Köpråd: Toyota Prius -10, 22 000 mil

Elterrible
25 maj 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:
Serviceboken är mkt riktigt digital och det enda som står är just om det varit en mellanservice eller fullservice, vad servicarna innebär kan du läsa här efter du angett regnummer och milantal:
https://www.toyota.se/service-och-tillb … kvw_toy%2F

Hoppas jag. wink

Men jag kan aldrig se det ifyllda protokollet? Blir lite skeptisk när han säger att den är servad på toyta men skärmdumpen bara visar tre servicar 2011, en 2012 och en 2014. Tydligen var senaste servicen i Toyota köping men inte inlagd i den digitala serviceboken. Får väl ringa dit imorrn och kolla.

Evildan skrev:
Rost på skruvar till innerskärmar, sparklådeplasten och stötfångarhöljen är fullständigt normalt på alla bilar, eller var det några andra skruvar som var fula?

För att fortsätta att, nästintill masochistiskt, uppvisa min okunnighet så blir svaret på frågan: jag öppnade huven och några av skruvarna längs kanten hade lite rostfläckar. Min spontana bedömning var att det kändes lugnt men det skadar inte att fråga Priusgudarna...

Evildan skrev:
Klart du får nojja och kräkas, det är lite av idén med forumet.
Kul att du trivdes med körupplevelsen då det är en lite ovanlig känsla att köra bil med två framdrivande motortyper. Jag är ju heltorsk om du missat det. wink

Skönt! Då fortsätter jag nog med det ett tag till smile Jag känner nog att jag kan torska till på det här också, tyckte verkligen bra om den.

Evildan
26 maj 2017 ·

Elterrible skrev:

Evildan skrev:
Serviceboken är mkt riktigt digital och det enda som står är just om det varit en mellanservice eller fullservice, vad servicarna innebär kan du läsa här efter du angett regnummer och milantal:
https://www.toyota.se/service-och-tillb … kvw_toy%2F

Hoppas jag. wink

Men jag kan aldrig se det ifyllda protokollet? Blir lite skeptisk när han säger att den är servad på toyta men skärmdumpen bara visar tre servicar 2011, en 2012 och en 2014. Tydligen var senaste servicen i Toyota köping men inte inlagd i den digitala serviceboken. Får väl ringa dit imorrn och kolla.

Evildan skrev:
Rost på skruvar till innerskärmar, sparklådeplasten och stötfångarhöljen är fullständigt normalt på alla bilar, eller var det några andra skruvar som var fula?

För att fortsätta att, nästintill masochistiskt, uppvisa min okunnighet så blir svaret på frågan: jag öppnade huven och några av skruvarna längs kanten hade lite rostfläckar. Min spontana bedömning var att det kändes lugnt men det skadar inte att fråga Priusgudarna...

Evildan skrev:
Klart du får nojja och kräkas, det är lite av idén med forumet.
Kul att du trivdes med körupplevelsen då det är en lite ovanlig känsla att köra bil med två framdrivande motortyper. Jag är ju heltorsk om du missat det. wink

Skönt! Då fortsätter jag nog med det ett tag till smile Jag känner nog att jag kan torska till på det här också, tyckte verkligen bra om den.

Ring Köping, dom ser dessutom samtlig auktoriserad service som är utförd vilket är en stor fördel med elektronisk bok.
Bilen ska servas 1gång/år eller var 1500mil. Förmodligen är någon service missad/försenad det är jättevanligt på alla bilar.
Är rostiga skruvarna längs med skärmen eller sitter som i en liten ring på en förhöjd del i motorutrymmet? Hur som är det kosmetiskt och inget att oroa sig för. Är det vid skärmen kan den ha blivit bytt någon gång pga det där med målgruppen och färgen skavts av från skallarna.
Körkänslan antingen gillar man som några miljoner HSD-förare gör eller så avskyr man den likt många på detta forum gör varav många inte ens kört bilfan.

Evildan
26 maj 2017 ·

PLindblom skrev:
Prius av tredje generationen för 70k, med mindre än 20 000 mil på mätaren dyker upp lite då och då. Skapa en bevakning på Blocket, föreslår jag. Jag har spanat intensivt efter bland annat Prius den senaste månaden och lärt mig att de är otroligt eftertraktade. En Prius till vettigt pris försvinner vanligtvis från Blocket på mindre än ett dygn. Häromdagen försvann ett exemplar jag var riktigt sugen på. En vit, 2010 års Prius Executive som rullat 19 000 mil, för 72 000kr. Två ägare, varav den senaste ägt den sedan 2012.

https://cdn.blocket.com/static/0/origin … 243648.jpg

"Fullutrustad"
Det får mig att mulna ur en del.

https://m.blocket.se/kalmar/Toyota_Priu … 12&w=3

Elterrible
26 maj 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:

Elterrible skrev:

Evildan skrev:
Serviceboken är mkt riktigt digital och det enda som står är just om det varit en mellanservice eller fullservice, vad servicarna innebär kan du läsa här efter du angett regnummer och milantal:
https://www.toyota.se/service-och-tillb … kvw_toy%2F

Hoppas jag. wink

Men jag kan aldrig se det ifyllda protokollet? Blir lite skeptisk när han säger att den är servad på toyta men skärmdumpen bara visar tre servicar 2011, en 2012 och en 2014. Tydligen var senaste servicen i Toyota köping men inte inlagd i den digitala serviceboken. Får väl ringa dit imorrn och kolla.

Evildan skrev:
Rost på skruvar till innerskärmar, sparklådeplasten och stötfångarhöljen är fullständigt normalt på alla bilar, eller var det några andra skruvar som var fula?

För att fortsätta att, nästintill masochistiskt, uppvisa min okunnighet så blir svaret på frågan: jag öppnade huven och några av skruvarna längs kanten hade lite rostfläckar. Min spontana bedömning var att det kändes lugnt men det skadar inte att fråga Priusgudarna...

Evildan skrev:
Klart du får nojja och kräkas, det är lite av idén med forumet.
Kul att du trivdes med körupplevelsen då det är en lite ovanlig känsla att köra bil med två framdrivande motortyper. Jag är ju heltorsk om du missat det. wink

Skönt! Då fortsätter jag nog med det ett tag till smile Jag känner nog att jag kan torska till på det här också, tyckte verkligen bra om den.

Ring Köping, dom ser dessutom samtlig auktoriserad service som är utförd vilket är en stor fördel med elektronisk bok.
Bilen ska servas 1gång/år eller var 1500mil. Förmodligen är någon service missad/försenad det är jättevanligt på alla bilar.
Är rostiga skruvarna längs med skärmen eller sitter som i en liten ring på en förhöjd del i motorutrymmet? Hur som är det kosmetiskt och inget att oroa sig för. Är det vid skärmen kan den ha blivit bytt någon gång pga det där med målgruppen och färgen skavts av från skallarna.
Körkänslan antingen gillar man som några miljoner HSD-förare gör eller så avskyr man den likt många på detta forum gör varav många inte ens kört bilfan.

Nu fick jag tag på historiken, i Köping ville de ha till i eftermiddag på sig så jag ringde till Toyota i Rissne. Efter femton minuter i kö fick jag hjälp av en trevlig prick. Historiken såg ut som följande:

1500
3000
6000
9000
10500
10800
12000
13500
16100
18000 (28000 i rapporten, troligtvis en felskrivning enligt snubben i telefon)
20000
25757

Det är den sista som känns lite iffy då den ligger 3000 mil över nuvarande mätarställning i bilen och är ett år gammal. Det är servicen som är gjord i Köping. Det kan såklart vara ett typo det med för jag vet inte riktigt varför han skulle köpa bilen och skruva tillbaka den och vänta ett år innan han sålde den. Enligt carfax riskkoll så finns det noll riskfaktorer, men det är ju en gratistjänst så jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den är.

Tankar kring det här?

Evildan
26 maj 2017 ·

Elterrible skrev:

Evildan skrev:

Elterrible skrev:

Evildan skrev:
Serviceboken är mkt riktigt digital och det enda som står är just om det varit en mellanservice eller fullservice, vad servicarna innebär kan du läsa här efter du angett regnummer och milantal:
https://www.toyota.se/service-och-tillb … kvw_toy%2F

Hoppas jag. wink

Men jag kan aldrig se det ifyllda protokollet? Blir lite skeptisk när han säger att den är servad på toyta men skärmdumpen bara visar tre servicar 2011, en 2012 och en 2014. Tydligen var senaste servicen i Toyota köping men inte inlagd i den digitala serviceboken. Får väl ringa dit imorrn och kolla.

Evildan skrev:
Rost på skruvar till innerskärmar, sparklådeplasten och stötfångarhöljen är fullständigt normalt på alla bilar, eller var det några andra skruvar som var fula?

För att fortsätta att, nästintill masochistiskt, uppvisa min okunnighet så blir svaret på frågan: jag öppnade huven och några av skruvarna längs kanten hade lite rostfläckar. Min spontana bedömning var att det kändes lugnt men det skadar inte att fråga Priusgudarna...


Skönt! Då fortsätter jag nog med det ett tag till smile Jag känner nog att jag kan torska till på det här också, tyckte verkligen bra om den.

Ring Köping, dom ser dessutom samtlig auktoriserad service som är utförd vilket är en stor fördel med elektronisk bok.
Bilen ska servas 1gång/år eller var 1500mil. Förmodligen är någon service missad/försenad det är jättevanligt på alla bilar.
Är rostiga skruvarna längs med skärmen eller sitter som i en liten ring på en förhöjd del i motorutrymmet? Hur som är det kosmetiskt och inget att oroa sig för. Är det vid skärmen kan den ha blivit bytt någon gång pga det där med målgruppen och färgen skavts av från skallarna.
Körkänslan antingen gillar man som några miljoner HSD-förare gör eller så avskyr man den likt många på detta forum gör varav många inte ens kört bilfan.

Nu fick jag tag på historiken, i Köping ville de ha till i eftermiddag på sig så jag ringde till Toyota i Rissne. Efter femton minuter i kö fick jag hjälp av en trevlig prick. Historiken såg ut som följande:

1500
3000
6000
9000
10500
10800
12000
13500
16100
18000 (28000 i rapporten, troligtvis en felskrivning enligt snubben i telefon)
20000
25757

Det är den sista som känns lite iffy då den ligger 3000 mil över nuvarande mätarställning i bilen och är ett år gammal. Det är servicen som är gjord i Köping. Det kan såklart vara ett typo det med för jag vet inte riktigt varför han skulle köpa bilen och skruva tillbaka den och vänta ett år innan han sålde den. Enligt carfax riskkoll så finns det noll riskfaktorer, men det är ju en gratistjänst så jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den är.

Tankar kring det här?

Jag skulle våga köpa den, ser inga problem med servicehistoriken. Någon missas och någon är säkert gjord någon annanstans. Någon service är ju väldigt tight gjord.
Den här sidan innehåller många tekniska faktafel medans milhistoriken inhämtas från pålitliga källor.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JYG457
Ser problemfritt ut gällande milantalet.
Pruta till 65000 och köp. wink

Elterrible
26 maj 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:

Elterrible skrev:

Evildan skrev:

Ring Köping, dom ser dessutom samtlig auktoriserad service som är utförd vilket är en stor fördel med elektronisk bok.
Bilen ska servas 1gång/år eller var 1500mil. Förmodligen är någon service missad/försenad det är jättevanligt på alla bilar.
Är rostiga skruvarna längs med skärmen eller sitter som i en liten ring på en förhöjd del i motorutrymmet? Hur som är det kosmetiskt och inget att oroa sig för. Är det vid skärmen kan den ha blivit bytt någon gång pga det där med målgruppen och färgen skavts av från skallarna.
Körkänslan antingen gillar man som några miljoner HSD-förare gör eller så avskyr man den likt många på detta forum gör varav många inte ens kört bilfan.

Nu fick jag tag på historiken, i Köping ville de ha till i eftermiddag på sig så jag ringde till Toyota i Rissne. Efter femton minuter i kö fick jag hjälp av en trevlig prick. Historiken såg ut som följande:

1500
3000
6000
9000
10500
10800
12000
13500
16100
18000 (28000 i rapporten, troligtvis en felskrivning enligt snubben i telefon)
20000
25757

Det är den sista som känns lite iffy då den ligger 3000 mil över nuvarande mätarställning i bilen och är ett år gammal. Det är servicen som är gjord i Köping. Det kan såklart vara ett typo det med för jag vet inte riktigt varför han skulle köpa bilen och skruva tillbaka den och vänta ett år innan han sålde den. Enligt carfax riskkoll så finns det noll riskfaktorer, men det är ju en gratistjänst så jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den är.

Tankar kring det här?

Jag skulle våga köpa den, ser inga problem med servicehistoriken. Någon missas och någon är säkert gjord någon annanstans. Någon service är ju väldigt tight gjord.
Den här sidan innehåller många tekniska faktafel medans milhistoriken inhämtas från pålitliga källor.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JYG457
Ser problemfritt ut gällande milantalet.
Pruta till 65000 och köp. wink

Perfa! Priusgudens välsignelse igen, det känns tryggt.

Jag frågade honom och han gick, på eget bevåg, med på att skriva på ett papper om att han skulle köpa tillbaka den om det skulle vara något som helst fel på den inom en tioårsperiod. Nu är jag inte riktigt så ondskefull att jag skulle upprätta ett sånt avtal men ett halvårs garanti tackar man ju inte nej till. Så vid lunch blir det ett köp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2017 · 17 502 Inlägg

Köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
26 maj 2017 · 161 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota_prius_solcell_73376946.htm?ca=12&w=3
Grattis!

Håller du en tabell på hur många du har fått in i priusträsket big_smile?

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Evildan
26 maj 2017 ·

Juggen1988 skrev:

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota_prius_solcell_73376946.htm?ca=12&w=3
Grattis!

Håller du en tabell på hur många du har fått in i priusträsket big_smile?

13.

Elterrible
26 maj 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota_prius_solcell_73376946.htm?ca=12&w=3
Grattis!

Hahaha tack! Den klarade sig hem till Stockholm åtminstone. Nu får vi se om jag blir en Prius-apostel. Och för sista gången: tack för all hjälp, hade aldrig gått utan alla fina råd och lugnande ord här.

Evildan
26 maj 2017 ·

Elterrible skrev:

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota_prius_solcell_73376946.htm?ca=12&w=3
Grattis!

Hahaha tack! Den klarade sig hem till Stockholm åtminstone. Nu får vi se om jag blir en Prius-apostel. Och för sista gången: tack för all hjälp, hade aldrig gått utan alla fina råd och lugnande ord här.

Uj uj uj så långt brukar dom inte rulla utan problem. tongue
Hoppas du blir lika nöjd med den som vi andra är med våra.
DeNada, det är bara kul att kunna hjälpa trevligt folk.

Soulman
26 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Jag blottar mig fullständigt och erkänner utan omsvep att jag varken ägt någon eller planerat att köpa någon Prius och kan därför ingenting om dem. Däremot har jag ett oräknat antal taxiresor gjorda med Priusar i olika årsmodeller. Minns faktiskt inte att jag suttit i någon annan bil med med mer interiör hårdplastkänsla och högre vägbuller än just - Prius.

Det är väl därför jag aldrig funderat på att köpa en då dessa fakta står i bjärt kontrast mot hur jag vill att mina bilresor ska upplevas.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang