Obehagligt ljud från spännaren på multirem

felosargsyan777
30 augusti 2017 · 125 Inlägg

Tja!

BMW e60 520d 2007 facelift.

Det är lite svårt o beskriva problemet men ska försöka göra min bästa haha.

Bilen har jätte obehagligt ljud som kommer från spännaren på multirem. Jag byte ut multiremen, spännaren och en till grej som sitter nära spännaren (minns inte vad den heter). Iallafall ljud gick inte bort.  Jag sökte på youtube o google o hitta en video där han sprejar vatten på multirem o ljudet går bort. Jag gjorde samma sak o ljud gick bort från min också (men den kommer tillbaka efter en stund). Så jag är säker på att problemet är fortfarande med spännaren trötts att jag byte ut den. Min mekaniker som byte ut de sa att eftersom spännaren skakades ett tag så gjorde den hållet där det sitter spännaren i större. Så han säger vi behöver byta ut framdelen på motorn, där det sitter remskivan, spännaren och de andra grejerna som drivs av remskivan.

Men jag tänkte ändå kolla med er om nån har haft samma problem o kan tipsa mig.

Tack!

Desmosedici
30 augusti 2017 · 53 Inlägg

felosargsyan777 skrev:
Tja!

BMW e60 520d 2007 facelift.

Det är lite svårt o beskriva problemet men ska försöka göra min bästa haha.

Bilen har jätte obehagligt ljud som kommer från spännaren på multirem. Jag byte ut multiremen, spännaren och en till grej som sitter nära spännaren (minns inte vad den heter). Iallafall ljud gick inte bort.  Jag sökte på youtube o google o hitta en video där han sprejar vatten på multirem o ljudet går bort. Jag gjorde samma sak o ljud gick bort från min också (men den kommer tillbaka efter en stund). Så jag är säker på att problemet är fortfarande med spännaren trötts att jag byte ut den. Min mekaniker som byte ut de sa att eftersom spännaren skakades ett tag så gjorde den hållet där det sitter spännaren i större. Så han säger vi behöver byta ut framdelen på motorn, där det sitter remskivan, spännaren och de andra grejerna som drivs av remskivan.

Men jag tänkte ändå kolla med er om nån har haft samma problem o kan tipsa mig.

Tack!

Om du sprayar vatten på remmen och ljudet försvinner så är det remmen som låter.


MEN...


Kan vara en av remhjulen som inte sitter i linje. Så remmen gnuggar mot den.

Jag och farsan va med om detta när vi skulle säja hans Jaguar S-Type.

Vi bytte remmen men motorn fortsatte låta konstigt.

Testade spraya vatten, remspray, körde med ljusvax på remmen.... ljudet upphörde ett litet tag men kom sen tillbaka.

Då såg jag att remskivan på vevaxeln hade flyttat sig framåt och va längre inte i linje.


Så kolla över alla... i vårt fall va det extremt synligt när vi lös ovanfrån och kollade ner.

felosargsyan777
31 augusti 2017 · 125 Inlägg

Desmosedici skrev:

felosargsyan777 skrev:
Tja!

BMW e60 520d 2007 facelift.

Det är lite svårt o beskriva problemet men ska försöka göra min bästa haha.

Bilen har jätte obehagligt ljud som kommer från spännaren på multirem. Jag byte ut multiremen, spännaren och en till grej som sitter nära spännaren (minns inte vad den heter). Iallafall ljud gick inte bort.  Jag sökte på youtube o google o hitta en video där han sprejar vatten på multirem o ljudet går bort. Jag gjorde samma sak o ljud gick bort från min också (men den kommer tillbaka efter en stund). Så jag är säker på att problemet är fortfarande med spännaren trötts att jag byte ut den. Min mekaniker som byte ut de sa att eftersom spännaren skakades ett tag så gjorde den hållet där det sitter spännaren i större. Så han säger vi behöver byta ut framdelen på motorn, där det sitter remskivan, spännaren och de andra grejerna som drivs av remskivan.

Men jag tänkte ändå kolla med er om nån har haft samma problem o kan tipsa mig.

Tack!

Om du sprayar vatten på remmen och ljudet försvinner så är det remmen som låter.


MEN...


Kan vara en av remhjulen som inte sitter i linje. Så remmen gnuggar mot den.

Jag och farsan va med om detta när vi skulle säja hans Jaguar S-Type.

Vi bytte remmen men motorn fortsatte låta konstigt.

Testade spraya vatten, remspray, körde med ljusvax på remmen.... ljudet upphörde ett litet tag men kom sen tillbaka.

Då såg jag att remskivan på vevaxeln hade flyttat sig framåt och va längre inte i linje.


Så kolla över alla... i vårt fall va det extremt synligt när vi lös ovanfrån och kollade ner.

Men på vilket sätt kan den flytta fram? Om den flyttar fram och sitter inte bra så kunde den hoppa av, eller?

Spinnaren rör sig höger o vänster, alltså den skakar lite mer än dem andra remhjulen. Jag vet inte om det ska va så.

Jag glömde också säga att ibland kan ljudet försvinna och då låter den som en ny motor vilken är jätteskönt. Vad är det som får ljudet att försvinna tillfälligt har jag ingen aning...

felosargsyan777
3 september 2017 · 125 Inlägg

Någon annan som har haft samma problem och vet vad det beror på?

xXSammy
3 september 2017 · 6 585 Inlägg

Frihjul på generatorn kan kärva.

Släpp på remmen, snurra på generatorhjulet medurs och sen byt håll, då ska den slira/snurra fritt.
Om det blir tvärstopp och den byter håll så byt

De/Dem
felosargsyan777
3 september 2017 · 125 Inlägg

xXSammy skrev:
Frihjul på generatorn kan kärva.

Släpp på remmen, snurra på generatorhjulet medurs och sen byt håll, då ska den slira/snurra fritt.
Om det blir tvärstopp och den byter håll så byt

Faktiskt min mekaniker sa att om vi byter generatorn till Frihjulskoppling så kommer ljudet gå bort. Dessutom ljudet kommer från det hållet.

"sen byt håll, då ska den slira/snurra fritt." Hur byter man håll? Hur snurrar den annars?

"Om det blir tvärstopp och den byter håll så byt" Hängde inte med riktigt hmm

xXSammy
3 september 2017 · 6 585 Inlägg

Du tar tag i remhjulet på generatorn, snurrar på den i samma riktigt som motorn (medurs) sen försöker du att snurra på remhjulet på andra hållet, då ska det kännas som att hjulet snurrar fritt eller är lätt bromsat.

De/Dem
felosargsyan777
3 september 2017 · 125 Inlägg

xXSammy skrev:
Du tar tag i remhjulet på generatorn, snurrar på den i samma riktigt som motorn (medurs) sen försöker du att snurra på remhjulet på andra hållet, då ska det kännas som att hjulet snurrar fritt eller är lätt bromsat.

och om det inte snurrar fritt eller lätt bromsat som du sa, då ska bara remhjulet på generatorn bytas ut, inte hela generatorn.

xXSammy
3 september 2017 · 6 585 Inlägg

Yehh, men det förutsätter att den säljes löst också. Annars blir det komplett generator .. (Kanske går att forska i det och köpa den löst från annat håll ändå)

De/Dem
felosargsyan777
3 september 2017 · 125 Inlägg

xXSammy skrev:
Yehh, men det förutsätter att den säljes löst också. Annars blir det komplett generator .. (Kanske går att forska i det och köpa den löst från annat håll ändå)

Hittade den här på Skruvat

https://www.skruvat.se/Frihjulskoppling … 30812.aspx

Ska först kolla hur den snurrar sen ska se till att det går o demontera hjulet innan jag beställer en ny.

Tack så mycket för hjälpen och hoppas det kommer att fungera smile

felosargsyan777
3 september 2017 · 125 Inlägg

Jag släppte remmen och snurrade generatorhjulen men det verkade vara okej. Den surrade lätt och hade jätte lite glapp. Men vad tycker du ska jag ändå köpa frihjullskoppling och byta ut den o se hur det blir, eller det är meningslös o göra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang