EPG
Kärnkraftstomte
22 juli 2017
· 766 Inlägg
Jag märkte när jag körde på E22 för några veckor sen att det skakade i hela bilen.
Jag blev orolig att något hjul satt lite löst så jag svängde av vid närmaste avfart och hittade en bussficka som jag stannade på och gick ur bilen och kollade.
Inget hjul verkade sitta löst men det var rejält varmt om vänster framhjul. Misstänkte hjullagerhaveri alternativt kärvande bromsar.
Körde hem och parkerade bilen.
Två dagar senare så körde jag till ett ställe där det finns tvåpelarlyft, lyfte bilen och kollade om jag kunde hitta nåt fel.
Det jag hittade var en skadad damask så jag misstänkte att vatten hade kommit in så att en av kolvarna hade rostat fast. Jag beställde en reparationssats från Smålands motorcentrum och under tiden jag väntade på den så passade jag på att ta dän oken från bilen och rengöra och blästra av dessa samt kallgalva och måla dom.
När jag fick hem satsen så bytte jag packningar, damasker och en liten gummituta som satt på ena glidbulten sen satte jag ihop att igen.
Dock var kolvarna lite rostiga på sidorna. Jag skrapade bort det värsta (+överflödig bromsoksfärg), fettade in allt och satte ihop.
Frågan är, kan rostskadorna på kolvarna påverka bromsarnas funktion på något sätt?
Håll avståndet till bakomvarande fordon!