Köpråd: Mellanstor bil, bränslesnål, driftsäker och krocksäcker ca.40-50 000kr?

Cressida12
11 maj 2017 · 19 Inlägg

Ja, en sådan bil som ovan söker vår aktiva familj. Två vuxna och två barn som kommit ur barnvagnsålderm. Gärna kombi då det är en del fotbollsmatcher med mycket bagage. Men, absolut inte nödvändigt.
Är det de asiatiska bilarna man ska titta på?

Senast redigerat av elinjani (11 maj 2017)

Jokabsson
11 maj 2017 · 1 182 Inlägg

Asiatiskt är generellt klokt att titta på om man vill ha en bil som fungerar i ur och skur

Kia Cee'd är billig att äga och 5 stjärnor till förarskyddet och 4 för passagerare i euroncap
https://www.blocket.se/stockholm/Kia_ce … 11&w=3

Om inte den faller i smaken så är det nog min tur att rekommendera Toyota Prius
https://www.blocket.se/malmo/Toyota_Pri … 11&w=3
En bil som knappt behöver beskrivning, men billig att äga är bara förnamnet då den är känd för sin driftsäkerhet och verkar aldrig ge upp. Har sett många på blocket som har både 40 000 och 50 000 mil. Ett nästan garanterat smart bilval.

Senast redigerat av Cracksoup (11 maj 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Cressida12
12 maj 2017 · 19 Inlägg

Cracksoup skrev:
Asiatiskt är generellt klokt att titta på om man vill ha en bil som fungerar i ur och skur

Kia Cee'd är billig att äga och 5 stjärnor till förarskyddet och 4 för passagerare i euroncap
https://www.blocket.se/stockholm/Kia_ce … 11&w=3

Om inte den faller i smaken så är det nog min tur att rekommendera Toyota Prius
https://www.blocket.se/malmo/Toyota_Pri … 11&w=3
En bil som knappt behöver beskrivning, men billig att äga är bara förnamnet då den är känd för sin driftsäkerhet och verkar aldrig ge upp. Har sett många på blocket som har både 40 000 och 50 000 mil. Ett nästan garanterat smart bilval.

Tack för svar!

En fundering om Kian är om den inte har väldigt dyr service?

Toyota är annars också tryggt!

Jokabsson
12 maj 2017 · 1 182 Inlägg

elinjani skrev:

Cracksoup skrev:
Asiatiskt är generellt klokt att titta på om man vill ha en bil som fungerar i ur och skur

Kia Cee'd är billig att äga och 5 stjärnor till förarskyddet och 4 för passagerare i euroncap
https://www.blocket.se/stockholm/Kia_ce … 11&w=3

Om inte den faller i smaken så är det nog min tur att rekommendera Toyota Prius
https://www.blocket.se/malmo/Toyota_Pri … 11&w=3
En bil som knappt behöver beskrivning, men billig att äga är bara förnamnet då den är känd för sin driftsäkerhet och verkar aldrig ge upp. Har sett många på blocket som har både 40 000 och 50 000 mil. Ett nästan garanterat smart bilval.

Tack för svar!

En fundering om Kian är om den inte har väldigt dyr service?

Toyota är annars också tryggt!

Kia brukade ha dyr service hos auktoriserad verkstad men det har förändrats om jag inte minns helt fel. En så gammal bil skulle jag ändå inte serva på auktoriserad, utan hitta en bra mindre verkstad smile

Man kan spara mycket pengar på att ringa/mejla runt till olika verkstäder och fråga vad de ska ha för en vanlig oljeservice!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Presidento Of World
12 maj 2017 · 3 332 Inlägg

Rekommenderar prius jag med. Ägt min i ca 2 månader och 740mil utan krångel.

Tuffar på fint.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
12 maj 2017 · 6 584 Inlägg

Ford Mondeo, så behöver ni inte oroa er för lastning vid kommande IKEA besök.

De/Dem
Evildan
13 maj 2017 ·

xXSammy skrev:
Ford Mondeo, så behöver ni inte oroa er för lastning vid kommande IKEA besök.

En liten del av pengarna man sparar på att köra Prius istället för en Mondeo går att använda till detta. wink

http://m.ikea.com/se/sv/pages/customer_ … e_leverans

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2017 · 17 556 Inlägg

Dyr service på KIA vet jag inte riktigt. Haft en Hyundai i30 crdi -08 (SAmma bil som Ceed) och har i nuläget en skräpbil vid dåligt väder, KIA Magentis V6 -05. De kostar inte över 2k att serva här iallafall.

Men vi har en Prius och den rullar en del. Tjejens pendlarbil. Snart 18000 mil. Bra biljävel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
13 maj 2017 · 161 Inlägg

Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Evildan
13 maj 2017 ·

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Kanske dags för en "Vilka problem har du haft med din Prius?" -tråd?
Den blir nog lika kortlivad som dito Toyotatråd blev.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2017 · 17 556 Inlägg

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Du bromsar för lite mannen. Vanligt fenomen då man ser att batterierna laddas när man släpper på gasen.

3 år imorgon? Tiden går fort! Grattis! Det var väl inget felköp som jag och Evildan tvingade dig till big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2017 · 17 556 Inlägg

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Kanske dags för en "Vilka problem har du haft med din Prius?" -tråd?
Den blir nog lika kortlivad som dito Toyotatråd blev.

Men jag har ju bytt en fjäder? Bilen var ju trasig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
13 maj 2017 · 161 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Du bromsar för lite mannen. Vanligt fenomen då man ser att batterierna laddas när man släpper på gasen.

3 år imorgon? Tiden går fort! Grattis! Det var väl inget felköp som jag och Evildan tvingade dig till big_smile

Jupp, försökte ett tag med att hålla mig till att göra en hård inbromsning minst en gång i månaden men glömde av det. De där 3.6 tkr bytet kostade påminde mig dock.

Läste igenom min köptråd där vi landade i Priusen och utifrån dels de kriterier jag hade då samt kunskapen jag själv hade så är det fortfarande ett bra val. Dock så förstår jag nu att jag gick in i den klassiska svenssonfällan och stirrade för mycket på bränsleförbrukningen, värdeminskning och försäkring är minst lika viktiga poster.

Är sugen på en lite roligare andra bil och mitt snålhjärta har blivit sugen på en Toyota Celica, men än så länge så säger frun tvärnej sad

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Kanske dags för en "Vilka problem har du haft med din Prius?" -tråd?
Den blir nog lika kortlivad som dito Toyotatråd blev.

Sådana trådar är väldigt nyttiga att läsa, det är riktigt tråkigt att Audi tråden är såpass "livad", Audi gör ju grymt snygga bilar.

Senast redigerat av Juggen1988 (13 maj 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Evildan
13 maj 2017 ·

Juggen1988 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Du bromsar för lite mannen. Vanligt fenomen då man ser att batterierna laddas när man släpper på gasen.

3 år imorgon? Tiden går fort! Grattis! Det var väl inget felköp som jag och Evildan tvingade dig till big_smile

Jupp, försökte ett tag med att hålla mig till att göra en hård inbromsning minst en gång i månaden men glömde av det. De där 3.6 tkr bytet kostade påminde mig dock.

Läste igenom min köptråd där vi landade i Priusen och utifrån dels de kriterier jag hade då samt kunskapen jag själv hade så är det fortfarande ett bra val. Dock så förstår jag nu att jag gick in i den klassiska svenssonfällan och stirrade för mycket på bränsleförbrukningen, värdeminskning och försäkring är minst lika viktiga poster.

Är sugen på en lite roligare andra bil och mitt snålhjärta har blivit sugen på en Toyota Celica, men än så länge så säger frun tvärnej sad

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Kanske dags för en "Vilka problem har du haft med din Prius?" -tråd?
Den blir nog lika kortlivad som dito Toyotatråd blev.

Sådana trådar är väldigt nyttiga att läsa, det är riktigt tråkigt att Audi tråden är såpass "livad", Audi gör ju grymt snygga bilar.

Runt 70-90000kr begär blocketsäljare för en likadan Prius som du har med jämförbara miltal, så jag tycker den håller värdet riktigt bra då prisbilden var snarlik för två år sedan.

Hade Audis ingenjörer lagt lika mycket tid på tekniken som designavdelningen fått budgeterat hade bilarna kanske hållt i hop i paritet till köpeskillingen. Ofta trevliga att köra och god komfort överlag även om jag alltid haft svårt att hitta en bra körställning i dom jag kört, förutom i den 80ls från -73 jag ägde 1995, den var duglig för en 21-åring så länge den fungerade.

Cressida12
19 maj 2017 · 19 Inlägg

Hur är det med Renault? Deras Megane III har jag sett att lång rekommenderar här på forumet.

Knugcab
19 maj 2017 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Kanske dags för en "Vilka problem har du haft med din Prius?" -tråd?
Den blir nog lika kortlivad som dito Toyotatråd blev.

Borde köpt en Hilux med andra ord. sad
Fan att man alltid gör fel...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
20 maj 2017 ·

Knugcab skrev:

Evildan skrev:

Juggen1988 skrev:
Jag får också säga att min Prius är väldigt driftsäker. Har haft den i 3 år i morgon och på den tiden har jag kört cirka 5400 mil och endast behövt, utöver ordinarie service, byta bromsbelägg fram och bromsskivor bak.

Kanske dags för en "Vilka problem har du haft med din Prius?" -tråd?
Den blir nog lika kortlivad som dito Toyotatråd blev.

Borde köpt en Hilux med andra ord. sad
Fan att man alltid gör fel...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4426160
För dig min vän.

Knugcab
20 maj 2017 · 5 111 Inlägg

Ett alternativ till Hilux är ju annars förvisso den bästa bilen som VAG någonsin tillverkat. wink Lite silvertejp över strategiska ställen på grillen osv. så håller den säkert ännu bättre. big_smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang