Differental E36 325 Coupe frågor!

robinc97
6 maj 2017 · 173 Inlägg

Hej! Jo som rubriken lyder har jag lite frågor angående diffen på min E36 325 Coupe från 1993.
Då det nu sitter svetsad diff på och då jag känner att svetsat är något extremt obekvämt att köra med och jag vill köra antingen öppen igen eller liknande bara för att kunna köra normalt. Nått extremt jobbigt att svänga med o dylikt. Allmänt irriterande helt enkelt.

Det jag funderar på är om man ska köpa sig en 325 diff som jag antar är öppen? Som ska passa på bolt on igen utan bekymmer, eller om man ska satsa på en 328 diff? Har hört från någon att de är typ lamell eller slung på dom? Hur passar de sig på en 325? Går det få på en 328 diff bolt on på en 325 eller vad behövs ändras isåfall?

Ja jag har googlat, men antagligen är jag efterbliven men hittar bara om 325 diff passar i 328, men då borde ju 328 diffen passa i 325 antar jag väll? Så tänkte bara om någon verkligen visste här så jag inte köper diffen i onödan då jag vet en som har en 328 diff till salu (han vet inte heller om den passar).


Samt när vi endå är inne på topic med diff och drivlina. Har börjat gnissla och skrapa så in i fanders från höger bak när jag svänger HÖGER! Förra ägaren trodde hjullager, men då ska det ju låta från vänster om jag svänger höger? Det är alltså enbart vid högersvängar, rakt fram låter det ibland inte alls eller bara lite vid låg hastighet, men svänger jag höger känns det som om nånting snart går av eller liknande. Där av tänkte jag byta diffen och drivaxel höger och vänster när man ändå är igång.

Tror ni det kan va drivaxel som inte riktigt sitter fast som det ska på höger sida eller lager på höger sida?

Med Vänliga Hälsningar Robin

Streethawk Billjuds Wannabe
6 maj 2017 · 1 771 Inlägg

Tror att alla 3 series axlar är rätt så mycket bolt on oavsett motortyp, jag är ju inte helt hundra på det så.
Men om 325ans axel är bolt on på 328ans så borde det vara likadant om man går från 328 till 325

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Utmarks-Loke
6 maj 2017 · 5 850 Inlägg

Men diffbroms är inte standard på 328i och jag tro de är ganska dyra till E36 eftersom det var sällsynt med diffbroms på dom

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang