Köpråd Saab 9-3 Aero första bil

Grogstar
14 maj 2018 · 4 Inlägg

Tjena Garaget! Jag har nyligen slutat på mitt jobb och måste därmed ge tillbaka min fina Passat -16 som jag använde som förmånsbil..

Nu har jag tankar på en billig rolig bil och då föll Saab 9-3 Aero mig i smaken direkt.

Har tittat på 3st som finns här nere i Skåne.

Nr 1:
Denna bilen är rätt så skruvad, säljaren uppgav först inget problem med den men nu säger han att den är konstig vid högt turbotryck och tändkassetten måste bytas. Jag kan skruva så det är ingen fara med att byta den men jag vill veta att det är 99% säkert att det är tändkassetten om jag ska köpa den. Någon som vågar säga sig veta vad det kan vara?
https://www.blocket.se/trelleborg/SAAB_ … 23&w=3

Nr 2:
Bil nr 2 har skruvats lite, den är dock inte som nr 1.
https://www.blocket.se/kristianstad/Saa … 23&w=2

Nr 3:
Så gott som original vad säljaren meddelar. Gått mindre än de andra två.
https://www.blocket.se/kristianstad/Saa … 23&w=2

Vad säger ni, är detta "rätt" bil att titta på om man vill ha något roligt för en billig peng?

Är det lätt att hitta reservdelar på skroten eller nätet billigt?

Tack på förhand Garaget!

Snurriis
14 maj 2018 · 761 Inlägg

Om bil nr 1 kan påvisa att motorn renoverats och på vilket sätt den renoverats så skulle jag tagit den. Bra motor! T5 och inte T7 som brukar vara strulmotorer i dessa bilar. Sedan brukar tk bli kass och påvisa detta problem, hände samma med min 9k allt över en bar så spika motorn och laddspärren gick i!

jaka54
14 maj 2018 · 5 809 Inlägg

Hej!
Man undrar ju varför ägaren till första bilen inte har bytt tändkasset om han ändå har två andra liggande..? Och givaren som får oljelampan att lysa , varför har han inte bytt den om han är så säker på att det är den som trillskas..?

Grogstar
14 maj 2018 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man undrar ju varför ägaren till första bilen inte har bytt tändkasset om han ändå har två andra liggande..? Och givaren som får oljelampan att lysa , varför har han inte bytt den om han är så säker på att det är den som trillskas..?

Han säger att han inte haft tid till att göra det och att bilen går att köra med ändå. Tycker också det är lite konstigt iom att han sänkt priset 3500kr pg.a det när han har alla grejerna hemma liggandes. Låter som om att han har bytt dem och sen har det inte fungerat?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2018 · 17 559 Inlägg

Grogstar skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Man undrar ju varför ägaren till första bilen inte har bytt tändkasset om han ändå har två andra liggande..? Och givaren som får oljelampan att lysa , varför har han inte bytt den om han är så säker på att det är den som trillskas..?

Han säger att han inte haft tid till att göra det och att bilen går att köra med ändå. Tycker också det är lite konstigt iom att han sänkt priset 3500kr pg.a det när han har alla grejerna hemma liggandes. Låter som om att han har bytt dem och sen har det inte fungerat?

Tror den är skrot och han försöker sälja in den hos dig nu...

EDIT: Bilen bytte ägare 2018-01-23 senast och har annonserats flitigt under hösten 2017. Luktar illa om den.

Senast redigerat av Hybrid_ (14 maj 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
15 maj 2018 · 1 705 Inlägg

Grogstar skrev:
Han säger att han inte haft tid till att göra det och att bilen går att köra med ändå. Tycker också det är lite konstigt iom att han sänkt priset 3500kr pg.a det när han har alla grejerna hemma liggandes. Låter som om att han har bytt dem och sen har det inte fungerat?

Inte haft tid? Byta tändkasset tar två minuter, det enda du behöver är en torx-mejsel.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade satsat på nr 3..
Men det är ju jag..smile
När dessutom säljarn på nr 1 börjar slingra sig som en orm så är valet lätt..smile

Senast redigerat av chanstagarn (15 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang