Hur får man in bromskolven ?

D12
11 april 2020 · 62 Inlägg

blir f*n galen
ska byta bromsbelägg och skivor bak på en Swift men går f*n inte att skruva in kolven
bytte ut oken förra året för att det blev samma sak och jag gick på med mutterdragare smile
har lossat på nippel tänkte det blir enklare men tji fick jag
fick in det typ 2mm sen tar det verkligen helt stopp
har kollat på youtube och dom skruvar in den bara hur enkelt som helst
kan ju inte vara fel på oken efter som det va samma sak med den förra oxå
t.o.m på bägge sidorna

https://www.youtube.com/watch?v=X7XRUeSJnfc&t=6s
https://youtu.be/pbuJYdXLefo?t=125

några tips?


kan man köra utan att skruva fast bromskivan med lilla skruven?
tänkte bultarna till fälgen håller den ändå på plats
skruvhålet är 2-3mm förskjutet så det går inte att skruva in skruven
fast jag använde regnr så har Autodoc skickat nått som inte passar


https://i.postimg.cc/6wV5SNK7/IMG-20200410-194021.jpg

Meaganeowner
11 april 2020 · 2 250 Inlägg

Biltema... 19-234 har jag använt till flera bilar.
Till vissa bilar måste man slipa lite på stiften, som greppar i kolven.

Plocka isär och vänd sida på den del som sätts in mot kolven.

Verktyget både trycker och vrider samtidigt.

Var rädd om dammskyddet. Jag brukar lyfta lite på skyddet, med en smal mejsel och smörja med lite monteringsfett/olja för bromskolvar, innan jag pressar tillbaks.
Använd inte vanligt fett eller motorolja.

D12
11 april 2020 · 62 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Biltema... 19-234 har jag använt till flera bilar.
Till vissa bilar måste man slipa lite på stiften, som greppar i kolven.

Plocka isär och vänd sida på den del som sätts in mot kolven.

Verktyget både trycker och vrider samtidigt.

Var rädd om dammskyddet. Jag brukar lyfta lite på skyddet, med en smal mejsel och smörja med lite monteringsfett/olja för bromskolvar, innan jag pressar tillbaks.
Använd inte vanligt fett eller motorolja.

jo det är 19-234 jag oxå har och använt på några bilar
men just på Swift så tar det helt stop när man skruvar

kan det inte va så att stigningen på verktyget är högre så den pressar för mycket innan den hinner skruva in kolven?
det är därför det tar helt stop
efter som det va exakt samma sak på dom andra två oken och på den jag testade igår
t.o.m mutterdragaren kunde inte pressa in med hjälp av verktyget

undrar om man ska bara testa att använda polygrip eller nyckeln till vinkelslip


EDIT
är den här bättre tro?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000023846


EDiT2
dum fråga
kan kolven vara vänstergängad?
och jag försöker att pressa in det åt fel håll


PS
handbromsen sitter ihop med kolven
https://cdn.teilestore.de/thumb?m=0& … f=94077766

Senast redigerat av D12 (11 april 2020)

mb_pucken
11 april 2020 · 5 088 Inlägg

Tror du är rätt ute med att verktyget har fel stigning i gängan. Har nämligen råkat ut för exakt samma sak på ett antal bilar.
Jag brukar oftast köra med en tving på kolven för att ge den ett lätt tryck och sedan vrida med en polygrip.
Om jag inte har tillgång till jobbets verktyg där trycket sköts av en luftcylinder som ej påverkas av stigningen på gängan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
12 april 2020 · 1 601 Inlägg

Hmm.Om du använder ett vettigt verktyg- så kan gängan i oket inte påverka. Ja använder inte Biltemagrejer, utan en vanlig tryckluftdriven bromskolvs återställare, vilket håll kolven ska skruvas- ger sig självt. Att öppna luftnipplen på oket e´smart... borde inte gå att misslyckas med detta.

mvh. husse

dan-kristian
12 april 2020 · 518 Inlägg

kolla så att armen till handbromsen är helt tillbaka på oket.

Meaganeowner
12 april 2020 · 2 250 Inlägg

Visst i tusan, så kan det givetvis vara smile

Senast redigerat av Meaganeowner (12 april 2020)

zzr9409209
12 april 2020 · 716 Inlägg

Vad skulle det att hjälpa att öppna luftnippeln?

husseman
12 april 2020 · 1 601 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Vad skulle det att hjälpa att öppna luftnippeln?

Bromsvätskan i oket måste ju ta en väg ut, snabbaste vägen e´luftnipplen. Ganska logiskt om du tänker till.
mvh/husse

zzr9409209
12 april 2020 · 716 Inlägg

Haha,det var det dummaste jag hört,bromsvätskan flyttar på sig ändå, så tänk till lite själv..

dkws2
12 april 2020 · 176 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Haha,det var det dummaste jag hört,bromsvätskan flyttar på sig ändå, så tänk till lite själv..

facepalm

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
husseman
12 april 2020 · 1 601 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Haha,det var det dummaste jag hört,bromsvätskan flyttar på sig ändå, så tänk till lite själv..

Mjo, givetvis kan den ta vägen genom bromsrör, halvtaskiga slangar o abs-klumpen baklänges...- men för att eliminera risken för stopp på returen nånstans....-så tar man bort/lättar på luftskruven. Då ser man att bromsvätskan kommer ut o kolven går in på plats.

mvh/husse

Meaganeowner
12 april 2020 · 2 250 Inlägg

Nu är det dom så, att bromsvätska inte går enkelriktad väg, typ endast uppifrån och ned till alla fyra hjulen.

Varje gång, efter du tagit bort foten från bromspedalen, så rör sig bromskolvarna vid alla fyra hjulen lite innåt i bromscylindrarna vid hjulen, och bromsvätska flyter tillbaks.
Tillbaks till huvudcylinder och bromsvätskebehållare.

Principen känd sen långt tillbaks.
Går under begreppet kommuniserande kärl.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 april 2020)

husseman
12 april 2020 · 1 601 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nu är det dom så, att bromsvätska inte går enkelriktad väg, typ endast uppifrån och ned till alla fyra hjulen.

Varje gång, efter du tagit bort foten från bromspedalen, så rör sig bromskolvarna vid alla fyra hjulen lite innåt i bromscylindrarna vid hjulen, och bromsvätska flyter tillbaks.
Tillbaks till huvudcylinder och bromsvätskebehållare.

Principen känd sen långt tillbaks.
Går under begreppet kommuniserande kärl.

Hupp, mjo jag vet hur bromsar funkar, men låt oss säga att trådskaparen lägger oket på ett sätt så att bromsslangen stryps.....då lär det bli svårt att få oljan att gå bakåt- släpper man luftnipplen (o den inte e´igensatt) så eliminerar man alla fel som går att göra.

mvh/husse

D12
12 april 2020 · 62 Inlägg

dan-kristian skrev:
kolla så att armen till handbromsen är helt tillbaka på oket.

tog t. o. m bort vajern men det hjälpte inte
köpte nytt verktyg på jula
så vi får se hur det går med den

D12
12 april 2020 · 62 Inlägg

husseman skrev:
Hmm.Om du använder ett vettigt verktyg- så kan gängan i oket inte påverka. Ja använder inte Biltemagrejer, utan en vanlig tryckluftdriven bromskolvs återställare, vilket håll kolven ska skruvas- ger sig självt. Att öppna luftnipplen på oket e´smart... borde inte gå att misslyckas med detta.

mvh. husse

om jag hade egen garage så skulle jag nog bygga verkstad
men om man är p-plats meckara så är det lite svårt med vissa verktyg

Meaganeowner
12 april 2020 · 2 250 Inlägg

" Hupp, mjo jag vet hur bromsar funkar, men låt oss säga att trådskaparen lägger oket på ett sätt så att bromsslangen stryps.....då lär det bli svårt att få oljan att gå bakåt- släpper man luftnipplen (o den inte e´igensatt) så eliminerar man alla fel som går att göra.

mvh/husse "


- Men... Är det inte enklare att bara kolla så att inte bromsslangen blir totalt hopvikt, tvinnad, förstoppad, under själva
kolvipressningsmomentet.

- Då behöver man inte lossa luftningsnippeln, som har en förmåga att gå av. Dessutom slipper man att eventuellt lufta hela systemet.

Men visst... Vill man mortionera luftnippeln också, och lufta helt i onödan så är det väl bra.
Typ lär känna, dina bromsar.

Sen är jag av den uppfattningen att det är inte en vanlig plastslang som möjligen kan bli dryptät, utan tryck, vid vikning, utan en spunnen, rätt formstabil armerad hydraulslang som används. Och dessa blir inte täta vid böjning, såvida du inte nyper till med en polygrip eller liknande. Men varför ska du göra det?

Anser att du far med osanning eller rena fantasier, så länge du inte kan bevisa motsatsen.

Glad Påsk.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 april 2020)

D12
12 april 2020 · 62 Inlägg

ÄNTLIGEN det va biltema verktyget som krångla
bytte oken förra året helt i onödan smile
värsta är att jag skruvade in kolven med hjälp av vinkelslip nyckeln big_smile

kör utan lilla skruven som ska hålla skivan på plats när man skruvar av fälgarna
funkar nog lika bra
rostar säkert fast snart så den behövs ändå inte

tackar alla för hjälpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang