Lockwood skrev:
På pappret är det alltid "enkelt". Exempel...
1: Eftermontering färddator "90-tals tysk". Grunden är först o främst att bilen kom med en viss "lampkontrollsfunktion" från fabrik, finns inte denna blir jobbet 10 resor värre. Även om funktionen finns så är det ett antal nya kablar som skall dras, man skall stifta in sig på både hastighetssignal o nån bus-signal (K om jag minns rätt), förutom att man måste byta spakcentral. I korta ordalag, halva instrumentpanelen måste ur bilen för att kunna göra allt detta.
2: Eftermontering autoavbländande backspegel. För det första så är det olika speglar om bilen har larm eller inte. I övrigt rätt enkelt men problemet är att stifta in sig på signalen från backväxeln, den kabeln är inte lätt att hitta.
3: Eftermontering elrollo bakruta. Samma här har bilen viss utrustning så är det enklare, saknar den däremot denna utrustning så får man tex riva ut halva inredningen för att lyfta på golvmattan o ordna ström-matningen o ordna med "avlastningsrelä". Jättelätt o jätteroligt.
Men visst allt är lätt det är ju bara att göra rätt, eller så fuskar man o gör egna patentlösningar, något jag avråder från starkt. Allt skall vara så nära original som möjligt, allra helst 100% original identiskt med allt vad det innebär. På nyare bilar så tillkommer det roliga momentet med att koda in den nya utrustningen, samt att man komma att behöva uppdatera otaliga "firmwares" (eller vad de nu kallas) i ett antal andra enheter. Och samma här, många gånger så behöver man ha viss utrustning från fabrik för att det skall vara möjligt, eller åtminstone rimligt att genomföra utan att byta prylar för mycket höga summor. Jag har själv frågat om eftermontering av original navi på en bil, det blev galet dyrt, dessutom kunde man inte lämna garanti på installationen trots att det skulle göras hos auktoriserad verkstad, med motiveringen att "bilen är inte anpassad för denna utrustning från fabrik".
Nu är det kanske lättare att eftermontera en taxameter (mja...), men att tro att det är plug-and-play? Tror mer på plug-and-pray isf... Återigen finns intresset o man tycker det är kul så absolut. Om man däremot ser jobbet som ett "tråkigt nödvändigt ont" så blir man nog inte speciellt långvarig?