Volvo 940 93a B230FD varvmätar problem och dålig gång. *LÖST!*

Mreque89 Oturen själv
28 oktober 2014 · 593 Inlägg

Tjena, nu efter många om och men och mycket reparationer etc har jag äntligen löst problemet.


VILL KLARGÖRA ATT DETTA FELET FICK JAG UTAN ATT BILEN REGISTRERADE NÅGRA SOM HELST FELKODER! LH 2.4. Därav simmade jag i mörkret när det gällde felsökning.

Det satt en biltema tändmodul, som inte ens blivit smutsig än. Bytte mot en orginal bosch begagnad och en begagnad tändlägesgivare även om jag mätt upp den och den skulle vara korrekt, för vanligtvis så samlar den på sig metalldamm då den blir magnetisk. Denna jag hade gjorde inte det och bilen startade ju men gick dåligt..

Dessa två sakerna kostade mig 250kr på skroten.

Mina symptom var :

ryckig gång, ibland kändes det som den ströps.
Varvmätarn visade heeelt fel, vibbrerade med 2000rpm över vad det faktiska värdet var.
tog några varv på starten innan den rulla igång.

Jag bytte allt i tändväg och även förpump i bränsletank, alla packningar i topplock och insug/grenrör.
Bytte toplock ( Skulle byta te 531 endå ) samt renoverade det som åkte på. nya ventiltätningar etc, slipade ventilerna..

Lödde om instrumenthuset, barnsligt enkelt föresten och alla som har något elektriskt fel i instrumenthuset kan lätt köpa en lödkolv för 150kr och lösa det själv.

Mätte upp alla jord och signalkablar från och till komponenter i hela bilen.

Bytte tom tänd och bränsleboxar! fick det billigt endå så.

Men det var den jävla tändboxen från biltema och en trött tändlägesgivare som var bovarna!
Den skickade alltså fel tändsignal till tändspolen vilket gav misständningar och felvisningar på varvmätarn.

Och många säger att på 940 så är inte varvmätarn inkopplad direkt på tändspolen utan den går till boxen, detta är en myt/lögn då varvmätarn går in på samma ledning som går till tändspolen och man kan koppla förbi och rakt på tändspolen om man har brott någonstans i kablarna.
Röd/vit kabel.

Så har du problem med att varvmätarn visar fel, tändmodul och tändlägesgivare är en bra och billig sak att byta FÖRST. haha..

Har du en 940/740, köp för guds skull en billig multimeter. Jag är okunnig inom EL men kunde manöverera mig runt den med att bara googla lite lätt.

Tack för mig!

Brum
Jonte1984
4 juli 2018 · 1 Inlägg

Mycket intressant, suttit och kikat i forumen här nu och tror bestämmt jag ska prova åtminståne att byta tändlägesgivaren/varvtalsindikatorn vid svänghjulet. Tändmodulen är orginal men en sak i taget

Mina symptom är liknande, Bilen går lite halvdåligt kall, och medans temperaturen går upp mot drifttemp så misständer den och stryps som om den motas eller att den inte får bränsle nog. men i drifttemp så går den bra. dock om man varvar upp den till kontrollläge på 2500 rpm (avgastest) så när man håller den där så misständer den ganska rejält eller missar men bara i obelastat läge.

Ska även byta tempgivare som pratar med systemet, det är ju inte så mycket komponenter men svårt att mäta sig till problemen.

B230FD - 1994

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang