Löstagbar dragkrok med slitet plastvred, bäst att avmontera inför besiktning?

white-k
9 maj 2018 · 91 Inlägg

Jag har en löstagbar dragkrok men plastvredet som används för att lossa dragkroken är lite slitet, så man måste använda en polygrip för att vrida sprinten istället.

Har besiktning imorgon.
Är det klokare att montera av dragkroken (och lägga den i bagaget) inför besiktningen utifall det är en nitisk besiktningsman som klagar på att platsvredet inte kan användas för att lossa kroken?

Senast redigerat av white-k (9 maj 2018)

Evildan
9 maj 2018 ·

Draget ska provmonteras vid besiktningen, kärvar det blir det nedslag.

torsen
9 maj 2018 · 7 317 Inlägg

Kan du inte försöka få någon att svetsa på en "tvärpinne"?
Alternativt gänga pinnen och skruva på en "tvärpinne" med gängat hål!
Kan du vrida låspinnen med polygrip och skruva loss den så bör ovanstående operationer inte vara omöjlig.

white-k
10 maj 2018 · 91 Inlägg

torsen skrev:
Kan du inte försöka få någon att svetsa på en "tvärpinne"?
Alternativt gänga pinnen och skruva på en "tvärpinne" med gängat hål!
Kan du vrida låspinnen med polygrip och skruva loss den så bör ovanstående operationer inte vara omöjlig.

Jag var på Mekonomen igår där en man berättade att han faktiskt gjort just det första du nämnde. Han fick nedslag på besiktningen för det, för att det inte var original trots att det funkade bättre än originallösningen. :-P

mb_pucken
10 maj 2018 · 5 091 Inlägg

På min vita pärla så har plastbredet till låsskruven gått sönder. Endast en sexkantig skalle finns kvar. Den är besiktad så flera gånger. Helt ok enligt min station eftersom dragkroken går att ta av och funkar som den ska. Sen att man får använda verktyg för att lossa sprintern gör ej något.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
white-k
10 maj 2018 · 91 Inlägg

Tackar så mycket för svar! Då håller jag tummarna. :-)

Muttley
10 maj 2018 ·

white-k skrev:

torsen skrev:
Kan du inte försöka få någon att svetsa på en "tvärpinne"?
Alternativt gänga pinnen och skruva på en "tvärpinne" med gängat hål!
Kan du vrida låspinnen med polygrip och skruva loss den så bör ovanstående operationer inte vara omöjlig.

Jag var på Mekonomen igår där en man berättade att han faktiskt gjort just det första du nämnde. Han fick nedslag på besiktningen för det, för att det inte var original trots att det funkade bättre än originallösningen. :-P

Man får nedslag för att det inte är konstruktionens funktion och man inte kan visa papper på att det är godkänt.    När man besiktar personbilar idag skall man ha papper med på kroken även om man inte regbesiktigar krokar idag.

torsen
10 maj 2018 · 7 317 Inlägg

Muttley skrev:
När man besiktar personbilar idag skall man ha papper med på kroken även om man inte regbesiktigar krokar idag.

Är du riktigt säker på detta?
Min 2 år gamla CR-V har infällbar "kula".
Men det står inte i regbeviset (eller motsvarande) att bilen har "kula".
Måste ev dokumentation medföras i bilen om man skulle råka ut för polisens "flygande besiktning"?

Muttley
10 maj 2018 ·

torsen skrev:

Muttley skrev:
När man besiktar personbilar idag skall man ha papper med på kroken även om man inte regbesiktigar krokar idag.

Är du riktigt säker på detta?
Min 2 år gamla CR-V har infällbar "kula".
Men det står inte i regbeviset (eller motsvarande) att bilen har "kula".
Måste ev dokumentation medföras i bilen om man skulle råka ut för polisens "flygande besiktning"?

Det är vad det står när du köper drag idag.  Fast jag hittade det inte på besiktningens info.   Man kanske inte behöver det då.   Men varför skulle man inte ha det med om de vill titta. smile 
Men minsta lilla ändring sätter totalstopp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang