Köpråd Mazda CX-5

JimProfit
29 november 2017 · 91 Inlägg

Funderar på att köpa en Mazda CX-5 med bensinmotor (192hk) och automat, årsmodell 2014/2015.
Är det någon som äger/har ägt en eller sitter på information om CX-5?

Några speciella typfel eller annat man skall undersöka? Har inte provkört någon ännu så jag är intresserad av all info! Har aldrig ägt en Mazda förut.

Vill ha en SUV i mellanklassen med en (inte allt för svag..) bensinmotor, 4wd och automat.
Just dessa krav begränsar utbudet en hel del då de flesta är dieslar eller så har de klena bensinmotorer på typ 115-130hk, eller så saknar de 4wd eller automat. :-)

Alternativet skulle möjligen vara en XC60 T6 men frågan är om den är värd merkostnaden?..

Tacksam för er input!

//Jim Profit
Evildan
29 november 2017 ·

CX-5 är pålitliga bilar utan några typfel faktiskt.
Lite bullrig som de flesta bilar från Asien.
Vad har du satt för budget? Är förslag på andra mellanklass-suvar intressant?

JimProfit
29 november 2017 · 91 Inlägg

Evildan skrev:
CX-5 är pålitliga bilar utan några typfel faktiskt.
Lite bullrig som de flesta bilar från Asien.
Vad har du satt för budget? Är förslag på andra mellanklass-suvar intressant?

Tack för input, budget är väl inte definitiv ännu men tänkt mellan 200-300 kanske.
Det kan justeras beroende på bil som dyker upp. Ja, andra förslag är också intressant att höra om. :-)

//Jim Profit
Evildan
29 november 2017 ·

JimProfit skrev:

Evildan skrev:
CX-5 är pålitliga bilar utan några typfel faktiskt.
Lite bullrig som de flesta bilar från Asien.
Vad har du satt för budget? Är förslag på andra mellanklass-suvar intressant?

Tack för input, budget är väl inte definitiv ännu men tänkt mellan 200-300 kanske.
Det kan justeras beroende på bil som dyker upp. Ja, andra förslag är också intressant att höra om. :-)

Ställde frågan då jag är svag för hybridbilar och tänker mig att en RAV4 HSD kanske kan vara av intresse.
Dom börjar runt 280 kakor med 2000mil på mätaren.
Eller strax över 3 för en lågmilad välutrustad demosläde.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1
Snåla och pigga...njae inte samtidigt åtminstone. wink
Vissa som jag gillar tekniken och CVT medans andra skyr den som pesten, provkör hos närmsta bilnasare och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd i den frågan.

JimProfit
29 november 2017 · 91 Inlägg

Frågan är hur hybrid gillar många korta sträckor?
Min sambo kör 4 x 5min resa per dag, 2 dagar i veckan kör vi 2 x 12 min, gissar att en hybrid inte hinner ladda upp sig så mkt under den tiden?

Mercan vi har nu har nyligen bränt en nox sensor vilket antagligen orsakas av dessa korta körningar.

Senast redigerat av JimProfit (29 november 2017)

//Jim Profit
Evildan
30 november 2017 ·

Hybridsystemet är inte känsligt för korta sträckor. Första minuten ca går bränslemotorn konstant för att feta på och värma katalysatorn och sig själv, samtidigt driver den bilen och laddar batteriet. Resterande fyra minuter är "som vanligt" för hybridsystemet.
Detaljerna är ju väl beprövade sedan introduktionen för 20 år sedan även om dom är förfinade och förbättrade flera gånger om.
Beroende på körstil och miljön så går det att blandat köra RAV4 HSD på strax över halvlitern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang