A4 1.8t Kass kompression?!

LocKtar Herr
1 april 2018 · 1 722 Inlägg

Audi a4 b5 00- 1.8t

Lite historia.

Bilen har haft problem med oljetryck på tomgång, legat på 0.6 bar @ 800varv. Men vid lite varv så ligger trycket inom  parametrarna. Bilen har även dragit en massa olja, har gissat på turbon, pga glapp impeller, och inte laddat precis som den ska. Blåtrykigt vid gaspådrag samt att jag fått fylla på 0.5liter var 50mil eller så.
Oljan jag fyllde på senast var ingen märkesolja, det va nån 15w40 halvsyntet som låg i garaget.

Bilen har stått över vintern och var tvungen och använda den en snabbis när brukisen behövde lite kärlek.. bilen startade och gick som den alltid gjort. Körde med den några dagar, för att sen ställa den i garaget igen. Nu senast för nån vecka sen så ville den inte starta, jag tyckte också att den lät annorlunda när jag vred på starten, som om kompression saknades. Gjorde ett kompressionstest och den gav mellan 4-7 bar på  alla cylindrar.
Konstigt med tanke på att bilen gick precis som vanligt när jag ställde den på plats, för att en vecka senare inte vilja starta och ha dåligt komp!?

Jag har länge haft ett slammer från lyftarna när jag startat bilen, och jag gissar på att kamkedjesträckaren behöver bytas. Jag lyfte av ventilkåpan och kollade fall jag kunde se något konstigt,  och jag vet inte exakt vad jag ska leta efter, men jag provade för hand att trycka ner kamkedjesträckarens ventil, och det kunde jag göra utan problem, kedjan var inte överdrivet slapp heller.

Min plan nu innan sommarn har vart att lyfta ur motorn och byta oljepumpen samt kamkedjesträckaren för att säkerställa bra oljetryck även på tomgång, rengjort silen har jag gjort för nåt halvår sen, och det behövdes inte, silen såg fräsch ut.

Vad tror ni kan ha hänt med bilen sen den blev ståendes?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 april 2018 · 4 917 Inlägg

Jag ställer mig frågan om det är lönt att lägga ner så mycket arbete på en maskin med de problemen och åldern..
Oljeförbrukningen är väl det värsta.
Hur är det med gnista och soppa, för det är det första man kollar..

Senast redigerat av insatsen (1 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2018 · 13 806 Inlägg

Har du flyttat den utan riktig varmkörning mellan? Isånt fall nöt av fan på starten så ger det sig nog

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LocKtar Herr
1 april 2018 · 1 722 Inlägg

insatsen skrev:
Jag ställer mig frågan om det är lönt att lägga ner så mycket arbete på en maskin med de problemen och åldern..
Oljeförbrukningen är väl det värsta.
Hur är det med gnista och soppa, för det är det första man kollar..

Bilen är en stcc version som är riktigt fin i karossen. smidd botten med större turbo/spridare, piggyback som är mappat till 320hp vid 1.5bar. Bilen kommer lagas på ett eller annat vis:)

Oljeförbrukningen hoppas jag är turbon, annars får det bli en helrenovering på motorn.
Gnista soppa får den, stiften var blöta.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
1 april 2018 · 1 722 Inlägg

Growe skrev:
Har du flyttat den utan riktig varmkörning mellan? Isånt fall nöt av fan på starten så ger det sig nog

Ja, jag körde den en 20meter, stängde av. donade i garaget i 2 timmar, skulle köra vidare, och efter det startade den inte. Jag ska prova det du säger, sen fall den hoppar igång! För den klagar på dåligt oljetryck när jag nöter på starten.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2018 · 13 806 Inlägg

LocKtar skrev:

Growe skrev:
Har du flyttat den utan riktig varmkörning mellan? Isånt fall nöt av fan på starten så ger det sig nog

Ja, jag körde den en 20meter, stängde av. donade i garaget i 2 timmar, skulle köra vidare, och efter det startade den inte. Jag ska prova det du säger, sen fall den hoppar igång! För den klagar på dåligt oljetryck när jag nöter på starten.

Dom brukar spola rent cylindrana från olja och då brukar dom vara lugn i helvete att få igång och då låter dom totalt komplösa

Oljetrycket låter som täppt sil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LocKtar Herr
1 april 2018 · 1 722 Inlägg

Growe skrev:

LocKtar skrev:

Growe skrev:
Har du flyttat den utan riktig varmkörning mellan? Isånt fall nöt av fan på starten så ger det sig nog

Ja, jag körde den en 20meter, stängde av. donade i garaget i 2 timmar, skulle köra vidare, och efter det startade den inte. Jag ska prova det du säger, sen fall den hoppar igång! För den klagar på dåligt oljetryck när jag nöter på starten.

Dom brukar spola rent cylindrana från olja och då brukar dom vara lugn i helvete att få igång och då låter dom totalt komplösa

Oljetrycket låter som täppt sil

Provade dra på starten 15sek sen av, höll på 5min, ibland var den nära att starta, men icke! Oljetryckslampan började tjuta efter jag nött ett tag. Oljesilen har jag kontrollerat för 6 månader sen, den såg bra ut!

Kan kass kamkedjespännare göra så oljetrycket inte finns eller är sämre?

Byta olja till en mer lättflytande kanske är bra? Nu är det som sagt en blandning av 15w40 och 20w50 raceolja.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 april 2018 · 4 917 Inlägg

Nu ligger tändstiften illa till..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
LocKtar Herr
1 april 2018 · 1 722 Inlägg

insatsen skrev:
Nu ligger tändstiften illa till..

?!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 april 2018 · 4 917 Inlägg

Med det menar jag att dom kanske tagit skada och ev behöver bytas..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
LocKtar Herr
1 april 2018 · 1 722 Inlägg

insatsen skrev:
Med det menar jag att dom kanske tagit skada och ev behöver bytas..

Tror du den kan starta trots 4-7 bars kompression på alla cylindrar?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 april 2018 · 4 917 Inlägg

Lite olja innanför stiften kanske hjälper upp kompen ..
Gick det på min gräsklippare så ska det väl funka på din mojäng..

Senast redigerat av insatsen (2 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

Det kan vara oilsudge som täppt igen oljekanaler till toppen och ut till tryckarna, Vetilerna kan helt klart ha dåliga ventilstyrningar som läcker olja och släpper igenom komp. Oljepumpen kan helt klart vara kass.
Men att den inte startar verkar underligt, men så klart om komp är så lågt är kanske en bidragande orsak, komp bör ligga runt 7.  Borde gå att byta oljepump utan att lyfta ur motorn på den bilen, men man kan plocka bort en hel del i fronten på dem för att komma åt bättre om jag mins helt rätt.
Kolla om du har bränsletryck, det sitter en ventil på comonrailen, slå på tändningen och tryck med en skruvmejsel på nippeln, ser ut som en ventil på hjulen.
Det ska spruta bränsle ut där, annars har du en kass bränslepumpen, eller någon backventil som är kass, alternativt dålig anslutning på någon kabel till bränslepumpen, eller backventiler om det finns elektriskt styrda på den modellen.
Ventilstyrningar kan man byta utan att lyfta toppen om man vill. Men man behöver helst ha anslutning till täsndstiftshålet så man kan sätta tryck i cylindern,
Självklart kan det också vara kolvringar och brända ventiler. Då är det lika bra att ragga tag i en annan motor, om du ska ha kvar bilen. Eller köp en annan lika dan och plocka reservdelar från din nuvarande.

mb_pucken
2 april 2018 · 5 090 Inlägg

Growe skrev:

LocKtar skrev:

Growe skrev:
Har du flyttat den utan riktig varmkörning mellan? Isånt fall nöt av fan på starten så ger det sig nog

Ja, jag körde den en 20meter, stängde av. donade i garaget i 2 timmar, skulle köra vidare, och efter det startade den inte. Jag ska prova det du säger, sen fall den hoppar igång! För den klagar på dåligt oljetryck när jag nöter på starten.

Dom brukar spola rent cylindrana från olja och då brukar dom vara lugn i helvete att få igång och då låter dom totalt komplösa

Oljetrycket låter som täppt sil

Kan inte alla än att hålla med angående komp/olja. Råkat ut för det flera gånger  när jag jobbade hos vag och man flyttade bilar ut och in ur verkstaden.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Presidento Of World
2 april 2018 · 3 335 Inlägg

Sen när har 1.8T kedja?!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
2 april 2018 · 10 388 Inlägg

MrMaz skrev:
Sen när har 1.8T kedja?!

Skulle väl då möjligen kunna vara kedjan mellan kamaxlarna som åsyftas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LocKtar Herr
2 april 2018 · 1 722 Inlägg

tiger68 skrev:
Det kan vara oilsudge som täppt igen oljekanaler till toppen och ut till tryckarna, Vetilerna kan helt klart ha dåliga ventilstyrningar som läcker olja och släpper igenom komp. Oljepumpen kan helt klart vara kass.
Men att den inte startar verkar underligt, men så klart om komp är så lågt är kanske en bidragande orsak, komp bör ligga runt 7.  Borde gå att byta oljepump utan att lyfta ur motorn på den bilen, men man kan plocka bort en hel del i fronten på dem för att komma åt bättre om jag mins helt rätt.
Kolla om du har bränsletryck, det sitter en ventil på comonrailen, slå på tändningen och tryck med en skruvmejsel på nippeln, ser ut som en ventil på hjulen.
Det ska spruta bränsle ut där, annars har du en kass bränslepumpen, eller någon backventil som är kass, alternativt dålig anslutning på någon kabel till bränslepumpen, eller backventiler om det finns elektriskt styrda på den modellen.
Ventilstyrningar kan man byta utan att lyfta toppen om man vill. Men man behöver helst ha anslutning till täsndstiftshålet så man kan sätta tryck i cylindern,
Självklart kan det också vara kolvringar och brända ventiler. Då är det lika bra att ragga tag i en annan motor, om du ska ha kvar bilen. Eller köp en annan lika dan och plocka reservdelar från din nuvarande.

Jag hade ner tråget för 6 månader sen och kollade silen, såg fin ut.

Jag kommer lyfta ur motorn nu under veckan och inspektera allt. Kompet bör väl ligga på närmare 10bar på alla cylindrar?

Vad tror ni om att byta till en mer lättflytande olja? Kanske enklare att få tryck i lyftarna istället för nuvarande 20w50

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang