19" eller 20" hjul?

GenesisCoupe
4 mars 2020 · 30 Inlägg

Hej

Jag har som standard 19"-tums hjul på min Genesis Coupé 3.8, och funderar nu på att byta till lättare fälgar men en storlek upp, till 20".

Samtidigt som de hjulen ser riktigt bra ut på den bilmodellen, och originalfälgarna är blytunga, vill jag inte förlora acceleration i onödan.

Frågan är då - med rejält lättare fälgar en tum större och något lägre profil på däcken...kan det inte bli en vinst ändå, även om rotationsvikten/slungkraften i en större omkrets påverkar negativt?

zemet
4 mars 2020 · 4 048 Inlägg

Finns väll ingen fördel att byta till 20" utom estetiskt.
Men din bil är ju ingen dragrace bil så varför inte köra 20" om du vill det.

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
GenesisCoupe
5 mars 2020 · 30 Inlägg

zemet skrev:
Finns väll ingen fördel att byta till 20" utom estetiskt.
Men din bil är ju ingen dragrace bil så varför inte köra 20" om du vill det.

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad.

- Det är av estetiska skäl och det faktum att originalhjulen är astunga, som jag vill byta om det inte stryper accelerationen för mycket.

Läste att en tum upp på en Corvette-modell stal 15 rwhp. enligt bänkningen.

Utmarks-Loke
5 mars 2020 · 5 873 Inlägg

Jag fattar inte riktigt hur hjulstorlek kan stjäla hästkrafter? Tunga hjul kan göra så man accelererar saktare men kraften finns ju kvar och man saktar in långsammare också. Sedan kan förstås bredare däck rulla trögare mot underlaget men det är en annan sak.

Bwonka
5 mars 2020 · 236 Inlägg

GenesisCoupe skrev:
Hej

Jag har som standard 19"-tums hjul på min Genesis Coupé 3.8, och funderar nu på att byta till lättare fälgar men en storlek upp, till 20".

Samtidigt som de hjulen ser riktigt bra ut på den bilmodellen, och originalfälgarna är blytunga, vill jag inte förlora acceleration i onödan.

Frågan är då - med rejält lättare fälgar en tum större och något lägre profil på däcken...kan det inte bli en vinst ändå, även om rotationsvikten/slungkraften i en större omkrets påverkar negativt?

Det finns lättviktsfälgar att köpa men de är dyra.

En gång bytte jag upp mig från original 16" till 18" billigt skit på min Civic. 18 tummarna, som iofs såg rätt OK ut, var blytunga och det märktes på accelerationsprestandan (som inte var hejdundrande från början, 1,8L 140 hp). Större hjul har massan fördelad längre ifrån rotationscentrum vilket ger högre tröghetsmoment, dvs att det krävs mer moment från motorn för att åstadkomma en ändring av rotationshastigheten.

Har du en 3.8 liters maskin under huven lär du nog inte märka någon större skillnad även om den finns.

GenesisCoupe
5 mars 2020 · 30 Inlägg

Bwonka skrev:

GenesisCoupe skrev:
Hej

Jag har som standard 19"-tums hjul på min Genesis Coupé 3.8, och funderar nu på att byta till lättare fälgar men en storlek upp, till 20".

Samtidigt som de hjulen ser riktigt bra ut på den bilmodellen, och originalfälgarna är blytunga, vill jag inte förlora acceleration i onödan.

Frågan är då - med rejält lättare fälgar en tum större och något lägre profil på däcken...kan det inte bli en vinst ändå, även om rotationsvikten/slungkraften i en större omkrets påverkar negativt?

Det finns lättviktsfälgar att köpa men de är dyra.

En gång bytte jag upp mig från original 16" till 18" billigt skit på min Civic. 18 tummarna, som iofs såg rätt OK ut, var blytunga och det märktes på accelerationsprestandan (som inte var hejdundrande från början, 1,8L 140 hp). Större hjul har massan fördelad längre ifrån rotationscentrum vilket ger högre tröghetsmoment, dvs att det krävs mer moment från motorn för att åstadkomma en ändring av rotationshastigheten.

Har du en 3.8 liters maskin under huven lär du nog inte märka någon större skillnad även om den finns.

- Så är det, perifer massa i större omkrets är rena accelerationsbromsen.
De fälgar i 20" jag tittar på är mycket lättare än mina nuvarande 19":are, men samtidigt en större cirkel som ska vridas runt. Därav tråden...kan de lättare, större fälgarna (med lite mindre däckvolym) kompensera sin storlek med just mindre roterande massa även om det blir en större "snurrcirkel" av den?

Bwonka
5 mars 2020 · 236 Inlägg

GenesisCoupe skrev:
[
- Så är det, perifer massa i större omkrets är rena accelerationsbromsen.
De fälgar i 20" jag tittar på är mycket lättare än mina nuvarande 19":are, men samtidigt en större cirkel som ska vridas runt. Därav tråden...kan de lättare, större fälgarna (med lite mindre däckvolym) kompensera sin storlek med just mindre roterande massa även om det blir en större "snurrcirkel" av den?

Du har rätt i ditt tankesätt, tröghetsmomentet påverkas av den perifera massans läge i kvadrat.

Enkelt räkneexempel:
Låt säga att vi har två cykelhjul, ett 19 tum och ett 20 tums hjul, där hjulens massa är fördelad som en ring på exakt 9,5 eller 10 tums radie från centrum (vi bortser från navet och ekrarnas vikt). Då kommer 20 tummaren ha 10,8% högre tröghetsmoment än 19-tummaren om båda hjulen har samma massa. (Tröghetsmoment = m*r^2). Med det konstaterat så vet vi att det räcker med att 20 tummaren är ca 10% lättare för att tröghetsmomentet ska bli mindre än för 19 tummaren.

Exemplet gäller ju för hjul som har massan utbredd som beskrivet ovan, i verkliga hjul är ju massan jämnt utbredd från centrum och blir därmed svårt att räkna på. Men med exemplet ovan ville jag belysa att skillnaden i tröghetsmoment kanske inte är så stor som man tror även om 20 tum känns som mycket större hjul. Är hjulen lättare kan tröghetsmomentet mycket väl bli mindre.

I mitt fall var hjulen rejält mycket tyngre, två tum större i diameter och motorns vridmoment var beskedliga 174 Nm. Ens där var det svårt att känna en skillnad, även om den fanns.

Är hjulen snygga och du vill ha dom så kör! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang