medans Garrets GT17 är bland det sämsta som tillverkats. Den brukar kallas "pappersturbon" eftersom den ofta inte ens håller för originaleffekt.

cevapcici
23 februari 2017 · 690 Inlägg

rcy skrev:

cevapcici skrev:
Mekanikern jag brukar ta bilen till konstaterade att det troligtvis är turbon som läcker. Jag pratade med GDM och han sa att jag kan få ut 250hk både med td04-15t original samt kopia (spelar ingen roll).

Jag känner att jag hellre köper en "ny" kopia än en begagnad original för samma pris då de oftast gått runt 15-20k mil minst.

Vad tror ni? Sen undrar jag även om det är stor skillnad med aero turbo jämfört med garrett? Jag har aldrig själv jämfört men vet att flera här bör ha gjort det smile

Ja, det är en väldigt skillnad. TD04 (Aero) är känd som en mycket mycket bra turbo och är skottsäker upp till 300 häst, medans Garrets GT17 är bland det sämsta som tillverkats. Den brukar kallas "pappersturbon" eftersom den ofta inte ens håller för originaleffekt.

Haha då förstår jag, känns bra att höra och då borde jag ha höga förväntningar med andra ord smile

cevapcici
24 februari 2017 · 690 Inlägg

Ingen som kommer med tips!

Aja, det blev en td04-15t kopia smile
Bilen ska mappas om till 250hk/380nm
så fort den är monterad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-218ba9d1792d1b9a6f0bd23ea10ad682.jpg

cevapcici
26 februari 2017 · 690 Inlägg

Jag får hem min td04-15t kopia i veckan och får med allt utom 12 kopparbrickor. Någon som vet vilka gängor det är osv?

Får med följande:
olje/vattenrör
Banjobultar heter det kanske?
Turbopackning

Men saknar alltså kopparpackningarna/brickorna.

Vissa säger m12 eller m14 men hjälp mig gärna om ni har koll! Samt vart man kan köpa dessa smile

Senast redigerat av cevapcici (26 februari 2017)

cevapcici
11 mars 2017 · 690 Inlägg

Ingen som har koll på det med vilka kopparbrickor man ska ha? smile

Jag är som tidigare sagt påväg åt aero prestanda med td04-15t turbon som ska på i april. Var förbi returbilen och plockade instegslister från en vector. Känns konstigt att läsa Linear nu när den har xenon och sportstolar osv wink

Men aero lister känns lite fake att sätta in! Så får bli vector big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7315b705acc97b3c6a36fc2b0120c4d6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-1281894efddf0d201f8d89b7be4b7838.jpg

Senast redigerat av cevapcici (11 mars 2017)

cevapcici
15 mars 2017 · 690 Inlägg

Efter bilolyckan så small den högra spegeln så plockade 2 lite nyare och snyggare på skroten idag.

Före:

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-0e434470ccc0778864d3f4722b71f652.jpg

Efter:


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-5952e6c8ea34144b89c36704e00db178.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang