Mercedes benz w202 1996 felsökning

AlexanderOlsson448
6 augusti 2017 · 10 Inlägg

hej! Har ett problem med min Mercedes den vägrar att starta och indikerar att startspärren ligger i enligt Mercedesmekaniker..

Så gick och köpte mig en Supermini Elm obd2 felsökare med en 32pin adapter till den så man kan koppla in den i styrenheten fram i motorrummet (har ingen under ratten)
Kopplar in den i styrenheten och slår på tändningen men inget händer, Ser ingen lampa som lyser på den (felsökaren) och hittar den inte heller när jag letar efter den på bluetooth. Då är min fråga är bilen ens kompatibel med Obd2? Gör jag nått fel?  Annan felsökare som fungerar på denna modell?

Mvh alex

Jesper328 Diagnostekniker
6 augusti 2017 · 2 427 Inlägg

Får du ström till läsaren?
Kolla upp vilken pin som är +12v och mät med multimeter.

Går bränslepumpen?
Kollat så att du har gnista?

Up the RA
AlexanderOlsson448
7 augusti 2017 · 10 Inlägg

Det är en diesel så kan inte kolla gnista, Pumpen matar inte fram diesel har resten av vägen.
Som sagt enligt merca så ligger startspärren i eftersom det blinkar rött/grönt växelvis i bakspegeln.
Sen vet jag inte hur jag ska kunna kolla så den Får ström då det är en Obd2 Som är kopplad till styrenheten i bilen som är 32pin.
Vet inte ens om just min modell av Mercedes är kompatibel med just obd2 men antog det eftersom det finns en adapter så obd2 fungerar att koppla in i styrenheten.

Mercedes c-klass 1996 w202 220D
Om604

Mvh Alex

Jesper328 Diagnostekniker
7 augusti 2017 · 2 427 Inlägg

Skulle nog strunta i att försöka få fram någon felkod och börja kolla på sätt att ta sig runt startspärren isåfall.

Googlade lite snabbt, detta gäller dock en 250D.
"On the side there should be an inline solenoid valve in the fuel line between the filter and the pump. If you bypass this then your immobilser will no longer immobilize. We used to take them off and drill the guts out."

Google är din vän. smile
Kolla även Cartechelectronics.com, riktigt bra företag som fixar bort immo's, osv.

Senast redigerat av Jesper328 (7 augusti 2017)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang