2516
Sök

Någon som arbetar/arbetat med fordonsinstallationer?

202 Inlägg
18 mars 2019
Trådstartare
#1
Hej,

Jag tänkte kolla om någon här arbetar eller har arbetat med fordonsinstallationer och kan berätta hur det är?

Produkterna det rör sig om att montera är t.ex. komradios och taxametrar.

Mycket tacksam för svar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
18 mars 2019
#2
jord lite montering av utrustning på väktarbilar men det är ju inget avancerat lite takrampor med lite lysen och skit..   men a-o är elkunskaper..  så man vet vad man hålls med.  räkna ut hur högt avsäkrat det ska vara.  alltså normal elkunskap anser jag att man ska kunna..   kan ju sluta illa om man monterar in utrustning som drar relativt mycket ström och man monterar för klena kablar..  men sen skiljer det mellan färdig utrustning som bara ska monteras som allt är klart..  jag har byggt komplett med reläsatser och kablar från batteri till lampor osv..    så vet inte riktigt om det är samma saker riktigt.. men det var iaf fordonsutrustning..  ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

7 394 Inlägg
18 mars 2019
#3
Avresto skrev:
Hej,

Jag tänkte kolla om någon här arbetar eller har arbetat med fordonsinstallationer och kan berätta hur det är?

Produkterna det rör sig om att montera är t.ex. komradios och taxametrar.

Mycket tacksam för svar.

Vad är det du vill veta?
Har själv monterat komradio och strömomvandlare på drygt tiotalet bilar, Halda Speedmaster och Tripmaster för många år sedan(vajerdrivna), extraljus på de flesta av mina bilar samt för väääääldigt många år sedan Eberspächer och Webasto(samt några Bahco och Monark) bensinvärmare.

394 Inlägg
18 mars 2019
#4
Du kommer bara få "nostalgisvar", vilket du kanske redan märkt. Det viktiga är om du har intresse för detta jobb, tycker du att det skulle vara kul att montera sådan prylar? Är du noggrann som person och gillar när allt är prydligt och snyggt utan genvägar? Jag har personligen eftermonterat diverse olika tekniska uppgraderingar på bilar, som tex "färddator". Det är aldrig så enkelt som man tror. Man kan ofta göra på två sätt, snabbare och utan tanke på att allt skall gå att återställa eller 100% korrekt, dvs att man inte klipper kablar eller använder sig av strömtjuvar osv. Eller så har man en manual/arbetsbeskrivning o följer den punkt till pricka. Jag vill påstå att dessa manualer är inte alltid optimala, strömtjuvar tex är en big no-no enligt mig, man förstör inte en bils original kabelstam, punkt.

Jag tror (!) att detta arbete passar den som är praktiskt lagd, har vana att skruva bil till viss del, samt är noggrann o kan dessutom läsa enklare "kopplingsscheman". Om du INTE har intresse för bilar eller tycker att det är kul så tror jag att du bör välja något annat arbete, då med tanke på dina tidigare erfarenheter av andra uppdrag? Så antingen så tar du detta med engagemang o viljan att lära dig, eller så skippar du detta.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 mars 2019
#5
Lockwood skrev:
Du kommer bara få "nostalgisvar", vilket du kanske redan märkt. Det viktiga är om du har intresse för detta jobb, tycker du att det skulle vara kul att montera sådan prylar? Är du noggrann som person och gillar när allt är prydligt och snyggt utan genvägar? Jag har personligen eftermonterat diverse olika tekniska uppgraderingar på bilar, som tex "färddator". Det är aldrig så enkelt som man tror. Man kan ofta göra på två sätt, snabbare och utan tanke på att allt skall gå att återställa eller 100% korrekt, dvs att man inte klipper kablar eller använder sig av strömtjuvar osv. Eller så har man en manual/arbetsbeskrivning o följer den punkt till pricka. Jag vill påstå att dessa manualer är inte alltid optimala, strömtjuvar tex är en big no-no enligt mig, man förstör inte en bils original kabelstam, punkt.

Jag tror (!) att detta arbete passar den som är praktiskt lagd, har vana att skruva bil till viss del, samt är noggrann o kan dessutom läsa enklare "kopplingsscheman". Om du INTE har intresse för bilar eller tycker att det är kul så tror jag att du bör välja något annat arbete, då med tanke på dina tidigare erfarenheter av andra uppdrag? Så antingen så tar du detta med engagemang o viljan att lära dig, eller så skippar du detta.

Nej, i många fall är det hundra gånger enklare än vad man kan tänka sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

394 Inlägg
19 mars 2019
#6
På pappret är det alltid "enkelt". Exempel...

1: Eftermontering färddator "90-tals tysk". Grunden är först o främst att bilen kom med en viss "lampkontrollsfunktion" från fabrik, finns inte denna blir jobbet 10 resor värre. Även om funktionen finns så är det ett antal nya kablar som skall dras, man skall stifta in sig på både hastighetssignal o nån bus-signal (K om jag minns rätt), förutom att man måste byta spakcentral. I korta ordalag, halva instrumentpanelen måste ur bilen för att kunna göra allt detta.

2: Eftermontering autoavbländande backspegel. För det första så är det olika speglar om bilen har larm eller inte. I övrigt rätt enkelt men problemet är att stifta in sig på signalen från backväxeln, den kabeln är inte lätt att hitta.

3: Eftermontering elrollo bakruta. Samma här har bilen viss utrustning så är det enklare, saknar den däremot denna utrustning så får man tex riva ut halva inredningen för att lyfta på golvmattan o ordna ström-matningen o ordna med "avlastningsrelä". Jättelätt o jätteroligt.

Men visst allt är lätt det är ju bara att göra rätt, eller så fuskar man o gör egna patentlösningar, något jag avråder från starkt. Allt skall vara så nära original som möjligt, allra helst 100% original identiskt med allt vad det innebär. På nyare bilar så tillkommer det roliga momentet med att koda in den nya utrustningen, samt att man komma att behöva uppdatera otaliga "firmwares" (eller vad de nu kallas) i ett antal andra enheter. Och samma här, många gånger så behöver man ha viss utrustning från fabrik för att det skall vara möjligt, eller åtminstone rimligt att genomföra utan att byta prylar för mycket höga summor. Jag har själv frågat om eftermontering av original navi på en bil, det blev galet dyrt, dessutom kunde man inte lämna garanti på installationen trots att det skulle göras hos auktoriserad verkstad, med motiveringen att "bilen är inte anpassad för denna utrustning från fabrik".

Nu är det kanske lättare att eftermontera en taxameter (mja...), men att tro att det är plug-and-play? Tror mer på plug-and-pray isf... Återigen finns intresset o man tycker det är kul så absolut. Om man däremot ser jobbet som ett "tråkigt nödvändigt ont" så blir man nog inte speciellt långvarig?

Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2019
#7
Lockwood skrev:
På pappret är det alltid "enkelt". Exempel...

1: Eftermontering färddator "90-tals tysk". Grunden är först o främst att bilen kom med en viss "lampkontrollsfunktion" från fabrik, finns inte denna blir jobbet 10 resor värre. Även om funktionen finns så är det ett antal nya kablar som skall dras, man skall stifta in sig på både hastighetssignal o nån bus-signal (K om jag minns rätt), förutom att man måste byta spakcentral. I korta ordalag, halva instrumentpanelen måste ur bilen för att kunna göra allt detta.

2: Eftermontering autoavbländande backspegel. För det första så är det olika speglar om bilen har larm eller inte. I övrigt rätt enkelt men problemet är att stifta in sig på signalen från backväxeln, den kabeln är inte lätt att hitta.

3: Eftermontering elrollo bakruta. Samma här har bilen viss utrustning så är det enklare, saknar den däremot denna utrustning så får man tex riva ut halva inredningen för att lyfta på golvmattan o ordna ström-matningen o ordna med "avlastningsrelä". Jättelätt o jätteroligt.

Men visst allt är lätt det är ju bara att göra rätt, eller så fuskar man o gör egna patentlösningar, något jag avråder från starkt. Allt skall vara så nära original som möjligt, allra helst 100% original identiskt med allt vad det innebär. På nyare bilar så tillkommer det roliga momentet med att koda in den nya utrustningen, samt att man komma att behöva uppdatera otaliga "firmwares" (eller vad de nu kallas) i ett antal andra enheter. Och samma här, många gånger så behöver man ha viss utrustning från fabrik för att det skall vara möjligt, eller åtminstone rimligt att genomföra utan att byta prylar för mycket höga summor. Jag har själv frågat om eftermontering av original navi på en bil, det blev galet dyrt, dessutom kunde man inte lämna garanti på installationen trots att det skulle göras hos auktoriserad verkstad, med motiveringen att "bilen är inte anpassad för denna utrustning från fabrik".

Nu är det kanske lättare att eftermontera en taxameter (mja...), men att tro att det är plug-and-play? Tror mer på plug-and-pray isf... Återigen finns intresset o man tycker det är kul så absolut. Om man däremot ser jobbet som ett "tråkigt nödvändigt ont" så blir man nog inte speciellt långvarig?

Det där är ytterst bilspecifikt.

På "Vissa tyskar" räcker det med att byta spak och tala om för bilen att den har färddator, så är det klart sen. Vill det sig illa, så får man byta släpring och kabel. Tidsåtgång? Ptjaen timme eller två med fikarast. Då på "vissa tyskar" oavsett om de är från 90-talet eller 00-talet.

Automatiskt avbländbar backspegel; Dra fram kablaget, plugga i i båda ändar, tala om för bilen att den nu har automatisk avbländbar backspegel med eller utan ljussensor. Klart. Tidsåtgång? Max 1h

Poängen; Det är långt ifrån likadant på alla bilar. Så nej, det behöver inte alls vara så förbannat omständligt eller svårt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

394 Inlägg
19 mars 2019
#8
Det är just "dra fram kablaget" som tar tid om man gör det som det skall göras, det vet även du. Jag är extremt pedantiskt, eftermontage skall vara som från fabrik så långt det är möjligt, även där man inte ser. O då var vi där, man kan fuska o ful-dra kablar, men jobbar man med det "professionellt" så tar man inga genvägar enligt mig.

Till Arvesto: Är du bilintresserad så ta jobbet, om jag får säg.

Forummoderator
17 961 Inlägg
19 mars 2019
#9
Jag monterar bränslevärmare, dragkrokar, LED-ramper, blixtljus och diverse andra småsaker i fabriksnya bilar. De har rullat max 10 km. Det är mycket enkelt. Manualer medföljer. I de fall där prylarna inte fungerar som tänkt måste man kunna läsa ett elschema för att se vad som gått fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2019
#10
Lockwood skrev:
Det är just "dra fram kablaget" som tar tid om man gör det som det skall göras, det vet även du. Jag är extremt pedantiskt, eftermontage skall vara som från fabrik så långt det är möjligt, även där man inte ser. O då var vi där, man kan fuska o ful-dra kablar, men jobbar man med det "professionellt" så tar man inga genvägar enligt mig.

Till Arvesto: Är du bilintresserad så ta jobbet, om jag får säg.

Ja, och inget av exemplen som jag tog tar någon längre tid. Har du dessutom rätt kabelstam så är det verkligen plug'n'play. Då löser du färddator i vissa bilar på under timmen inklusive kodning, du kopplar in automatisk avbländbar backspegel, inklusive kabeldragning och kodning på samma tid, du eftermonterar farthållare på under timmen och så vidare och så vidare. Så gör det inte hemskare och mer komplicerat än vad det är nu.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök