E30 hackar under uppvärmning

Svento
20 april 2017 · 199 Inlägg

Till att börja med: Jag tror inte att det är originalmotorn som sitter i, vilket försvårar felsökning. Det ska vara en 1,8-liters M40 med felkonstruerade kamaxlar samt kamrem. Den här har kedja, så jag misstänker att det är M42, M43 eller vad dom nu heter.

Any way... Innan motorn blir varm så storknar den liksom mellan typ 2100 och strax över 3000 varv. Jag har ingen varvräknare, men om jag kör på trean och gasar upp till 80 km/h så hostar den ur sig och vaknar den till igen - tills varven sjunker, för att jag växlar upp eller nåt.

Folk har spekulerat. Auto-choken var det första tipset jag fick, men så läste jag att dom här motorerna inte alls har nån sån. Annars är det mer diffusa saker. Otäta packningar och sånt. Efter att man bytt ut allt går plötsligt motorn som en dröm. Exakt vad som orsakade förbättringen är således oklart. Kanske faktiskt summan av... ALLT.

Nån här som vill spekulera? Skulle vara extremt tacksam i så fall. Det blir billigare att få det fixat om man har nåt slags idé om vari felet består.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang