Vad hade ni valt som projekt bil?

brappne
1 mars 2020 · 23 Inlägg

Tjenare, tänkte att det kan vara kul att höra vad ni hade valt som projekt bil!
Vilken bil och vilken motor och varför? Jag hade velat ha en toyota supra med 2jz, pga av att jag först och främst tycket att den kan bli sjukt snygg sen har motorn ett fantastiskt ljud o potential till mycket effekt!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 mars 2020 · 14 079 Inlägg

brappne skrev:
Tjenare, tänkte att det kan vara kul att höra vad ni hade valt som projekt bil!
Vilken bil och vilken motor och varför? Jag hade velat ha en toyota supra med 2jz, pga av att jag först och främst tycket att den kan bli sjukt snygg sen har motorn ett fantastiskt ljud o potential till mycket effekt!

Möjligen en 68-70 Charger med en 426 Hemi eller en 77:a Trans Am med en trimmad 400-motor!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
brappne
1 mars 2020 · 23 Inlägg

Vettemannen skrev:

brappne skrev:
Tjenare, tänkte att det kan vara kul att höra vad ni hade valt som projekt bil!
Vilken bil och vilken motor och varför? Jag hade velat ha en toyota supra med 2jz, pga av att jag först och främst tycket att den kan bli sjukt snygg sen har motorn ett fantastiskt ljud o potential till mycket effekt!

Möjligen en 68-70 Charger med en 426 Hemi eller en 77:a Trans Am med en trimmad 400-motor!! smile

/Benny

oohja fina bilar dedär!

Utmarks-Loke
1 mars 2020 · 5 871 Inlägg

Det hela beror ju på vad man har för intressen. Själv hade jag valt en äldre bil men om man är intresserad av toyota supra så är kanske inte gamla bilar så intressant

Bwonka
1 mars 2020 · 236 Inlägg

Beror ju också på vad man har för kunskap, budget och lokal att skruva i.

Köper du t.ex en äldre svensk kvalitétsvagn av valfritt fabrikat så är den enklare att skruva med, kunskapen är större, delar är lätt att få tag på och framförallt billiga. Ska du ha en supra så är du begränsad till en smal entusiastkrets och får ofta köpa delar från utlandet.

Det är inte bara bilen som är det roliga utan projektet i sig big_smile

Jag själv kör Saab 900 OG som jag tycker är en go och lättskruvad bil. Framöver är planen att köpa en Saab 99 av den tidiga sorten och stoppa ner en 900 Turbo drivlina big_smile

Senast redigerat av Bwonka (1 mars 2020)

caromania Forummoderator
1 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Det enda som lockar mig numera är originalskick. Ovanliga bilar ska det vara.

Jag har just nu ett halvsovande projekt i form av en extremt ovanlig Rover vitesse som ska övergå till rullande renovering när våren kommer.

Det roligaste jag gjort var när jag byggde min egen Austin special, aluminiumkaross. Det tog ett par år men det var extremt tillfredsställande. Däremot skulle jag aldrig ge mig på ett dylikt projekt igen.

Men det är väl lite så det är antar jag.

För 20-30år sedan blev det mer ”förbättring”/styling och ombyggnation. Sedan mognar man så numera är man originalfreak. Därmed inte sagt att det är omoget att bygga om, tvärtom. Det är bara inte den vägen jag utvecklats genom mina år av bilhobby.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
1 mars 2020 · 7 273 Inlägg

Ivel skrev:
En Citroen 2CV med rostig ram, billig att köpa, enkelt men tidskrävande att byta ram, billig att renovera, hög avkastning vid eventuell försäljning.
Ruskigt rolig bil med mycket körglädje att köra, verkligen köra, med.

Billig att köpa håller jag inte med om - nu för tiden.
Även hopplösa renoveringsobjekt kostar ohemult mycket.
Från 10.000:-(i bästa fall) till 40.000:- för rena skrotet.
Inte ett lätt objekt för en som aldrig sett eller förstått en 2CV.
Ställer alla invanda erfarenheter av meka med bilar på huvudet.
Men om man vill bli en autodidakt 2CV-mekaniker, med hjälp av citroenakuten, då är himmelen öppen för  oanade upplevelser i det oändliga.
Många specialvertyg(behöver tillverkas av dig själv).
Men har du mekat några av Citroens A-modeller(2CV, Dyane, Mehari, AMI 6, AMI 8, AMI Super) tidigare så är det lätt som en plätt.
Största problemet är att finna någonstans att fästa jordklämman.
Har själv ägt ett antal av Citroens A-modeller.
Har f n endast en 2CV, som jag ägt i närmare 25 år, och är andre ägaren på.
Den är i originalskick, d v s varken svetsad i(med ett undantag) eller omlackerad.
Alla delar finns att tillgå till hemula priser.
Nya karosser och ramar finns hos flera tillverkare.
För den som är stadd vid kassa finns t o m nya bilar - men då är det inte längre någon sport med 2CV.
Välkommen till M7-gängans vänner!

Kolla priserna på Blocket.

brappne
2 mars 2020 · 23 Inlägg

om man ska drömma lite så skulle jag vilja ha en nissan skyline gtr r34.
äckligt snygg bil, fanns en i området där jag bor för några år sen och har vart intresserad av dom sen dess!

mb_pucken
2 mars 2020 · 5 088 Inlägg

Ett projekt jag skulle vilja göra är en Mercedes 190e med m111 motor ombyggd till turbo :-) tyvärr börjar fina exemplar av just 190e bli dyra och lär fortsätta stiga i pris.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
brappne
2 mars 2020 · 23 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ett projekt jag skulle vilja göra är en Mercedes 190e med m111 motor ombyggd till turbo :-) tyvärr börjar fina exemplar av just 190e bli dyra och lär fortsätta stiga i pris.

bäst du passar på innan priset skenar iväg då wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang