Nyköpt bil måste lagas, vad gäller?

Ahonen
4 november 2017 · 350 Inlägg

Jag har nyligen köpt bil. Den är köpt på ett företag.
Bilen va inne i besikningsperiod så vi kom överens om att va det något fel så tar dom på sig allt.
Nu visade det sigvara lite fel på den som måste fixas.

Dom påstår sig inte hitta någon verkstad här i stan där jag bor, utan påstår att det är 5000kr billigare för dom i sin stad. Verkstaden ligger 15mil bort, enkel resa.

Vad har jag för rättigheter i det här?
Inte ska väl jag behöva stå för en krona extra?

Känns lite drygt att behöva åka dom milen och lägga den tiden extra..

CC72
4 november 2017 · 1 661 Inlägg

Det beror väl på vad ni kommit överens om?

Sa dom;

- Att om det var något fel så får du välja valfri verkstad och dom betalar?

- Att dom skulle laga de eventuella fel som fanns?

- Har ni något skriftligt avtal eller bara muntligt?

Självklart är det billigare i deras egna verkstad då dom slipper leja bort arbetet. Beroende på vad du köpt bilen för så är väl 15 mil ingenting att bråka om. Åk dit, låt dom laga bilen och godkänna punkterna som du fick nedslag på, åk hem.

Ahonen
4 november 2017 · 350 Inlägg

CC72 skrev:
Det beror väl på vad ni kommit överens om?

Sa dom;

- Att om det var något fel så får du välja valfri verkstad och dom betalar?

- Att dom skulle laga de eventuella fel som fanns?

- Har ni något skriftligt avtal eller bara muntligt?

Självklart är det billigare i deras egna verkstad då dom slipper leja bort arbetet. Beroende på vad du köpt bilen för så är väl 15 mil ingenting att bråka om. Åk dit, låt dom laga bilen och godkänna punkterna som du fick nedslag på, åk hem.

Vi kom överens om att blev det någon 2:a skulle dom laga felen.
Det är 30mil totalt, alltså nästan 4h i bara restid.
Jag måste alltså betala för resan två gånger, dvs 60mil, plus eventuellt förlorad inkomst på det jämfört med om dom valt en verkstad här i stan.
Får jag ingen lånebil så måste vi alltså åka två bilar upp. Dubbelt upp på milen.

Jag anser ju inte att det är en kostnad jag ska behöva ta för att det är fel på bilen.

Djo
4 november 2017 · 10 157 Inlägg

Du har ju själv valt att köpa bilen på en bilfirma så långt bort det kan dom ej stå för, så åk ditt få bilen fixad och var nöjd.

Annars kan du ju stå för att laga felen själv men kommer det bli billigare för dig i slutändan ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
4 november 2017 · 9 296 Inlägg

Kom med förslaget att du får ersättning efter vad de skulle ha lagt på att laga felen? Förmodligen kan de/vill de inte lägga ut någon kostnad för arbetet, men eventuella delar kan de säkert gå med på att ersätta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2017 · 17 516 Inlägg

Har du köpt bilen på det stället de vill laga den på eller att det är "Deras verkstad" i anslutning till företaget så är saken klar: Åk dit och laga. En utflykt. Du kan tyvärr inte kräva resekostnader men om du fjäskar lite kanske de tankar den åt dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ahonen
4 november 2017 · 350 Inlägg

Det här  är vad jag hittat själv, saxat en liten del.

"Upptäcker du ett fel på bilen har säljaren rätt att åtgärda felet. Åtgärden ska ske utan uppskov och inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan att orsaka problem för dig. I undantagsfall då det är svårt att komma i kontakt med säljaren kan du reparera bilen på annan verkstad, men du behöver kunna bevisa att du ställt krav till säljaren först."

Att behöva ta ledigt från jobbet för att lämna bilen och sen hämta den igen, och vara utan den flera dagar är ett stort problem för mig.

Bara för att jag väljer att köpa bil i en annan stad så ska väl inte jag bli drabbad mer än nödvändigt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2017 · 17 516 Inlägg

Ahonen skrev:
Det här  är vad jag hittat själv, saxat en liten del.

"Upptäcker du ett fel på bilen har säljaren rätt att åtgärda felet. Åtgärden ska ske utan uppskov och inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan att orsaka problem för dig. I undantagsfall då det är svårt att komma i kontakt med säljaren kan du reparera bilen på annan verkstad, men du behöver kunna bevisa att du ställt krav till säljaren först."

Att behöva ta ledigt från jobbet för att lämna bilen och sen hämta den igen, och vara utan den flera dagar är ett stort problem för mig.

Bara för att jag väljer att köpa bil i en annan stad så ska väl inte jag bli drabbad mer än nödvändigt?

Jag har själv varit bilhandlare och kommer det någon från Kiruna och köper en bil på västkusten och det är fel på denna så ligger det på köparens ansvar att köra ner bilen igen och få den lagad. I ditt fall har ju säljaren åtagit sig att reparera bilen så andra krav kan du inte ställa. Det är ju förvisso en tur på 30 mil men den kostnaden är väl inget större problem? Du kan inte ställa krav i detta fallet. Hur det är med lånebil vågar jag inte svara på men i det flesta fall ska det inte vara något problem om du ber snällt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
4 november 2017 · 10 157 Inlägg

Ahonen skrev:
Det här  är vad jag hittat själv, saxat en liten del.

"Upptäcker du ett fel på bilen har säljaren rätt att åtgärda felet. Åtgärden ska ske utan uppskov och inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan att orsaka problem för dig. I undantagsfall då det är svårt att komma i kontakt med säljaren kan du reparera bilen på annan verkstad, men du behöver kunna bevisa att du ställt krav till säljaren först."

Att behöva ta ledigt från jobbet för att lämna bilen och sen hämta den igen, och vara utan den flera dagar är ett stort problem för mig.

Bara för att jag väljer att köpa bil i en annan stad så ska väl inte jag bli drabbad mer än nödvändigt?

Det är ju detta säljaren gör dom vill laga bilen utan problem precis som avtalat, sen att du bor 15 mil bort är ingen ursäkt för att dom inte ska få laga bilen billigast möjligast för sin egna del.

i detta fall är det du som "ställer till problem" inte säljaren bit i det sura äpplet och åk ditt och få bilen fixad annars får du stå för det själv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Janneutanb
4 november 2017 · 7 272 Inlägg

Folk klagar på bilhandlare som inte reparerar bilar, här har vi en som erbjuder sig att göra det men ändå ska det gnällas.

Att bilhandlare ens vågar sälja begagnade bilar är för mig ett under.

caromania Forummoderator
4 november 2017 · 9 296 Inlägg

Frågan måste ställas: vad är det för bil och vad har gått sönder?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
4 november 2017 ·

Ahonen skrev:

CC72 skrev:
Det beror väl på vad ni kommit överens om?

Sa dom;

- Att om det var något fel så får du välja valfri verkstad och dom betalar?

- Att dom skulle laga de eventuella fel som fanns?

- Har ni något skriftligt avtal eller bara muntligt?

Självklart är det billigare i deras egna verkstad då dom slipper leja bort arbetet. Beroende på vad du köpt bilen för så är väl 15 mil ingenting att bråka om. Åk dit, låt dom laga bilen och godkänna punkterna som du fick nedslag på, åk hem.

Vi kom överens om att blev det någon 2:a skulle dom laga felen.
Det är 30mil totalt, alltså nästan 4h i bara restid.
Jag måste alltså betala för resan två gånger, dvs 60mil, plus eventuellt förlorad inkomst på det jämfört med om dom valt en verkstad här i stan.
Får jag ingen lånebil så måste vi alltså åka två bilar upp. Dubbelt upp på milen.

Jag anser ju inte att det är en kostnad jag ska behöva ta för att det är fel på bilen.

Det fetmarkerade är vad ni har kommit överens om.  Så i detta fallet är det du som inte håller er överenskommelse.
Kvittar så om du köpt bilen på andra sidan jordklotet.

Om säljaren däremot hade sagt "om de är någon 2a ombesörjer vi så bilen kan lagas på närmaste verkstad" så hade de varit som du velat.

Bit i det och var inte så arg.

Streethawk Billjuds Wannabe
4 november 2017 · 1 771 Inlägg

Bilhandlaren i fråga avser ju att fixa problemen förutsatt att du tar dig dit med bilen, bara höra för sig om dom har någon lånebil medans din är på deras verkstad.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
jaka54
4 november 2017 · 5 759 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan...Vad är det för fel på bilen?? Är felen lätt avhjälpta så kan du ju fixa dem själv.

Ahonen
4 november 2017 · 350 Inlägg

Vi kom överens om att dom skulle stå för felen om det blev några på besiktningen, ja.
Men vi kom inte överens om att det nödvändigtvis behövde ske där. Dom har för övrigt ingen egen verkstad utan brukar använda en Mekonomen verkstad i närheten.

Det är en BMW E61 -10, felen som är från besiktning är kassa hjullager båda sidor, bromsljuset i luckan funkar inte, med största sannolikhet kablarna som är av.
Sen måste halvljus och dimljus justeras i höjd men det är väl ett mindre problem i sammanhanget.

Grejen är att dom är skyldiga att stå för det det då det anses som en säkerhetsrisk. Så det är inte så att dom gör det för att vara snälla mot mig.

Jag va till lokala Mekonomen verkstaden och dom skulle ha omkring 9000kr att fixa allt.
Hur dom kan få allt gjort för 4000kr är ju för mig en gåta. Täcker ju knappt materialet.

Muttley
4 november 2017 ·

Ahonen skrev:
Vi kom överens om att dom skulle stå för felen om det blev några på besiktningen, ja.
Men vi kom inte överens om att det nödvändigtvis behövde ske där. Dom har för övrigt ingen egen verkstad utan brukar använda en Mekonomen verkstad i närheten.

Det är en BMW E61 -10, felen som är från besiktning är kassa hjullager båda sidor, bromsljuset i luckan funkar inte, med största sannolikhet kablarna som är av.
Sen måste halvljus och dimljus justeras i höjd men det är väl ett mindre problem i sammanhanget.

Grejen är att dom är skyldiga att stå för det det då det anses som en säkerhetsrisk. Så det är inte så att dom gör det för att vara snälla mot mig.

Jag va till lokala Mekonomen verkstaden och dom skulle ha omkring 9000kr att fixa allt.
Hur dom kan få allt gjort för 4000kr är ju för mig en gåta. Täcker ju knappt materialet.

Du skrev annorlunda, att de skulle laga felen vilket betyder att de använder sin verkstad.
De får bättre priser på sin verkstad då de troligtvis lämnar alla jobb dit.   

Din lösning är att du ringer och tjatar men du får nog ändå bita i det om du inte har något skriftligt alls med dem om detta.

cyberk2
5 november 2017 · 214 Inlägg

Prata med firman. Kan du få till så du får 2 mekaniker så är nog bilen klar på 2 timmar. Då hinner du ju ta en promenad och ta en kopp kaffe. Sluta krångla! Annars är det väl bara att lämna in på valfri närmsta verkstad så payar du arbetskostnaden och din bilhandlare skickar upp hjullagren?

Meaganeowner
5 november 2017 · 2 250 Inlägg

Se till att få delarna...

Resekostnader mm nämndes ovan. Som du tydligen går stå för själv.

Ta med lagren till någon lokal meck. Så är väl kostnaden kvitt.
Denne fixar säkert de andra felen också.

Skulle tro att du även behöver en hjulinställning. Men det ser du väl om däcken slits. Eller om bilen inte ligger bra efter vägen.

panda666
5 november 2017 · 4 250 Inlägg

Helvete, åkte du långt och köpte en obesiktad bimmer och du märkte inget fel alls på den? lät inte hjull lagren alls under provtur? vad sa besiktning om hjullagren? var det ett jävla glapp i dom eller? märktes alltså ingenting vid provkörning? man ska klämma och ligga i sängen med bilen ordentligt innan man köper men ja skulle inte ens kolla på biljäveln om den var obesiktad plus en bimmer^^+att man skulle behöva åka långt för skiten. Är det bara jag? Så skulle pröva och mötas nånstans i mitten då be dom skicka över lite cash och lägg resten sj och fixa skiten vart du vill. Går det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang