Köpråd - Familjebil

Pluraz
14 mars 2018 · 11 Inlägg

Tjena!
Jag och sambon har två hundar ( alltså en dubbelbur) i bakluckan, och väntar en dotter.
Därav kollar jag runt på olika "lite större" bilar. Har kollat på tex Mitsubishi Grandis, Ford S-Max och liknande.
Lutar just nu mest mot en VW Touran.

Min fråga är vad ni har för erfarenheter med Touran / S-Max eller om ni har några andra alternativ att rekommendera! Vill helst inte lägga mer än 80k. Och vill givetvis ha en så bra och säker bil som möjligt!

/mvh

Senast redigerat av Pluraz (14 mars 2018)

Presidento Of World
14 mars 2018 · 3 332 Inlägg

Rekommenderar grandis faktiskt, haft en själv med dieselmotor och det är en helt underbar bil på många sätt!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
AudiJ Avstängd
14 mars 2018 · 70 Inlägg

Har några familjekompisar vars Volkswagen Touran råkat ut för motorhaveri tre(!) gånger. Vet inte vilken motor eller årsmodell de har dock.

Pluraz
14 mars 2018 · 11 Inlägg

MrMaz skrev:
Rekommenderar grandis faktiskt, haft en själv med dieselmotor och det är en helt underbar bil på många sätt!

Provkörde en Grandis. Har egentligen ingenting att klaga på mer än ljudnivån. Men jag har inte heller så mycket posetivt att nämna om den "/

Pluraz
14 mars 2018 · 11 Inlägg

AudiJ skrev:
Har några familjekompisar vars Volkswagen Touran råkat ut för motorhaveri tre(!) gånger. Vet inte vilken motor eller årsmodell de har dock.

Ojdå yikes Det lät ju inget vidare.. Dock lär ju någon känna någon som har haft problem med vilken bil vi än talar om tror jag.

Presidento Of World
15 mars 2018 · 3 332 Inlägg

Pluraz skrev:

MrMaz skrev:
Rekommenderar grandis faktiskt, haft en själv med dieselmotor och det är en helt underbar bil på många sätt!

Provkörde en Grandis. Har egentligen ingenting att klaga på mer än ljudnivån. Men jag har inte heller så mycket posetivt att nämna om den "/

Touran är inte tystare direkt, samt mindre bil.

Krånglar skapligt med.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
666_Beast
15 mars 2018 · 1 863 Inlägg

Kör en S-Max genom jobbet, 11000 mil på 2 år. Inget som krånglat, bara vanlig service. Visserligen är den en 2015 så lite dyrare än vad du letar efter.  Men det är istortsett samma bil som tidigare modeller. Ska nu bytas mot en Sharan, så får se om man blir lika nöjd med den.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Pluraz
15 mars 2018 · 11 Inlägg

MrMaz skrev:

Pluraz skrev:

MrMaz skrev:
Rekommenderar grandis faktiskt, haft en själv med dieselmotor och det är en helt underbar bil på många sätt!

Provkörde en Grandis. Har egentligen ingenting att klaga på mer än ljudnivån. Men jag har inte heller så mycket posetivt att nämna om den "/

Touran är inte tystare direkt, samt mindre bil.

Krånglar skapligt med.

Tystare tycker jag absolut att den är!
Men ja, Jag läste lite efter vad du skrev och Touranen verkar vara ett riktigt problem "/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang