Ford Mondeo 2,5 V6 2006 - Drar för mycket bensin

FabianTsi
8 april 2017 · 208 Inlägg

Efter 10 mil var en full tank nere på halv, det känns lite väl mycket trots att bilen ska dra 1 liter/mil blandad körning vilket är högt jämfört med min förra 1,9 liters TDI Passat.

Känns som den drar lite efter jag stängt av den också men kan ha fel.

Det läcker ganska rejält under bilen men jag har läst att det kan vara kondensvatten från AC:n, men det känns ibland som det är en liter typ. Kanske ska vara så? Vätskan smakar (haha) vatten, men en tidigare fläck kändes fetare, smakade dock inte på den.

Jag tänker om det kanske kan hänga ihop? Något litet läckage på bensin?

Fläkten surrar alltid också och jag läste någonstans att det kan ha något att göra med hög bränsleförbrukning också.

Vore skönt att ha lite koll, inga varningslampor lyser men en lägre bränsleförbrukning är aldrig fel!


Många frågor, men hoppas någon kunnig person kan se igenom mitt inlägg och se vad de tror?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
xXSammy
8 april 2017 · 6 585 Inlägg

Hur fort kör du?

Har du 5 eller 6 växlade?

De/Dem
FabianTsi
8 april 2017 · 208 Inlägg

xXSammy skrev:
Hur fort kör du?

Har du 5 eller 6 växlade?

Kör faktiskt enligt hastighetsbegränsningen mestadels, kör mest stadskörning, vilket borde höja förbrukningen en aning, men inte halv tank på 10 mil?

Vet faktiskt inte, jag kan växla upp och ner manuellt, så det är den automatlådan.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Evildan
9 april 2017 ·

BiLzZ skrev:

xXSammy skrev:
Hur fort kör du?

Har du 5 eller 6 växlade?

Kör faktiskt enligt hastighetsbegränsningen mestadels, kör mest stadskörning, vilket borde höja förbrukningen en aning, men inte halv tank på 10 mil?

Vet faktiskt inte, jag kan växla upp och ner manuellt, så det är den automatlådan.

Efter tio mils körning, hur mycket bränsle fick du i när du tankade?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april 2017 · 14 079 Inlägg

BiLzZ skrev:
Efter 10 mil var en full tank nere på halv, det känns lite väl mycket trots att bilen ska dra 1 liter/mil blandad körning vilket är högt jämfört med min förra 1,9 liters TDI Passat.

Känns som den drar lite efter jag stängt av den också men kan ha fel.

Det läcker ganska rejält under bilen men jag har läst att det kan vara kondensvatten från AC:n, men det känns ibland som det är en liter typ. Kanske ska vara så? Vätskan smakar (haha) vatten, men en tidigare fläck kändes fetare, smakade dock inte på den.

Jag tänker om det kanske kan hänga ihop? Något litet läckage på bensin?

Fläkten surrar alltid också och jag läste någonstans att det kan ha något att göra med hög bränsleförbrukning också.

Vore skönt att ha lite koll, inga varningslampor lyser men en lägre bränsleförbrukning är aldrig fel!


Många frågor, men hoppas någon kunnig person kan se igenom mitt inlägg och se vad de tror?

Den kan väl inte dra bensin efter att du stängt av den om inte tanken läcker isf. Bensin är inte fett.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
9 april 2017 · 6 585 Inlägg

BiLzZ skrev:

xXSammy skrev:
Hur fort kör du?

Har du 5 eller 6 växlade?

Kör faktiskt enligt hastighetsbegränsningen mestadels, kör mest stadskörning, vilket borde höja förbrukningen en aning, men inte halv tank på 10 mil?

Vet faktiskt inte, jag kan växla upp och ner manuellt, så det är den automatlådan.

Tanka fullt, nolla färddatorn och kör landsväg (70-90)
Tanka fullt igen

Är förbrukningen under litern då är allt normalt

V6 + Stadstrafik + Äldre automat är töööörstigt

De/Dem
FabianTsi
12 april 2017 · 208 Inlägg

xXSammy skrev:

BiLzZ skrev:

xXSammy skrev:
Hur fort kör du?

Har du 5 eller 6 växlade?

Kör faktiskt enligt hastighetsbegränsningen mestadels, kör mest stadskörning, vilket borde höja förbrukningen en aning, men inte halv tank på 10 mil?

Vet faktiskt inte, jag kan växla upp och ner manuellt, så det är den automatlådan.

Tanka fullt, nolla färddatorn och kör landsväg (70-90)
Tanka fullt igen

Är förbrukningen under litern då är allt normalt

V6 + Stadstrafik + Äldre automat är töööörstigt

Ska prova med att nollställa trippnätaren nästa gång och räkna själv.

Men jag vet inte alltså. Läste ju en del om att ifall tempen mäts fel i bilen kan den skicka i mer bränsle per automatik. Och ett symptom på det är att fläkten går högt och hela tiden... det gör den ju på min bil!

Senast redigerat av BiLzZ (12 april 2017)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Meaganeowner
12 april 2017 · 2 250 Inlägg

På äldre Saab 900 och Audi 5 cyl, båda med Bosch mekanisk insprutning, har jag haft fel på "temperaturstyrdon".

Alltså en typ av tempgivare. Den indikerade för låg temperatur. Fläkten gick mer sällan. Och bensinförbrukningen ökade katastrofalt.
1.3 - 1.5 l / mil.

Felet gav för fet blandning till cylindrarna.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 april 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang