Airbag lampan lyser pga demont säte

totto65
3 april 2017 · 5 Inlägg

Har en Peugeot Boxer där ena sätet är demonterat och därmed bältessträckaren också, kan man bygla den kretsen med ett motstånd eller göra något annat?
Jag har försökt att låta Peugeotverkstad att ta bort det i datorn men de lyckades inte ens koppla upp sig till bilen.

Pininfarina406
3 april 2017 · 539 Inlägg

Ja det går absolut att lura systemet med ett motstånd. Dem flesta bilar verkar ha 3.3 ohm över bältesförsträckaren, men du har säkert minst en airbag i stolen som också måste byglas. Där vet jag inte säkert vad motståndet ska vara men en rattairbag är på 2.2 ohm.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Meaganeowner
3 april 2017 · 2 250 Inlägg

De flesta bilar måste ändå nollas. Därför att även glapp i kretsen ska indikeras.

Brukar alltså inte gå att bara lyfta av minuspolen eller hoppas på att lampan
slocknar själv, fast felet är lagat på ett eller annat sätt.

totto65
4 april 2017 · 5 Inlägg

Jag provar med ett 3.3Ohm´s motstånd och återkommer.
Jag har ingen airbag i stolen och mig veterligen så är airbag kretsen själv indikerande så när man åtgärdat felet så slocknar lampan.

totto65
14 oktober 2017 · 5 Inlägg

Hej!
skomakarens barn ni vet.
Jag ber om ursäkt att jag inte återkopplat denna tråd tidigare, men jag fixade inte felet förrän nu när jag ska besikta.
Jag gjorde så att jag skaffade stift från Biltema och löddde dit ett 3.3 Ohm´s motstånd och nollade felkoden i datorn med ODB II insrtumentet Autel Maxipro (inköpt från kina) och det fungerade alldeles utmärkt.
Stort tack till Pininfarina406 som vet vad han snackar om.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 oktober 2017 · 17 493 Inlägg

Och stort tack till dig som återkopplade med en lösning! Tänk om fler gjorde detta.

Mvh Den Allsmäktige

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
14 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Och stort tack till dig som återkopplade med en lösning! Tänk om fler gjorde detta.

Mvh Den Allsmäktige

https://hips.hearstapps.com/esq.h-cdn.co/assets/15/39/1443043984-god.jpg
Byta profilbild?

Strålande att återkomma med "lösningen"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang