Bensin i oljan - Volvo 740 B230F

Nektar
24 januari 2018 · 4 Inlägg

Tjena!
Har ett lite mindre problem med min 740 -87a med en b230f som drar bensin in i oljan. Det luktar bensin från oljelocket och finns lite gegg på toppen av oljestickan när man drar ut den, dock inget gegg på oljelocket själv. Bilen har för tillfället slagit över 26400 mil, vid 26000 byttes oljan, filter, tändstift, bränslefilter och ventilkåpspackning. Kör inga korta sträckor för tillfället så tror inte det är kondens. När motorn är uppvärmd ryker det från avgasröret som om motorn vore kall, har dock ej märkt något vid högre hastigheter (ex. 100km/h).

Frågade runt lite och fick höra att det kunde vara kolvringarna som behövde bytas. Gjorde ett komptest och fick värdena 12.8 på två cylindrar och 12.9 på de andra. Motorn går som en klocka, den är pigg och startar utan problem varje gång. Bensinförbrukningen ligger på 0.9l/mil under blandad körning så drar mindre än vad min gamla 740 -90a gjorde. Har fyllt på lite med glykol och olja sen bytet men inga allvarliga mängder.

Eftersom resultaten från komptestet var bra så tror jag inte det är kolvringarna. Eftersom den inte drar större mängder olja eller glykol borde det inte vara topplockspackningen? Är inte den vassaste när det gäller motorer så tackar för all hjälp jag kan få!

jaka54
24 januari 2018 · 5 811 Inlägg

Hej!
Hur är det med expansionskärlet? Får du fylla på ofta? Hur är färgen?
Bubblar det?

simlar
24 januari 2018 · 5 539 Inlägg

Har du dåliga avgasvärden på besiktningen?
Om inte så skulle jag inte tro det är något att bry sig om då den verkar dra normalt med soppa och har riktigt bra komp (slitagegränsen är 10bar och just över 13bar vid ny motor om jag inte minns fel)

Bensindoft i oljan får man alltid på bensinmotorer. Sålänge oljan inte är utspädd och riktigt stinker bensin skulle då inte jag bry mig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Nektar
25 januari 2018 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur är det med expansionskärlet? Får du fylla på ofta? Hur är färgen?
Bubblar det?

Fyllt på under litern totalt sen augusti 2017. Färgen ser normal ut och det bubblar ingenting.

simlar skrev:
Har du dåliga avgasvärden på besiktningen?
Om inte så skulle jag inte tro det är något att bry sig om då den verkar dra normalt med soppa och har riktigt bra komp (slitagegränsen är 10bar och just över 13bar vid ny motor om jag inte minns fel)

Bensindoft i oljan får man alltid på bensinmotorer. Sålänge oljan inte är utspädd och riktigt stinker bensin skulle då inte jag bry mig.

Har inte besiktigat bilen i min ägo, ska in nu i maj tror jag iallafall. Luktar ganska mycket bensin så är ju det som oroar mig. Ska byta oljan snart igen och se hur den ser ut om inget annat.

Manny_Da_Man
25 januari 2018 · 37 Inlägg

Hej. Hade liknande om inte samma problem för en massa år sen, men oljan luktar ofta bensin på en motor av det här slaget utan att det finns nån förklaring. Se över vevhusventilationen, kan vara bra att rensa, sen ska du provtrycka din bränsletrycksregulator.  Den kan vara relativt kass och läcka bränsle in i insuget osv. Ta slangen som går till insuget och inspektera om det finns bensinrester för att börja nånstans iaf. Jag fick byta.

Mvh

Senast redigerat av Manny_Da_Man (25 januari 2018)

Volvo 740 "Ylva" (1988)
jaka54
25 januari 2018 · 5 811 Inlägg

Hej!
Som jag sa tidigare...Har du kollat att inte kylvätskan i expansionskärlet är brunt...eller att det bubblar när motorn går ...eller att oljan på stickan är brunaktig? För är det så har topplockspackningen gått!

Manny_Da_Man
26 januari 2018 · 37 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sa tidigare...Har du kollat att inte kylvätskan i expansionskärlet är brunt...eller att det bubblar när motorn går ...eller att oljan på stickan är brunaktig? För är det så har topplockspackningen gått!

Inte fel med att kolla det. Jag menar, ett problem leder ofta till nåt annat. Men av min erfarenhet så har man majonnäs överallt och stort bortfall av kylarvätska när det är som du säger.

Volvo 740 "Ylva" (1988)
jaka54
26 januari 2018 · 5 811 Inlägg

Hej!
Det är inte alltid chokladbrun olja eller brunt "vatten" i expansionskärlet ger tecken på att topplockspackningen har gått. Brorsans Volvo 745:a från 1987 t,ex. Där varierade vattenvolymen i expansionskärlet från det att motorn vara kall till dess att motorn blev varm...bara det! Ingen missfärgning av vare sig oljan eller kylarvattnet. Ett annat symptom var att motorn tände  på bara tre cylindrar precis när man vred om startnyckeln ,men gick på alla fyra efter några sekunder.
Vi misstänkte att topplockspackningen gått!
Tog bort den och upptäckte att det fanns en hårtrådsfin  spricka i packningen, nästan omöjlig att se med blotta ögat!
Vi bytte packning och allt funkade perfekt! Motorn startade direkt på alla fyra cylindrar och ingen variation på vätskenivån i expansionskärlet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang