Delnigsfilter diskanter

Peugeot_Power
3 april 2017 · 59 Inlägg

Tjena! Vill byta ut mina diskanter för höga toner skär i öronen när man skruvar upp volymen.

Har en Skoda Octavia RS -02, med orginal diskanter, några skapliga pioneer 6.5:or i dörrarna och en bra pioneer stereo. Det jag undrar är om man ska köpa diskanter med separat delningsfilter, eller om man kan köpa diskanter utan delningsfilter, är det stor skillnad? Har hittat två olika:

Med Filter: http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F2328

Utan FIlter: http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … -s1%2F2328

Det jag är fundersam över är om jag får ner filtret som följer med Vega diskanterna bakom själva plasten, för MDS:erna känns mer "plug-and-play", än dom andra? Orginal diskanterna som sitter i har filter monterat på själv diskanten.

Tacksam för svar, kanske förklarat lite dåligt men undrar ni nåt så försöker jag förstås förklara smile

Fjong
3 april 2017 · 1 494 Inlägg

Om det är en bra stereo bör det finnas en eq där du kan dämpa dom vassa tonerna, testa isf det innan du byter. Men om du nu byter måste du kunna dela diskanterna korrekt annars säger det plopp när du trycker på play första gången och sen får du köpa nya.

Skulle även gissa på att en del av det vassa ligger i mellanregistret och inte diskanten 1-4khz brukar kunna ha en del vassa peakar men det märker du när du börjar pilla i eqn. smile

Bassiehof
4 april 2017 · 1 777 Inlägg

Det kan lika gärna bero på att stereon distar när du skruvar upp volymen för att den inte orkar driva alla högtalare fullt ut. Alltså pilla på eq i första hand, om inte det funkar kan du skaffa ett slutsteg, till sist bättre högtalare.

Peugeot_Power
4 april 2017 · 59 Inlägg

Fjong skrev:
Om det är en bra stereo bör det finnas en eq där du kan dämpa dom vassa tonerna, testa isf det innan du byter. Men om du nu byter måste du kunna dela diskanterna korrekt annars säger det plopp när du trycker på play första gången och sen får du köpa nya.

Skulle även gissa på att en del av det vassa ligger i mellanregistret och inte diskanten 1-4khz brukar kunna ha en del vassa peakar men det märker du när du börjar pilla i eqn. smile

Bassiehof skrev:
Det kan lika gärna bero på att stereon distar när du skruvar upp volymen för att den inte orkar driva alla högtalare fullt ut. Alltså pilla på eq i första hand, om inte det funkar kan du skaffa ett slutsteg, till sist bättre högtalare.

Jodå EQ har jag, och jag har dragit ner de ljusare tonerna och det är lite bättre. Men vad menar Fjong med att det säger plopp om jag inte delar diskanterna? yikes

Slutsteg kanske skulle vara nåt, och det skulle säkert kunna vara det, 4x50W stereo som driver fyra 6.5:or och fyra diskanter kanske blir lite mycket...

Senast redigerat av Peugeot_Power (4 april 2017)

Bassiehof
4 april 2017 · 1 777 Inlägg

Peugeot_Power skrev:

Fjong skrev:
Om det är en bra stereo bör det finnas en eq där du kan dämpa dom vassa tonerna, testa isf det innan du byter. Men om du nu byter måste du kunna dela diskanterna korrekt annars säger det plopp när du trycker på play första gången och sen får du köpa nya.

Skulle även gissa på att en del av det vassa ligger i mellanregistret och inte diskanten 1-4khz brukar kunna ha en del vassa peakar men det märker du när du börjar pilla i eqn. smile

Bassiehof skrev:
Det kan lika gärna bero på att stereon distar när du skruvar upp volymen för att den inte orkar driva alla högtalare fullt ut. Alltså pilla på eq i första hand, om inte det funkar kan du skaffa ett slutsteg, till sist bättre högtalare.

Jodå EQ har jag, och jag har dragit ner de ljusare tonerna och det är lite bättre. Men vad menar Fjong med att det säger plopp om jag inte delar diskanterna? yikes

Slutsteg kanske skulle vara nåt, och det skulle säkert kunna vara det, 4x50W stereo som driver fyra 6.5:or och fyra diskanter kanske blir lite mycket...

Det är oftast nånstans i övergången mellan diskant och midbas det uppstår problem, alltså precis som Fjong säger, i området runt 2-8 khz. I stället för att sänka i diskantområdet, försök höja i övre basen, alltså området mellan 80-200 hz och nedre mellanregister, från 200 upp till 500 hz. Om det landar i att du köper ett slutsteg, köp ett med inbyggd DSP, då får du en eq med många steg så du kan finjustera frekvensgången (ljudet) efter din smak och bilens kupé.

En vanlig stereo har inte 4x50 watt utan 10-15 wrms per kanal.

Senast redigerat av Bassiehof (4 april 2017)

Fjong
4 april 2017 · 1 494 Inlägg

Med ''plopp'' menar jag att du skjuter diskanten. Alla element pajar om du låter dom gå för lågt men tex en bas klarar det lite bättre än en diskant som åker mer eller mindre direkt om du låter den ta fullregister smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang